یک راه‌حل با تکنولوژی پایین برای تصفیه‌آب

این راه‌حل برای تصفیه آب که نه نیازی به برق دارد و نه بخش‌های متحرک، می‌تواند با مواد در دسترس و ارزان ساخته شود. حتی اگر در دهه گذشته یا پیش‌تر از آن در یک غار زندگی کرده باشید، باز هم این حقیقت که فقدان دسترسی برای پاکسازی آب آشامیدنی و تسهیلات کافی برای تخلیه فاضلاب، موضوع مرگ و زندگی در بسیاری از بخش‌های جهان است دیگر جای شگفتی نیست. گرچه اکنون نسبت به قبل سازمان‌های بیشتری برای تصفیه آب در مناطق فقیرنشین و سیستم‌های تصفیه بیشتری هم برای خانواده‌ها و هم برای جوامع وجود دارد، اما ما هنوز راهی طولانی داریم تا صدها میلیون انسانی که در سراسر جهان دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند، دیگر نگران بیماری‌های ناشی از خوردن آب ناسالم نباشند. خوشبختانه علاوه بر راه‌حل‌های تصفیه آب در مقیاس بزرگ و با تکنولوژی بالا، گروه‌هایی وجود دارند که این موضوع را از یک زاویه در دسترس‌تر حل می‌کنند؛ از جمله افراد محلی در سازمان‌ غیرانتفاعی OHorizons.

یک گزینه موثر برای تصفیه آب از طریق استفاده از آن چیزی است که BioSand Filter یا (BSF) نامیده می‌شود؛ این فیلتر فرآیندهای بیولوژیکی طبیعی را به‌کار وامی‌دارد تا عوامل بیماری‌زا را از آب آلوده حذف کند؛ این فرآیند در عین حال کم‌هزینه نیز هست. نیازی به صرف هزینه و نگهداری زیاد ندارد و راه‌حل ماندگارتری نیز ارائه می‌دهد. این روش در دهه ۹۰ میلادی توسط دکتر دیوید منز در دانشگاه کلگری توسعه داده شده است. سیستم‌های BSF در واقع یک قدم جلوتر از «فیلترهای شنی کند» سنتی هستند و به‌عنوان روشی موثر پیش از استفاده از آب در نظر گرفته می‌شوند و هرکس می‌تواند از مواد در دسترس آن را بسازد. (در توضیح فیلتر شنی کند یا slow sand filter باید بگوییم که نوعی فرآیند تصفیه آب است که در آن آب از میان بستری شنی با خصوصیات مشخص به سمت پایین پرانشت می‌کند و در خلال آن براثر فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی و زیستی خالص‌تر می‌شود).

سازمان OHorizons می‌گوید: BSF از شن، ماسه و فرآیندهای طبیعی بیولوژیکی استفاده می‌کند تا آلاینده‌ها را در آب جداسازی و آن را برای آشامیدن به ماده‌ای سالم تبدیل کند. BSFها به‌طور موثر وبا، حصبه، باکتری ایکولای (که وجود بیش از حد آن در آب نشانه آلودگی آب با مدفوع انسان یا حیوان است)، اسهال خونی و بسیاری از عوامل بیماری‌زا که برای انسان به شدت مضر هستند را حذف می‌کند. آنها یک راه‌حل فوق‌العاده برای ساخت آب آشامیدنی با تکنولوژی پایین هستند.» سیستم‌های BSF به‌طور معمول از بتن ساخته شده‌اند؛ که معمولا نیاز به قالب فلزی برای ریختن آب دارند؛ اما مواد و تخصص لازم برای جوشکاری یک قالب استیل می‌تواند چالش‌برانگیز یا گران باشد. آنچه OHorizons برای بهتر شدن وضعیت تولید BSF انجام داده است، توسعه یک قالب چوبی همراه با یک راهنمای ساخت کامل است که توسط خودتان انجام ‌شود. این قالب برای هر فردی در دسترس و قابل استفاده است و دسترسی سریع‌تر، ارزان‌تر و آسان‌تر برای سیستمی را قادر می‌سازد که می‌تواند به‌طور بالقوه آب سالم برای ۲۰ سال یا بیشتر فراهم کند. طبق گزارش سازمان OHorizons، هزینه هر قالب استیل می‌تواند از ۵۰۰ دلار تا ۲۰۰۰ دلار باشد. در حالی‌که قالب چوبی هزینه‌ای حدود ۷۰ تا ۱۰۰ دلار دارد که می‌تواند زمانی که با قالب استیل مقایسه می‌شود، اثر بودجه یکسان را به نسبت ثابت بالا ببرد. مزایای قالب چوبی OHorizon:

  • ارزان (100-70 دلار برای هر قالب که شامل هزینه نیروی کار هم می‌شود)
  • مواد اولیه در دسترس (همه مواد در داخل کشور خریداری و به آسانی جایگزین می‌شوند)
  • استفاده راحت (به مهارت خاص یا تجربه قبلی نیاز ندارند)
  • بادوام (بالای 50 فیلتر برای یک قالب)
  • به برق نیاز ندارند
  • به سرعت ظرفیت تولید فیلتر را افزایش می‌دهد و می‌تواند مقیاس‌بندی شود.