دنیای اقتصاد: انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودروی خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.

هیوندای i20 یا رنو ساندرو

این دو خودرو از نظر قیمتی تفاوت زیادی با هم دارند و i20 گران‌تر از ساندرو است اما موتورهایی هم حجم دارند و در یک کلاس فنی قرار می‌گیرند. این در حالی است که موتور i20 قدرت بیشتری تولید می‌کند. در شتاب‌گیری هم i20 به راحتی حریف را جا می‌گذارد. هر دو خودرو هاچ‌بک هستند اما ساندرو فضای بیشتری را در خود جای داده است. از نظر ظاهری نیز i20 خودرویی زیبا‌تر و به روزتر نسبت به ساندرو است. درون کابین نیز این برتری حفظ شده و البته از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز وضعیت به همین منوال است.از نظر سواری نیز هر دو خودرو جذابیت‌های خاص خود را دارند اما ساندرو در این بخش برای ناهمواری‌های جاده‌های ایران مناسب‌تر است.هر دو خودرو کم استهلاک هستند اما به هر حال ساندرو یک خودروی تولید داخل بوده و خدمات پس از فروش بهتری دارد. همچنین قطعات هر دو خودرو در بازار فراوان است اما ساندرو قطعات ارزان‌تری داشته و اقتصادی‌تر است.این دو خودرو در بازار دست دوم نیز موفق هستند و خریداران زیادی برای آنها صف کشیده‌اند. از این‌رو اگر خودرویی ارزان‌تر می‌خواهید باید ساندرو را انتخاب کنید و اگر امکانات و شتاب‌گیری و ظاهری جذاب برای شما مهم است باید پول بیشتری بپردازید و i20 بخرید.

ام‌وی‌ام ۱۱۰ یا پراید ۱۱۱

در بازار ارزان قیمت‌ها حق انتخاب زیادی وجود ندارد. یا باید ام‌وی‌ام ۱۱۰ خرید یا اینکه پراید. این دو خودرو در بازار ایران موفق بوده‌اند. البته ام‌وی‌ام هیچ‌گاه نتوانست به موفقیت پراید دست پیدا کند دلیلش هم ظرفیت بیشتر پراید و تولید در یکی از دو خودروسازی بزرگ کشور است. هر دو خودرو انتخاب‌های خوبی به شمار می‌روند البته اگر خوش‌شانس باشید و خودرویی با کیفیت نصیبتان شود. به هر ترتیب خودروهای ارزان قیمت البته مونتاژی در ایران این مشکلات را دارند. پراید خودرویی کم‌استهلاک و ارزان‌قیمت است، لوازم یدکی آن هم ارزان است و هم اینکه تقریبا تمامی فروشندگان، لوازم یدکی آن را عرضه می‌کنند. در سوی دیگر ام‌وی‌ام ۱۱۰ چهار سیلندر خودرویی پر شتاب است. اگرچه جثه‌ای کوچک دارد اما کابین آن بزرگ بوده و فضای زیادی دارد امکانات بیشتری نسبت به پراید داشته و همچنین مصرف سوخت پایین‌تری دارد به‌طوری که آن را کم‌مصرف‌ترین خودروی تولید داخل می‌دانند. ام‌وی‌ام ۱۱۰ خودروی بی دردسری نیست و لوازم بدنه آن نیز گران‌تر از پراید است از این‌رو باید بیشتر مراقب آن بود. این در حالی است که لوازم یدکی پراید با قیمت‌های نازلی عرضه می‌شود. ام‌وی‌ام سواری نرم‌تری نسبت به پراید دارد اما گیربکس آن تعریفی ندارد. ام‌وی‌ام خودرویی متفاوت در کلاس خود است اگر به دنبال تفاوت هستید ام‌وی‌ام بخرید و اگر خودرویی معمولی با قابلیت‌هایی همچون ارزانی و در دسترس بودن قطعات می‌خواهید پراید حرف اول را می‌زند.

پورشه کاین یا بنز ML350

خودروهای شاسی‌بلند لوکس بازار ایران که با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسند. پورشه با موتوری پر‌حجم‌تر و البته قوی‌تر از بنز در بازار حضور داشته و اما اقبال بیشتری نیز از بنز دارد. البته واردات بیشتر پورشه کاین را نیز نباید در این اقبال بی‌اثر دانست. این در حالی است که این بنز است که استهلاک پایین خود را به رخ حریف می‌کشد. پورشه یکی از پر‌استهلاک‌ترین و پر‌هزینه‌ترین خودروهای موجود در ایران است که در این زمینه در مقابل بنز هیچ حرفی برای گفتن ندارد. در سوی دیگر کاین خودرویی با کیفیت بالای ساخت و البته امکاناتی مثال‌زدنی در انتظار شماست که در بازار نیز موفق‌تر است. هیچ یک از دو خودرو برای آفرودهای جدی و سنگین ساخته نشده‌اند ولی در این زمینه می‌توان ML را بهتر از کاین دانست، چون کاین بیشتر برای خیابان‌ها ساخته شده است تا مسیرهای خاکی. اما با ML می‌توان کمی بیشتر مانور داد. هر دو خودرو در بازار گران‌قیمت و البته لوکس به شمار می‌روند و هزینه‌های زیادی دارند که در این میان خدمات پس از فروش بنز گسترده‌تر از پورشه است. به‌طور کلی می‌توان شتاب و سرعت را در کاین و هزینه کمتر و قابلیت آفرود معمولی را در ML جست‌وجو کرد.

