همایش انبوه سازان، امسال متفاوت‌تر از همیشه
مهندس حسن محتشم رییس انجمن صنفی انبوه سازان استان تهران است. وی اقدامات جدیدی برای ارتقاء و پویایی هرچه بهتر عملکرد انجمن در دست اقدام دارد، از جمله اعطای گواهینامه مطلوبیت به پروژه‌های برتر ساختمانی که قرار است در همایش امسال صورت گیرد. وی می‌گوید: ما در انجمن قصـد آن داریم که عـلاوه بر پیگیری حفظ منـافع و خواستـه‌های انبوه سـازان ، با اعـطای گواهیـنامه مطلوبیت به پروژه‌های ساختمانی اطمینان خاطر بیشتر خریداران پروژه‌ها را بدست آوریم. برای روشن‌تر شدن این موضوع با وی به گفت و گو نشسته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
لطفا درباره اهداف و محورهای همایش توضیح دهید.
همایش سراسری انبوه سازان استان تهران از نهم تا دوازدهم دی ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود که اهداف و محورهای اجرایی این همایش به ترتیب ارایه می‌گردد :
۱-ارزیابی برنامه های دولت یازدهم در بخش مسکن شامل برنامه های مسکن اجتماعی ، مسکن حمایتی ، بازار رهن ثانویه و بهسازی سکونت‌های غیر رسمی .
2-بررسی راهکارهای ورود بنگاه های مالی به بخش مسکن و شناسایی ابعاد و چالش‌های آن .
۳-ارزیابی برنامه دولت در پرداخت ۵۰ درصد هزینه‌های خرید مسکن .
4-جایگاه استاندارد - معیارها و کیفیت در بخش انبوه سازی مسکن .
۵-شناسایی و معرفی برترین پروژه های انبوه سازی درحوزه انبوه سازی مسکن در استان تهران - انبوه سازی مسکن مهر و پروژه های لوکس سازی در استان تهران .
6-معرفی ضوابط پایداری در بخش انرژی و آب.
۷-نشست مجمع عمومی سالانه تعاونی انجمن صنفی انبوه سازان مسکن تهران با حضور اعضای انجمن و انبوه سازان برتر استان تهران .
8-برپایی نمایشگاه تخصصی انبوه سازان مسکن با رویکرد معرفی جدیدترین فناوری‌های نوین و دستاوردها و تجهیزات جدید در صنعت ساخت و ساز و شناسایی برندهای معتبر و منتخب صنعت ساختمان درکشور .
۹-ارائه نظرات کارشناسانه - انتقادات و پیشنهادات سازنده و تبیین راهکارها و برنامه های اجرایی مدون درحوزه صنعت ساختمان توسط کمیته راهبردی همایش در قالب تنظیم پایانی همایش و پیگیری مصوبات آن توسط دبیرخانه دائمی همایش .
مهم ترین ویژگی های این همایش از دیدگاه شما چیست؟
انجمن انبوه سازان استان تهران برای اولین بار در کشور بنا دارد ساختمانهای با کیفیت و دارای مطلوبیت ساخت را از ساختمانهای معمولی تفکیک کند و به عنوان یک تشکیلات غیر دولتی و دارای تخصص در صنعت ساختمان تصمیم گرفته است به بهره برداران و متقاضیان مسکن گواهینامه ای ارائه دهد که مطلوبیت ساختمان را دربر خواهد داشت و بهره بردار با آگاهی داشتن از نحوه مطلوبیت مورد نظر با اطمینان خاطر برای استفاده و خرید از واحدهای مسکونی اقدام نماید.
