شورش علیه آیرودینامیک در ناسکار!

ناسکار بعد از فرمول یک معتبرترین مسابقه اتومبیلرانی در جهان به حساب می‌آید. ناسکار مسابقات داخلی آمریکا است که توسط خودروهایی برگزار می‌شود که در خط تولید قرار دارند. خودروهایی مانند شورولت اس اس، تویوتا کمری و فورد فیوژن. البته آنها را با تیونینگ کردن، تا دندان برای برگزاری این مسابقه سنگین و نفسگیر که گاه در بیش از ۳۰۰ دور در هر پیست برگزار می‌شود، آماده می‌کنند.

در مسابقات ناسکار امسال، کمیته برگزار‌کننده تصمیم پرریسک و البته عجیبی گرفت. مانند تمام ماشین‌های مسابقه استفاده از آیرودینامیک برای پایدار کردن خودروهای ناسکار نیز کاری مرسوم بود. اما کمیته برگزار‌کننده تصمیم گرفت تا از میزان استفاده آیرودینامیک در خودروها بکاهد. یعنی تیم‌ها و بخش مهندسی آنها کمتر از نیروهای جانب پایین که در سرعت بالا تولید می‌شود برای پایدار کردن خودروها استفاده کنند. این یک تصمیم پرریسک به حساب می‌آمد. اما اکنون که فصل ۲۰۱۶ در حال به پایان رسیدن است، نتایج به دست آمده نشان می‌دهند که این تصمیم به سود ناسکار بوده است. در ابتدا تصور این بود که این خودروها به دلیل کم شدن نیروی جانب پایین روی آنها، با خطر انحراف از پیست رو به رو شوند. اما نتیجه کار در عمل آنقدر نبود که خطر‌آفرین باشد. در عوض با کاهش نیروی جانب پایین، انگار خودروها سبک‌تر شده باشند، رکوردهای بهتری در سرعت و شتاب برجای گذاشتند.

اگر به خودروهای این فصل ناسکار دقت کنید دیگر از باله عقب در آنها خبری نیست، بلکه تنها در قسمت صندوق عقب خودرو یک لبه طراحی شده است که جریان هوای روی خودرو را هدایت می‌کند. با حذف باله عقب در ماشین‌های ناسکار بخش زیادی از نیروی جانب پایینی که تولید می‌شد از بین رفت. در کناره‌ها نیز فاصله گلگیر با چرخ‌ها بیشتر شده است. به این ترتیب هم دامنه بازی کردن فرمان و چرخ بیشتر شده است و هم اینکه آن عایق‌بندی آیرودینامیکی سابق در این قسمت وجود ندارد. جیمی جانسون از چهره‌های پرافتخار ناسکار درخصوص قوانین جدید آنها را کاملا به نفع ناسکار دانسته و عقیده دارد که با وضعیت جدیدی که ماشین‌ها دارند، کار رانندگان برای کنترل ماشین در سرعت‌های بالا سخت‌تر شده است؛ اما در نهایت این به زیباتر شدن مسابقه‌ها کمک می‌کند و تماشاچیان لذت بیشتری می‌برند؛ چرا که آنها برای دیدن رقابت رانندگان به پیست می‌آیند. قانون دیگری که از این فصل به اجرا در آمده این است که چهره خودروهای ناسکار از نمای رو به رو نباید فرق آن‌چنانی با نسخه شهری آن خودرو داشته باشد. یعنی هویت ماشین‌ها باید حفظ شود. این موضوع نیز به‌طور مستقیم باز هم آیرودینامیک بیش از اندازه را هدف گرفته و به نوعی آن را محدود کرده است. مثلا اگر در گذشته تیم‌ها می‌توانستند چراغ‌ها را حذف کرده و از پلاستیک یا فیبرکربن به جای آن استفاده کنند، اکنون دیگر این اجازه را ندارند. گفتیم که ناسکار با خودروهایی برگزار می‌شود که در خط تولید انبوه قرار دارند و البته برای مسابقه تیونینگ می‌شوند.