رییس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساختمانی از موضوعات مهم شهرداری است که به دلیل عدم ازائه اطلاعات دقیق برخی متقاضیان و فرایندهای دست و پاگیر شهرداری اجرایی نمی‌شود. رضا امینی در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، اظهار کرد: در تکریم ارباب رجوع در شهرداری بخصوص شهرداری‌های مناطق گلایه‌های زیادی وجود دارد. استفاده از زمان برای پاسخگویی و طولانی شدن زمان پاسخگویی به ارباب رجوع و نبود اقدام جدی در شهرداری‌های مناطق در خصوص این مورد جدی، باعث شده تا اخبار خوبی در مورد این موضوع به گوش نرسد. وی به نظارت بر نحوه درآمدهای شهری اشاره کرد و افزود: امید است که در این زمینه نظارت بیشتری انجام شود و محاسبات مالی بر مبنای منطق انجام شده و از اعداد غیرمصوب استفاده نشود. رییس شورای اسلامی شهر اصفهان به موضوع کوتاه شدن فرایند شهرسازی اشاره کرد و گفت: با نهایت تأسف باید اعلام کرد فرایند کوتاه شدن شهرسازی کم کم به یک شعار نخ نما تبدیل می‌شود و پروژه‌ها از لحاظ کیفیت و کمیت در حال مشکل دار شدن هستند. امینی اضافه کرد: کوتاه کردن زمان صدور پروانه ساختمانی از موضوعات مهم شهرداری است که اجرایی نشدن آن دو علت دارد. ابتدا عدم ارائه اطلاعات دقیق برخی مصرف کنندگان و دومی فرایندهای دست و پاگیر شهرداری که مبحث دوم علت مهم‌تر و بسیار بزرگتر نسبت به علت اول است و متأسفانه مثل اینکه در شهرداری برای برطرف شدن این مشکل اراده خاصی وجود ندارد.

وی درخصوص مطالعه و آسیب شناسی پارکینگ‌های شهرداری، گفت: از چند سال پیش پارکینگ‌های متعددی در شهر اصفهان احداث شد اما متأسفانه برخی از آن‌ها مثل پارکینگ قائم مقام فراهانی (سپهسالار)، لاهور و خواجه نظام الملک بلا استفاده مانده است و شاید با یک مطالعه و آسیب شناسی دقیق به این نتیجه برسیم که گاهی پارکینگ‌های کوچک اما متعدد می‌تواند مشکلات بیشتری از شهر حل کند. امینی به روز پهلوانی اشاره کرد و ادامه داد: استعداد سنجی پهلوانی به خصوص در حوزه ورزش‌های باستانی از اهمیت بالایی برخوردار است که شهرداری با اداره ورزش و جوانان باید در یک طرح جامع و برنامه ریزی شده جوانان را به سمت ورزش زورخانه‌ای هدایت کند. وی به روز ملی کارآفرینی اشاره کرد و افزود: حمایت دولت از کارآفرینی و کارآفرینان باید جدی تر و محکم تر صورت بگیرد. چرا که متأسفانه کارآفرینان امروز در کشور مظلوم هستند در حالی که آن‌ها مسیر رو به رشد اشتغال و اقتصاد کشور را در دست دارند.

