رویش گل امید
محمود سیادت* بیست و نهم مهر ماه هر سال با عنوان «روز ملی صادرات» به تجلیل از فعالان این حوزه، بیان دستاوردها و کاستی‌ها، توسعه فرهنگ عمومی صادرات و از همه مهمتر «دمیدن روح امید» به کالبد خسته از یک سال تلاش عناصر فعال حوزه صادرات، اختصاص یافته است.
ضمن عرض تبریک روز ملی صادرات به عاملان و حامیان این بخش تاثیرگذار اقتصاد ملی، تلاش مضاعف و درخور تقدیر صادرکنندگان غیور خراسانی در سال گذشته را که به حق یکی از سخت‌ترین سال‌های تاریخ صادرات غیرنفتی کشورمان بود، می‌ستایم و به نمایندگی از هیئت مدیره و کارکنان اتحادیه صادرکنندگان، بر همت والای آنان درود می فرستم.
صادرات پایدار، به معنای توفیق مداوم در رقابت با رقبای خارجی، در یک بازار بیرونی است که در صورت غفلت از امکانات و نیازهای آن، به شکست منجر خواهد شد.با تشدید تحریم‌های خارجی و بی تدبیری مسئولان داخلی در سال گذشته، شرایط اقتصاد کشور به گونه‌ای رقم خورد که تمامی عوامل ایجاد صادرات پایدار رقابت پذیر، همچون ثبات قوانین و رویه‌ها، ثبات نرخ ارز، امکان تامین کالای با کیفیت صادراتی، ابزار و شرایط حمل و نقل، بهره گیری از سیاست‌های حمایتی در بازارهای هدف، مشوق‌ها و معافیت‌ها در داخل و دیگر عوامل رقابت پذیری کالا و خدمات صادراتی، برخلاف جهت عمل کردند و موجب کاهش میزان صادرات، هدر رفتن زحمت و هزینه برندسازی در بازارهای هدف صادراتی و بی اعتمادی خریدار خارجی شدند.

به یقین ادامه این روند در طولانی مدت، نهال نوپای صادرات را دچار خواب زمستانی خواهد کرد و تمامی زحمت‌های سال‌های اخیر را که به منظور زمینه سازی برای توسعه صادرات غیرنفتی صورت گرفته است، گرفتار باد خزان خواهد نمود.
اما روی کار آمدن دولت اعتدالی «تدبیر و امید» در آخرین ماه فصل بهار، صادرات خزان‌ زده کشور را دوباره بهاری کرد و باعث شد امروز، در آغازین ماه خزان و در روز ملی صادرات، شاهد رویش گل امید در فضای کسب و کار کشور باشیم.
استان خراسان رضوی به دلیل محرومیت از سرمایه گذاری‌های کلان دولتی در حوزه صنایع سنگین، علاوه بر بهره مندی از ظرفیت‌های گردشگری و تجاری، از امتیاز همجواری با کشورهای آسیای میانه و افغانستان برخوردار است که در صورت بهره‌برداری مناسب از ظرفیت‌های این همجواری، شاهد توسعه تولید صنعتی، کشاورزی، خدمات، اشتغال پایدار و افزایش رفاه اهالی پایتخت معنوی ایران اسلامی خواهیم بود.
امید است برای دستیابی به خواسته فوق، در سال آتی و سال‌های پیش رو، با همت مضاعف مسئولان دولتی و تشکل‌های بخش خصوصی محلی و کشوری، تلاش مستمر تولیدکنندگان و صادرکنندگان در افزایش بهره‌وری و توسعه بازارهای صادراتی و توسعه فرهنگ عمومی صادرات، کاستی‌های گذشته جبران شود و مسیر رشد صادرات غیرنفتی هموارتر گردد.
اصلی‌ترین خواسته صادرکنندگان از مسئولان محلی در روز ملی صادرات، ایجاد نگاه مثبت در کارشناسان و مسئولان سازمان‌های ذی‌ربط، همکاری همه جانبه در چارچوب اختیارات قانونی، کاستن از پروسه‌های طولانی اداری، اختصاص امکانات بیشتر به تبلیغ و تجلیل صادرکنندگان، افزایش حرمت و جایگاه اجتماعی آنان و کمک به توسعه پژوهش و آموزش در این حوزه است.
حضور ارزشمند ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان به صورت همزمان در جایگاه قائم مقامی اتاق ایران و انتصاب شایسته آشنای صنعت و اقتصاد استان، به ریاست سازمان توسعه کشور، فرصت‌های مناسبی را برای توسعه استان فراهم نموده است که شایسته است با تشکیل کمیته‌های کارشناسی، آسیب شناسی مشکلات صادرات و ارائه خواسته‌های منطقی به مرکز، توسعه ماندگار صنعت و صادرات را تضمین کنیم.
در سطح ملی، انتظار ما ثبات قوانین و رویه‌ها، یکسان سازی نرخ ارز، برقراری و رفع مشکلات در حوزه صادرات ریلی و ادامه اقدامات مناسب در تنش‌زدایی سیاست خارجی و افزایش حمایت مسئولان داخلی و نمایندگی‌های خارجی می‌باشد که امید است با تدبیر مسئولان حاصل گردد. انتصابات دولت جدید در حوزه اقتصاد، تعدیل و لغو بخشی از بخشنامه‌های محدودکننده و دستور تدوین آئین نامه اجرایی قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار از سوی ریاست محترم جمهور، نوید بخش حرکتی مثبت و سازنده در حوزه اقتصاد و متضمن رشد پایدار صادرات غیرنفتی با محوریت بخش خصوصی خواهد بود.
*رئیس اتحادیه صادرکنندگان
و مسئول اتاق مشترک ایران-افغانستان خراسان رضوی