این همایش با همکاری چه سازمانها و نهادهایی برگزار می‌شود؟
انجمن انبوه سازان از طریق شرکت انبوه سازان(تام) که شرکت زیرمجموعه انجمن است و با کمک وزارت راه و شهرسازی، مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، کانون سراسری انبوه سازان، سندیکای شرکتهای ساختمانی و سایر نهادهای ذیربط و مرتبط با صنعت ساختمان همکاری می‌کند تا بتواند از طریق ایجاد یک هیأت داوری متخصص، پروژه‌هایی را که انبوه سازان برای معرفی در این همایش اعلام می‌کنند با توجه به شاخص‌ها و استانداردهای از پیش تعیین شده مورد ارزیابی قرار دهد و براین اساس به این پروژه‌ها امتیاز داده و سپس رتبه بندی می‌شوند. پروژه‌ها در سه بخش طبقه بندی می‌شوند : لوکس سازی، ارزان سازی یا معمولی سازی و بخش مسکن مهر. در همین راستا به پروژه‌هایی که امتیاز لازم را کسب کنند گواهینامه مطلوبیت داده می شود. علاوه براین، به سه پروژه برتر نیز سه لوح تقدیر شامل زرین، سیمین و بلورین به طور جداگانه داده می‌شود. شایان ذکر است گواهینامه مطلوبیت به پروژه‌های منتخب شرکت‌ها تعلق می‌گیرد که به دنبال آن، این گواهینامه برای خریداران پروژه های ساختمانی سندی برای اطمینان خاطر بیشتر باشد. در واقع، انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان استان تهران می‌خواهد علاوه بر پاسخگویی و حفظ منافع و خواسته‌های انبوه سازان با اعطای این گواهینامه به منافع متقاضیان و بهره برداران نیز توجه کرده باشیم. این امر مهم و ملی می‌تواند پایه‌ای باشد تا در سال‌های بعدی نیز این اتفاق تداوم داشته باشد و در پی آن سازندگان با داشتن این گواهینامه بتوانند شرکت خود را به عنوان یک برند در سطح جامعه مطرح کنند. درواقع اعطای این گواهینامه می‌تواند رقابتی را برای شرکت‌های انبوه سازی در موضوع مطلوبیت ساخت ایجاد کند.
تفاوت همایش امسال با سالهای قبل در چه مواردی است؟
همه ساله همایش انبوه سازان در حد یک هم اندیشی و گردهمایی برگزار می‌گردید ولی امسال در انجمن انبوه سازان تصمیم گرفتیم تا با بهینه سازی امکانات و سازماندهی بهتر همایش را تخصصی تر برگزار کنیم و امیدواریم این روند و تحول در سایر شهرها و انجمن ها هم به مرحله اجرا درآید.
تاکنون چه اطلاع رسانی‌هایی در باره این همایش انجام شده است؟
از آنجا که برگزاری همایش امسال، با روند جدید که مستلزم رعایت استانداردهای جدید در این زمینه است. اطلاع رسانی‌های انجام شده محدود به دو نشست خبری بوده است. در حال حاضر منتظر ایجاد پیش زمینه‌ها و فرصت‌های لازم در این خصوص هستیم که امیدواریم تا نیمه دوم آبان ماه سال جاری اطلاع رسانی لازم صورت گیرد و بدیهی است از آن تاریخ به بعد دو هفته فرصت برای اعلام و ثبت نام پروژه ها در نظر گرفته خواهد شد.
تاکنون استقبال مقامات دولتی از این همایش چگونه بوده است؟
چون موضوع این همایش متفاوت از همایش‌هایی بوده است که تاکنون برگزار شده و این همایش پایه گذار یک روش علمی برای صدور گواهینامه در صنعت ساختمان است، مورد توجه و استقبال مسوولان قرار گرفته و آمادگی هرگونه همکاری را برای برگزاری این همایش اعلام کرده‌اند. حتی شورای شهر نیز در این زمینه دعوت به همکاری شده است.
صحبت پایانی خود را بفرمایید.
امیدواریم با استقبال هر چه بیشتر انبوه سازان و سازندگان از این روند ایجاد شده و همچنین همکاری متقابل سازمان‌های ذیربط بتوانیم شاخص های علمی و دقیقی را تدوین کرده تا مبنای پروژه‌هایی قرار گیرند که قرار است ارزیابی شده و شاخص ها از دقت کافی برخوردار باشند تا گواهینامه صادر شده دارای اعتبار لازم باشد. امیدواریم انجمن بتواند در ارتقای جایگاه صنعت ساختمان نقش بی بدیل خود را به اجرا درآورد. لازم به ذکر است که سیاست انجمن ضمن حمایت صنفی از اعضای خود در خصوص تاثیرگذاری اقدامات مثبت و ارزنده در جامعه نیز پیگیری می‌شود .