مدل‌های مفهومی ۲۰۱۷ در سه نقطه مشترک به هم می‌رسند و با هم رقابت می‌کنند. این سه نقطه عبارتند از سرعت، قدرت و طراحی مدرن. مدل‌های مفهومی، آینده‌نگری و رقابت بالا میان خودرو‌سازان را در کالبدی فلزی-کربنی در معرض نمایش قرار می‌دهند. ارائه یک مدل مفهومی که توجه رسانه‌ها و علاقه‌مندان دنیای خودرو را به خود جذب کند ،می‌تواند در نقش سکوی پرتابی برای خودرو‌سازان عمل کند و آنها را به سمت موفقیت و جذب بازار هدایت کند. ساخت این مدل‌های مفهومی با تکیه بر سال‌ها تجربه و آزمون و خطا صورت گرفته است و امروزه تفاوت خودرو‌ها در سرعت و شتاب به تنها چند صدم ثانیه رسیده است و به نظر می‌رسد خودرو‌سازان به مرز سرعت نزدیک شده‌اند و اما در سایر بخش‌ها مانند دوستدار محیط زیست بودن و مصرف بهینه همچنان جای کار زیادی برایشان می‌توان متصور شد. در ادامه با آخرین محصولات مفهومی دنیای ماشین آشنا خواهیم شد.

بوگاتی کایرون

فولکس واگن به‌عنوان شرکتی که سهامدار چند خودروساز مطرح دنیا است در اقدامی هدفمند شرکت بوگاتی را با هدف ساخت بهترین‌های دنیا می‌خرد. خریدی که در رشد و پیشرفت صنعت سوپر اسپرت‌ها بی‌تاثیر نبوده است. بوگاتی در حالی که همچنان شیرینی محبوبیت ویرون را می‌چشد، در اقدامی سنجیده بوگاتی سوپر اسپرت را ساخت تا همچنان در میان پرسرعت‌های دنیا جایگاهش را حفظ کند. به نظر می‌رسد بوگاتی با فاصله کمتری نسبت به دو محصول قبلی اقدام به معرفی بوگاتی کایرون (Bugatti Chiron) کرده است که این نشان از رقابت بالا میان هم رده‌های خود دارد. نام کایرون از نام یکی از راننده های قدیمی این شرکت به نام لوییس کایرون گرفته شده است که برای این شرکت افتخارات زیادی کسب کرده است و اطلاعات نشت کرده حاکی از آن است که در دل این خودرو قلبی 16 سیلندر با حجم 8 لیتر قرار دارد که می‌تواند قدرتی بیش از 1479 اسب بخار تولید کند؛ این قدرت سرکش از طریق جعبه دنده‌ای 7 سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این غول نو‌ظهور بوگاتی به سرعت 450 کیلومتر در ساعت دست خواهد یافت. کایرون برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر تنها 3/2 ثانیه زمان نیاز دارد. قیمت این خودروی فوق سریع 5/2 میلیون دلار برآورد شده است.



اکورا پرسیژن

بدون نگاه کردن به تصاویر این خودرو و تنها با در نظر گرفتن ابعادش می‌توان به اسپرت و تهاجمی بودن آن پی برد. اکورا پرسیژن خودرویی به طول بیش از ۵ متر است که عرضی برابر با ۲۱۳ سانتی‌متر دارد و با داشتن فقط ۱۳۲ سانتی‌متر ارتفاع خودرویی دراز و کم ارتفاع به‌حساب می‌آید که با طراحی فوق‌العاده‌اش جایی برای انتقاد باز نگذاشته است. این خودروی چهار در کوپه برای اولین بار در نمایشگاه خودرو شیکاگو ۲۰۱۶ به‌عنوان خودرویی مفهومی در معرض نمایش قرار گرفت. عضلات بیرون زده این خودروی مدرن در کالیفرنیا طراحی شده‌اند و می‌تواند نمونه‌ای از الگوی طراحی خودروهای آینده اکورا باشد. این خودرو به رابط‌های الکتریکی و دیجیتال زیادی مجهز شده است و همچنین امکانات زیادی برای کنترل عملکرد خودرو در اختیار راننده خود قرار می‌دهد. اطلاعات چندانی در رابطه با قدرت و سرعت این خودرو در دسترس نیست اما پیش‌بینی می‌شود موتوری ۸ سیلندر با قدرت ۴۰۰ اسب بخار در زیر کاپوت طولانی و کشیده این خودرو جا خوش کرده باشد.


