چوب حراج بر تن مازراتی خاص

حراجی‌ها از جمله اتفاق‌هایی است که هر چند وقت یکبار باعث می‌شوند خودرویی تاریخ‌ساز آشیانه خود را ترک کرده و در انظار عمومی حاضر شود. در جدید‌ترین حراجی پای یک مازراتی به میان آمده است که از نظر طراحی و توان در زمان خود خودرویی فوق‌العاده بوده است و با مشخصاتی که دارد هنوز می‌تواند در رقابت‌ها و پیست‌های مسابقه مدعی باشد. مازراتی MC۱۲ خودرویی سوپر‌اسپرت بوده که در سال ۲۰۰۴ به‌صورت کاملا محدود تولید شده است.

مازراتی این خودرو را بر اساس فراری انزوا طراحی کرده و می‌توان رد پای این هم‌میهن دوست‌داشتنی را در این مدل فوق ستاره پیدا کرد. طراحی MC۱۲ با سه شاخ سلطنتی که در جلو پنجره‌اش دارد در نوع خود بی‌نظیر بوده است و با داشتن تنها دو صندلی و اتاقی کم ارتفاع صرفا برای رسیدن به حداکثر سرعت طراحی شده است.

مازراتی در دو سالی که این خودرو را در خط تولید داشته است در هر سال تنها ۲۵ عدد از آن ساخته است که تمام آن به‌صورت پیش‌فروش با قیمت ۶۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ به فروش رسیده‌اند. این خودرو در بخش پیشرانه از موتوری ۱۲ سیلندر ۶ لیتری بهره می‌برده که ۶۲۳ اسب بخار نیروی خروجی و گشتاوری برابر با ۶۵۲ نیوتن بر متر از مشخصات بارز فنی آن اعلام شده است. این موتور بزرگ و پر‌حجم با استفاده از جعبه دنده‌ای نیمه خودکار قدرت را به چرخ‌ها انتقال می‌دهد و حداکثر سرعت آن به ۳۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.

شتاب در مازراتی MC۱۲ به‌گونه‌ای است که در مدت زمان تنها ۸/ ۳ ثانیه از حالت توقف به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. مازراتی بعد از موفقیت مدل‌های اولیه در کلاس GT۱ اقدام به ساخت تعداد بیشتر از برنامه اصلی خود کرده است و در نهایت با تولید ۵۰ دستگاه از این سوپر اسپرت قدرتمند و البته پر سرعت به عمر آن پایان داده است. مازراتی در طراحی این خودرو از طبیعت الهام گرفته و به سراغ کوسه رفته است. ظاهر آیرودینامیک خودرو همانند سر کوسه می‌تواند هوا را شکافته و با کمترین مقاومت هوا راحت‌تر به سرعت‌های بالا دست پیدا کند.

موتور به‌گونه‌ای در مرکز خودرو و کمی متمایل به اکسل عقب قرار گرفته است که مرکز ثقل خودرو به‌حساب می‌آید و توزیع وزن در آن به‌صورت ۴۱درصد در جلو و ۵۹درصد در عقب است و به خاطر باله‌های پشت در سرعت‌های بالای ۲۰۰ کیلومتر به دلیل نیروی رو به پایین توزیع وزن در خودرو تغییر می‌کند و چسبندگی خودرو به زمین افزایش می‌یابد. در این حراج هنوز قیمتی مشخص نشده است؛ اما با توجه به قیمت ۶۰۰ هزار دلاری اولیه در ۱۰ سال پیش می‌توان انتظار داشت که قیمتش به چند میلیون دلار برسد. مجموعه‌دارها با خرید خودروهای هایپرکار روز و نگهداری از آنها در زمان مناسب به چند برابر هزینه اولیه سود می‌رسند.