استاندار مشکلات آب را بگوید

همچنین یک عضو شورای شهر اصفهان گفت: در به وجود آمدن شرایط فعلی اصفهان مسؤولین شهری، استانی و ملی مقصر هستند و باید پاسخگو باشند. توسعه نامتوازن اصفهان، تغییر کاربری زمین های کشاورزی و انتقال آب به استان های همجوار بدون مطالعه، انتظارات و سؤالاتی است که مردم پاسخ آن را از مسؤولان می خواهند. غلام حسین صادقیان اظهار کرد: علائم حیاتی محیط زیست اصفهان وضع خوبی ندارد و اگر به تصمیمات ۳۰ سال گذشته نگاه کنید می‌بینید که برخی کارهای انجام گرفته توسط ارگان‌ها دید منفعتی داشته و موجب ایجاد این مشکلات شده است. وی افزود: در به وجود آمدن شرایط موجود مسؤولان شهری، استانی و ملی مقصر هستند و باید پاسخگو باشند. توسعه نامتوازن اصفهان، تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی و انتقال آب به استان‌های همجوار بدون مطالعه، انتظارات و سؤالاتی است که مردم پاسخ آن را از مسؤولان می‌خواهند. سؤال اصلی مردم اصفهان این است که چه تفاوتی بین حوضه ارومیه و زاینده رود وجود دارد که دستور رییس جمهور در ارومیه بلافاصله اجرایی اما همان دستور در اصفهان اجرا نمی شود. وی ادامه داد: استاندار ماحصل سه سال ریاست خود در استان اصفهان و مشکلات آب را بگوید. استاندار بگوید که مشکل چه بوده که بحث زاینده رود در پیچ و خم ها مانده است؟ این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: رویکرد ملی، استانی و شهری در اصفهان بر محور پاسخگویی است و نه توجیه کردن. باید به صداقت و شفافیت مشکلات مطرح و علل به وجود آمدن آن‌ها تبیین و راهکارهای آن اعلام شود.

زیر مجموعه‌های معاونت حمل و نقل خود مختار شده‌اند

یک عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیزگفت: موضوعات فرعی در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به موضوعات اصلی تبدیل شده است. چرا سازمان‌های زیر مجموعه این معاونت اعلام خودمختاری کرده اند و نه تنها به معاونت حمل و نقل و بلکه به اعضای شورا هم پاسخ نمی‌دهند.رسول جهانگیری اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی امروز یک اصل مهم در کشور است پس در شهرداری به خصوص شهرداری‌های مناطق هزینه پروژه‌های عمرانی باید اولویت بندی شود و شهرداران مناطق به جای اجرای پروژه های کوچک، باید پروژه های بزرگ و مؤثر را مدنظر قرار دهند. وی افزود: در تذکری به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اصفهان به صورت شفاهی نکاتی را ارائه می‌کنم که اگر پاسخ نگرفتم قطعا منجر به سؤال از شهردار خواهد شد. چرا در این معاونت موضوعات فرعی به موضوعات اصلی تبدیل شده است؟ چرا سازمان‌های زیر مجموعه این معاونت اعلام خودمختاری کرده اند و نه تنها به معاونت حمل و نقل و بلکه به اعضای شورا هم پاسخ نمی دهند. این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: سه شنبه‌های بدون خودرو شعار بسیار خوبی است اما زیرساخت های دوچرخه سواری در شهر اصفهان آماده نیست. بهتر نیست به جای تمرکز فقط بر روی دوچرخه سواری که حرکت بسیار زیبایی هم هست، به فکر آماده سازی زیرساخت‌ها باشیم؟

جهانگیری اضافه کرد: معاونت حمل و نقل و ترافیک سایر موارد را در بحث مدیریت شهری نظاره کند و ببیند که دیگر بخش‌ها چگونه سازمان‌های زیر مجموعه شان را اداره می‌کنند. البته این اتفاق دارای دو علت است یکی اعتماد بیش از حد به زیرمجموعه و دیگری جوان بودن معاون که قطعا اولی موجب این مشکلات شده است. هم‌چنین در این جلسه محمدرضا فلاح، اظهار کرد: نظارت به معنای عدم اعتماد به کارکنان یک سازمان نیست، اعتماد خوب است اما نظارت قطعاً لازم است و این دو با یکدیگر در تضاد نیستند. وی افزود: نظارت، جستجوی نقاط ضعف افراد نیست بلکه نظارت هم به دنبال نقاط قوت و هم نقاط ضعف می‌گردد و نشان می‌دهد که شناخت نقاط قوت موجب افزایش کارایی سازمان و هم‌چنین شناسایی توانایی کارکنان و نقش سازندگی می ‌شود و شناخت نقاط ضعف نیز موجب برطرف شدن مشکلات و رشد و تکامل کارکنان خواهد شد. این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تأکید کرد: یکی از سنت‌های الهی نظارت بر اعمال و رفتارهای انسان‌ها است و این نظارت خداوند دائمی است.