تکاوران صنعت خودرو جهان

با وجود افزایش استفاده از روبات در خطوط تولید خودروسازی‌ها، هنوز هم این صنعت روی دستان کارگران به جلو می‌رود. هر چه این کارگران ماهرتر و دقیق‌تر باشند، محصول نهایی از کیفیت بالاتری برخوردار است. تمام آنچه در طراحی یک خودرو برای با کیفیت بودن آن فکر شده است، تنها با دقت عمل کارگران است که در محصول نهایی بروز پیدا می‌کند.

در صنعت خودرو جهان از این دست کارگران ماهر کم پیدا نمی‌شود و دلیلش هم انبوه خودروهای با کیفیت موجود در دنیا است. اما بدون تردید معروف‌ترین کارگران صنعت خودرو جهان کارگران معروف به «سر خاکستری» هستند. این کارگران گروهی ویژه از کارگران خط تولید آئودی هستند که توانسته‌اند در صنعت خودرو برای خود جایگاه ویژه‌ای به دست آورند.

دلیل اینکه به آنها «سر خاکستری» گفته می‌شود به موی رو به سپیدی آنها باز می‌گردد و استعاره‌ای از تجربه و مهارت آنها است. تمام کارگرانی که در گروه سر خاکستری آئودی کار می‌کنند بالاتر از ۴۰ سال سن دارند و به دقت از خطوط تولید دیگر انتخاب شده و در یک خط تولید گرد هم جمع شده‌اند. سابقه کار آنها در شرکت آئودی اغلب به حدود دو دهه می‌رسد و به نوعی با تمام ریزه‌کاری‌های تولید آئودی آشنا هستند. اما تنها موی سپید و سابقه کار طولانی در شرکت آئودی نیست که یک کارگر را به خط تولید سر خاکستری‌ها می‌رساند. بلکه آنها باید واجد ویژگی‌های دیگری هم باشند. دقت در کار و نداشتن ضایعات کاری در طول دوران فعالیت خود در خطوط تولید این شرکت یکی از ویژگی‌های مهم این کارگران است. آنها از نظر دقت باید بتوانند با روبات‌های مونتاژ رقابت کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های آنها داشتن تمرکز بالا روی کار است. به همین منظور برای پیوستن کارگران ماهر به گروه سر خاکستری، از آنها آزمون‌های مهارت و روانشناسی گرفته می‌شود تا مشخص شود از هر نظر برای پیوستن به این گروه آمادگی فنی و ذهنی دارند.

این کارگران در هر خط تولیدی از سوی آئودی به کار گرفته نمی‌شوند. بلکه تنها محصولات تراز اول شرکت را مونتاژ می‌کنند. مهم‌ترین‌ محصولی که توسط این گروه مونتاژ می‌شود سوپراسپرت R۸ است. خودرویی که به نوعی پرچمدار محصولات آئودی در حال حاضر به حساب می‌آید و به همین دلیل در جریان مونتاژ باید از هر نظر بی‌نقص باشد. محصول دیگری که توسط این گروه مونتاژ می‌شود آئودی S۸ است که یک محصول در کلاس لوکس به حساب می‌آید.