سوپرقایق از نگاه مک لارن

استون مارتین از جمله خودرو‌سازان انگلیسی است که در همان سال‌های اول پیدایش صنعت خودرو‌ شروع به فعالیت در این حوزه کرده است و همواره خودروهای سوپر اسپرت و لوکس خوش‌نامی را ساخته و روانه بازار کرده است. این شرکت اخیرا با ساخت قایقی تند‌رو با هزار اسب بخار قدرت نگاه‌ها را به خود خیره کرده است. محصولات این شرکت با فیلم جیمز باند شهرت خاصی پیدا کرده‌اند و البته ظاهر فوق‌العاده جذاب و عملکرد بالای این خودرو یکی از دلایل انتخاب آن از میان خودروهای انگلیسی به‌عنوان خودرو همه کاره جیمز باند بوده است.

استون مارتین اخیرا زنجیره‌ای از اتفاقات را به خود دیده است، مدیری جدید و ارتباط خوب با مرسدس بنز، موتورهای جدید توربو و از همه مهم‌تر DB۱۱ جدید و خودروی شاسی بلند استون مارتین از جمله اتفاقات جدید در این خودرو‌ساز است که افق‌های جدیدی را پیش روی آن می‌گذارد و باید منتظر شد و دید که در آینده این روابط و تغییرات چه نتایجی را در دنیای ماشین‌ها رقم خواهد زد. اینها اتفاق‌هایی بوده است که استون مارتین روی جاده آنها را رقم زده است. اما خبر ساخت این قایق لوکس و زیبا نشان می‌دهد که آنها به دریا هم علاقه‌مند شده‌اند و به‌دنبال ساخت قایقی خاص و زیبا و البته پر‌قدرت هستند که حمل و نقل دریایی را هم با طرح‌ها و ایده‌های ناب خود متحول کنند. استون مارتین در ساخت این قایق از همان مهندسانی استفاده کرده است که روی خودروی one-۷۷ و DB۱۱ کار کرده‌اند و تجربیات زیادی در این زمینه دارند. ماجراجویی در دریا و رسیدن به سرعت‌های بالا از جمله انگیزه‌های استون مارتین بوده است تا قایق AM۳۷ با عرشه چوبی را وارد دریا‌ها کند که احتمالا موناکو یا ونیز میزبان آن خواهند بود و شاید هم در چلسی لنگر بیندازد.

استون مارتین و مهندسانش با کمک شریک تجاری‌شان کوینتسنس یاتس که سابقه زیادی در ساخت قایق‌های لوکس و پر‌سرعت دارد دست به تولید قایقی با حس و حال خودروهای استون مارتین زده‌اند. نتیجه همکاری دو شرکت صاحب سبک و ایده تولید قایقی منحصربه‌فرد بوده است. فناوری‌های جدید در این قایق باعث شده است تا لنگر آن الکتریکی باشد و همه چیز با صفحه نمایشی دیجیتال قابل کنترل باشد. انواع امکانات رفاهی در این قایق تدارک دیده شده است تا سفری دریایی و رویایی رقم بخورد. این امکانات عبارتند از سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی، یخچال و قهوه‌ساز که از راه دور قابل کنترل هستند و افراد قبل از مراجعه به داخل قایق می‌توانند شرایط ایده‌آل را برای خود از راه دور و به‌وسیله تلفن همراه تنظیم کنند. ظرفیت این قایق ۸ نفر است و امکاناتش برای این تعداد افراد در نظر گرفته شده است. در بخش موتور سه نوع موتور متفاوت به مشتریان ثروتمند این قایق‌ها پیشنهاد می‌شود که به‌صورت حرکت با پروانه یا جت قابل سفارش هستند.

موتور پایه این قایق دو موتور دوقلوی دیزلی هر کدام با ۳۷۰ اسب بخار قدرت و در مدل بنزینی هر کدام ۴۲۰ اسب بخار قدرت دارند و در مدل AM۳۷ S هر کدام ۵۲۰ اسب بخار قدرت دارند که در مجموع به ۱۰۴۰ اسب بخار نیروی خروجی از موتور می‌رسد که دو برابر موتور ۱۲ سیلندر ونتیج است. این موتورهای قدرتمند سرعت این قایق را به ۶۰ مایل معادل ۹۷ کیلومتر در ساعت می‌رسانند که روی آب سرعتی مناسب و هیجان انگیز است. استون مارتین تلاش کرده تنوع زیادی را در این قایق ایجاد کند تا مشتریان با هر سلیقه‌ای به سمت خرید این قایق‌ها جذب شوند.

قابلیت بالا در سفارشی‌سازی در این قایق لوکس و پر‌قدرت از جمله مزایایی است که استون مارتین آن را تضمین می‌کند و خود در خودروهایی که می‌سازد این موضوع را کاملا رعایت می‌کند. به نظر می‌رسد استون مارتین به نقطه‌ای از تاریخ فعالیت‌های خود رسیده است که جیمز باند دوباره می‌تواند به سراغش بیاید و این بار علاوه بر خودرو قایقی خاص و هوشمند هم در اختیار داشته باشد که بوی استون مارتین بدهد. درباره قیمت این قایق پر قدرت و لوکس عددی اعلام نشده است ولی با توجه به مشخصاتی که دارد می‌توان انتظار داشت با قیمتی نجومی آب دریاها را بشکافد. این قایق در انگلستان تولید می‌شود و به‌عنوان برندی لوکس در حوزه قایق‌سازی کاملا شناخته شده است. قایق استون مارتین قرار است با سفارش قبلی و به‌صورت پیش‌فروش تولید شود. تیراژ تولید آن هم محدود خواهد بود. البته استون برای فروش این قایق نگرانی نخواهد داشت، چرا‌که انبوهی از ثروتمندان جهان برای هر چیزی که این شرکت تولید کند، صف کشیده‌اند!

سوپرقایق از نگاه مک لارن

سوپرقایق از نگاه مک لارن