روضه نوح
«نوح، پسر هجده ساله لیلاو یونس، ساعت ده ونیم صبح روز بیست وهفتم مهرماه 1366، به همراه سی ودو سرباز وظیفه، عازم جبهه است. سربازهای وظیفه و بدرقه‌کنندگان، همه‌شان می‌دانند اتوبوس آبکش شده قرار است سرنشینانش را یکراست ببرد جبهه غرب. سال‌ها است توی شهر چو افتاده است که امریه هر کسی را برای جبهه غرب صادر کنند، فاتحه‌اش ناجور خوانده شده.» سطرهای بالا آغاز یک رمان است. رمانی که می‌تواند مخاطب را در لابه‌لای سطرهایش گم کند و لذت متن را به شکل قابل‌توجهی به اجرا دربیاورد. رمان «روضه نوح» نوشته حسن محمودی یکی از کتاب‌های قابل تامل بازار کتاب در ماه‌های اخیر بوده است. رمانی که انتشارش حرف و حدیث‌هایی را هم به‌وجود آورد، اما کتاب راهش را پیدا کرد و در مدت زمان کوتاهی توانست مخاطبان زیادی را به سمت خود جذب کند.
محمودی در این رمان ۲۲۰ صفحه‌ای به داستان زندگی شخصیتی به نام نوح می‌پردازد که دانشجوی رتبه اول کنکور است، اما مانند سایر همکلاسی‌ها و بچه محل‌هایش عشق اعزام به جبهه جنگ را دارد. از آنجا که او تنها پسر خانواده است، مترصد فرصتی است تا خودش را به رفقایش در میدان نبرد برساند.
محمودی در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها درباره انتشار این رمان که یکی از سه گانه‌های او است و مشکلات ممیزی می‌گوید: «روضه نوح جلد میانی یک سه‌گانه است. «صبر ایوب» چاپ نشده و جلد بعدی‌اش «کتاب یونس» هم چاپ نشده است. شما دارید کتابی می‌خوانید که ماقبلش چاپ نشده و در آن در ۱۲۰ صفحه شناسنامه نوح است و کتاب بعدی آن هم چاپ نشده است. آقای احمد غلامی، روزنامه‌نگار و نویسنده به من مجوز داد که این حرفش را نقل کنم. او گفت اگر نویسنده‌ای بگوید که کتاب من از سانسور آسیب دیده من باور نمی‌کنم به جز «روضه نوح» کتابی که سانسور به آن آسیب زده است. من اگر می‌خواستم واضح‌تر درباره نوح صحبت کنم، باعث می‌شد کتاب مجوز چاپ نگیرد. به‌خاطر همین یک چیزهایی را به عهده خواننده گذاشتم که از روی نشانه‌ها شاید بتواند پازل را تکمیل کند. ناچار به انجام چنین کاری بودم. به خاطر همین فصل آخر را گذاشتم و درباره سرنوشت آدم‌ها حرف زدم که کدهای بیشتری بدهم. امیدوارم این سه‌گانه چاپ شود و این پرسش‌ها برطرف شود.»از حسن محمودی تاکنون کتاب‌هایی همچون «وقتی آهسته حرف می‌زنیم المیرا خواب است»، «یکی از زنها دارد می‌میرد» و «از چهارده سالگی می‌ترسم» و چند اثر پژوهشی روانه بازار کتاب شده است و همچنین رمانی با عنوان «مارآباد» را هم آماده انتشار دارد.«روضه نوح» توسط نشر ثالث منتشر شده و با قیمت 11 هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.