مازراتی گرن تورزیمو

برای اینکه بتوانیم به خودرویی لقب ابر‌خودرو بدهیم، باید مشخصات خاصی را ملاک قرار دهیم. یک ابر خودرو باید ظاهری تهاجمی و اسپرت و همچنین موتوری قدرتمند در کنار جعبه دنده‌ای حرفه‌ای داشته باشد تا بتواند سزاوار ابر خودرو نامیدن باشد و اینها همه در مازراتی گرن تورزیمو یکجا جمع شده است. موتور استفاده شده در این خودرو که با طراحی جدید معرفی شده است ۸ سیلندر بوده و ۷/۴ لیتر گنجایش دارد که توانی برابر با ۴۳۶ اسب بخار را تولید می‌کند. سرعت این خودرو ۳۰۵ کیلومتر است و می‌تواند ظرف ۶/۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. پیش‌بینی می‌شود این مدل مازراتی در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شود و موفقیت‌های مدل‌های قبلی را تکمیل کند هر چند باید با پورشه ۹۱۱ جی‌تی‌تری که از لحاظ فنی و قیمتی مشخصاتی نزدیک به خود دارد وارد رقابت شود.


اف‌اف زیرو وان

این خودروی تمام برقی با داشتن ۱۰۰۰ اسب بخار قدرت توانسته باعث شگفتی صنعت خودرو‌سازی مخصوصا سبز‌سازان شود. مدل مفهومی این خودروی فوق مدرن در نمایشگاه CES ۲۰۱۶ در معرض دید عموم قرار گرفت. از دیگر مشخصات مهم این خودرو زمان دستیابی به سرعت ۱۰۰ کیلومتر است که تنها به ۳ ثانیه زمان نیاز دارد و می‌تواند تا ۳۲۰ کیلومتر در ساعت سرعت بگیرید. در کنار برقی بودن و قدرت بالا و غیر‌قابل تصور این خودرو، ظاهر فوق اسپرتش شگفتی‌ساز بوده است. ظهور چنین خودرویی در حالی صورت گرفته است که خودرو‌سازان دیگری در حال تولید خودروهای اسپرت برقی با سرعت و قدرت بالا هستند اما این مقدار قدرت موتوراف‌اف‌زیرو وان دور از ذهن بوده است. باید منتظر ماند و دید آیا این خودروی برقی فوق سریع که با سرمایه شرکتی چینی توسط فرادای فیوچر ساخته شده است با چه سرعتی به خط تولید می‌رسد یا از دسترس عاشقان سرعت و محیط زیست دور می‌ماند یا خیر؟


فورد جی تی 2017

با وجود گذشت بیش از یک سال از معرفی فورد جی تی به‌عنوان خودروی مفهومی فورد، همچنان باید تا سال ۲۰۱۷ منتظر بود تا این سوپر خودروی خوش ساخت وارد بازار شود البته باید ۴۰۰ هزار دلار پول برای خریدش بپردازید تا خودرویی با طراحی فوق مدرن داشته باشید که به موتوری اکو بوست ۶ سیلندر با حجم ۵/۳ لیتر که ۶۰۰ اسب بخار نیرو تولید می‌کند مجهز است. البته هنوز مشخص نیست موتور اکوبوست به کار رفته در این خودرو مشابه موتور فورد اف ۱۵۰ است یا خیر. آنچه تا کنون درز کرده نشان می‌دهد سیستم‌های کنترل قدرت در این خودرو استفاده نشده است و راننده به راحتی می‌تواند تمام قدرت موتور را در اختیار داشته باشد و با استفاده از جعبه دنده‌ای ۷ سرعته تمام قدرت موتور را به چرخ‌های ۲۰ اینچی عقب منتقل کند.



مزدا آر ایکس - ویژن

تجربه موفق مزدا سری آر ایکس باعث شده این خودرو‌ساز ژاپنی همچنان نسخه های بیشتری براین پایه تولید کند. هرچند اطلاعات چندانی در رابطه با ویژگی‌های موتور استفاده شده در این محصول جدید اعلام نشده اما مانند گذشته در آر ایکس ویژن هم مزدا از موتور دورانی استفاده کرده است که انتظار می‌رود حداقل ۳۰۰ اسب بخار قدرت داشته باشد. آر ایکس ویژن خودرویی با طراحی زیبا و کوپه است که موتور در جلو و چرخ‌های عقب متحرک هستند. به نظر می‌رسد طراحان تمام تلاش خود را به کار بسته‌اند تا طرحی آینده‌نگر ارائه دهند که در این کار خود موفق هم بوده‌اند. به نظر می‌رسد طراحی سوپر‌اسپرت‌ها برای خودروهایی که فاصله زیادی از نظر سرعت و قدرت با سوپر‌اسپرت‌های مطرح دارند در حال افزایش است. در نمایشگاه توکیو از این مدل مفهومی رونمایی شده است اما انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۷ همچنان در میان مدل‌های مفهومی باقی بماند و در این سال به خط تولید سپرده شود.


تویوتا سوپرا

تاریخ معرفی تویوتا سوپرا بهار ۲۰۱۶ انتخاب شده است تاریخی که همزمان با معرفی سایر مدل‌ها همراه خواهد بود و بهترین زمان برای معرفی این محصول جدید می‌تواند باشد. تویوتا با تغییراتی که در این مدل جدید داده است به طرحی نهایی جذاب و فوق مدرن دست یافته است و می‌توان تفاوت ویژه‌ای را در محصول جدید نسبت به گذشته تشخیص داد که قطعا برگ برنده‌ای برای این خودرو‌ساز ژاپنی می‌تواند باشد. سوپرا موتوری ۶ سلیندر V شکل با حجم ۲ لیتر دارد که نیروی تولیدی اش از طریق جعبه دانده‌ای ۶ سرعته به چرخ‌ها وارد می‌شود. البته بر اساس شایعاتی که مطرح می‌شود ممکن است موتور هیبریدی در این خودرو استفاده شود. اطلاعات بیشتری از قدرت و سرعت خودرو اعلام نشده است اما با توجه به حجم موتور بعید به نظر می‌رسد بتواند در میان سوپر‌اسپرت‌ها قرار بگیرد هرچند طراحی سوپر‌اسپرتی دارد.


سایون سی‌اچ‌آر

قرار دادن این مدل مفهومی از سایون در دسته بندی‌های مرسوم خودرو کار راحتی نیست. طراحی عجیب و مدرن این خودرو باعث شده است به خودرویی هاچ‌بک چهار در و همه‌جا رو شباهت داشته باشد ولی به گفته مدیران سایون هاچ بک نیست. حروف سی‌اچ‌آر در این خودرو نشان دهنده کامپکت سایز بودن و ارتفاع بالای خودرو است (Compact size High Ride) به عبارتی کراس اور بودن خودرو را نشان می‌دهد که باز هم از سوی سایون این ویژگی خودرو رد شده است. این خودرو به‌عنوان خودرویی مفهومی در نمایشگاه‌های خودرو حضور پیدا کرده است و بر اساس تاکید مدیران سایون، این خودرو قرار است ماشینی شهری باشد. خصوصیات فنی بیشتر در رابطه با سایون سی‌اچ‌آر در نیمه دوم سال ۲۰۱۶ اعلام خواهد شد. اما آنچه مسلم است طراحی آینده نگر و جذاب این خودرو، علاقه‌مندان خودروها با طراحی فضایی را به خود جلب کرده است.


بیوک اویستا

طراحان خودروی‌های جدید با رعایت پاره‌ای از اصول طراحی مدرن توانسته‌اند به خودروهای اسپرت ظاهری جذاب و خشن بدهند که با زبان بی زبانی بدون توجه به مشخصات فنی یک خودرو می‌تواند خود را در میان خودروهای پر‌هیجان و اسپرت قرار دهد. این اصول در مدل جدید بیوک به خوبی رعایت شده است و چراغ‌های باریک و بدنه‌ای عضلانی و الهام بخش به راحتی نشان دهنده عملکرد بالای این خودرو است. اویستا به موتوری ۶ سیلندر تویین توربو شارژر(دوقلو) با حجم ۳ لیتر مجهز است که می‌تواند قدرتی معادل ۴۰۰ اسب بخار تولید و به چرخ‌های ۲۰ اینچی عقب منتقل می‌کند. این خودرو علاوه بر سامانه‌های هوشمند الکتریکی به سامانه‌های کاهش مصرف سوخت نیز مجهز شده است که در صورت توقف پشت چراغ قرمز خودرو خاموش می‌شود. این خودرو برای اولین بار در نمایشگاه خودروی شیکاگو در معرض دید قرار گرفته است.



سوبارو اس‌تی‌آی

طرفداران خودروهای اسپرت قطعا سوبارو را به خاطر طراحی زیبای این مدل تحسین خواهند کرد. سوبارو با آوردن محصول جدیدش به نمایشگاه خودروی شیکاگو ۲۰۱۵ این خودروی دو در را با قدرت ۳۰۰ اسب بخار در معرض دید علاقه‌مندان به خودروهای اسپرت قرار داد. سوبارو اس تی‌ای به موتوری ۲ لیتری و چهار سیلندر مجهز شده است که به موتور سوبارو جی تی ۳۰۰ مسابقه‌ای شباهت زیادی دارد. سوبارو نسبت به مدل قبلی BRZ تغییراتی را در آیرو‌دینامیک و شاسی، سیستم انتقال قدرت خودرو انجام داده است و در قالب مدلی مفهومی ارائه کرده است. شرکت سوبارو در تلاش است تا این محصول خود را در آمریکا به‌فروش برساند و تمام تلاش خود را به کار بسته است تا خودرویی جذاب با قیمت مناسب به آمریکایی‌ها معرفی کند. قیمت مدل قبلی که در حال حاضر در مرحله تولید قرار دارد ۲۵ هزار دلار است و اکثر محصولات ۲۰۱۶ این شرکت در همین محدوده قیمت قرار دارند.