کیا ریو یا تویوتا یاریس

تویوتا یاریس و کیا ریو هر دو خودروهای کوچکی هستند اما می‌توان ریو را کمی بزرگ‌تر دانست. ریو از موتوری پر‌حجم‌تر نسبت به یاریس برخوردار بوده که قدرت بیشتری هم تولید می‌کند. این در حالی است که یاریس خودرویی کم‌اشتها برای بنزین بوده و از این نظر می‌توان آن را اقتصادی‌تر دانست. ریو از امکانات بیشتری نسبت به یاریس برخوردار است اما در بازار خرید و فروش کارکرده‌ها این یاریس است که یکه‌تازی می‌کند. این در حالی است که شرکت وارد‌کننده کیا به ایران نیز با کم کاری نتوانست آن‌طور که باید این خودرو را مانند نسل قبلش در بازار معرفی کند و از این‌رو ریو را کمتر در خیابان‌ها می‌بینیم و خودرویی بی‌اقبال به حساب می‌آید. هر دو خودرو درون کابین طراحی خوبی داشته و کیفیت مواد به کار رفته در آنها مناسب است هر‌چند ریو کمی جادارتر بوده و لوکس‌تر به نظر می‌رسد. ریو در مسیرهای سراشیبی به دلیل قدرت بیشتر موتور می‌تواند شما را راضی‌تر نگه دارد اما یاریس خودرویی با کیفیت بالا و بسیار موفق در بازار صفر کیلومتر و دست دوم و البته خودرویی به واقع اقتصادی محسوب می‌شود که می‌تواند انتخاب بهتری از ریو با بازار خرید و فروش ضعیف اما پر آپشن باشد.

بی‌ام‌و 428i یا بنزE250

دو خودروی کروک بازار ایران خودروهایی که آوازه رقابتشان در همه جای دنیا پیچیده است. در ایران نیز رقابت بین بنز و بی‌ام‌و همیشه وجود داشته و دارد. بنز E۲۵۰ تازه‌ به بازار ایران وارد شده است و نمونه‌های کمی از آن را در خیابان‌ها می‌بینیم. در سوی دیگری سری نوپای بی‌ام‌و یعنی سری ۴ و نمونه‌های کروک آن را دو سالی می‌شود که در بازار ایران می‌بینیم و اتفاقا خیلی موفق هم از کار در آمده است. از نظر قیمتی این دو خودرو تفاوت فاحشی با یکدیگر دارند چراکه به‌رغم هم‌کلاس بودن، بنز با اختلاف قیمتی در حدود ۲۰۰میلیون تومان گران‌تر است. به هر ترتیب۴۲۸i‌ با موتوری هم حجم نسبت به E۲۵۰ قدرت بیشتری تولید می‌کند و البته در شتاب‌گیری نیز بسیار چابک‌تر از بنز است. هر دوخودرو امکانات فراوانی دارند و لذت راندن با آنها نیز مثال‌زدنی است. این در حالی است که تفاوت در سواری هر دو خودرو نیز فاحش بوده و هر کدام جذابیت‌های خاص خود را دارند. بنز با سقف برزنتی E۲۵۰ را تزئین کرده و بی‌ام‌و با سقف فلزی ۴۲۸ را که در این میان بنز سبک‌تر از بی‌ام‌و است اما آسیب‌پذیری ۴۲۸ بسیار کمتر از E۲۵۰ بوده اما در مقابل سر‌و‌صدای سقف فلزی بیشتر از برزنتی است. این بی‌ام‌و رانندگی کاملا اسپرت دارد اما بنز راحتی و نرمی را هم در این کروک دخیل کرده است. هر دو خودرو کم‌استهلاک هستند اما در دراز‌مدت هزینه نگهداری بنز کمتر است. در مقابل خدمات پس از فروش بی‌ام‌و منسجم‌تر ارائه می‌شود.

ولوو XC90 یا پورشه ماکان

هر دو خودرو گران قیمت بوده و البته به مقدار زیادی لوکس هستند. اما از نظر ابعاد با یکدیگر تفاوت دارند، ماکان یک شاسی بلند کوچک و ولوو xc۹۰ یک شاسی‌بلند بزرگ سایز است که البته در ایران هم قیمت هستند. هر دو خودرو از موتورهایی هم حجم بهره می‌برند با این تفاوت که ولوو موتوری پر‌قدرت‌تر در سینه دارد. امکانات هر دو خودرو مثال‌زدنی است اما به واقع می‌توان xc۹۰ را خودرویی پر آپشن دانست. این دو خودرو در بازار ایران با اقبال خوبی مواجه‌ است و xc۹۰ را می‌توان تنها محصول موفق ولوو در ایران به حساب آورد. شتاب‌گیری و سرعت در ولوو بهتر از ماکان است. هر دو خودرو هم در ظاهر لوکس و زیبا هستند و هم اینکه درون کابینشان تمامی قطعات با کیفیت است. از نظر گستردگی خدمات پس از فروش هم هر دو خودرو تعریفی ندارند و از نظر گران بودن قطعات نیز هر دو پر هزینه‌اند اما می‌توان xc۹۰ را خودرویی مناسب برای خانواده‌های پر‌جمعیت دانست و ماکان را خودرویی مناسب برای جوان‌ها. ولوو xc۹۰ از سه ردیف صندلی بهره می‌برد و در حقیقت یک شاسی‌بلند تمام عیار برای خانواده‌های پر‌جمعیت است و ماکان با جثه‌ای کوچک‌تر و البته فضایی کمتر برای خانواده‌ها چندان گزینه مناسبی نیست. مصرف سوخت xc۹۰ نیز در سیکل ترکیبی کمتر از ماکان است که خود از تکنولوژی بالای ولوو حکایت می‌کند به‌طور کلی هر دو خودرو انتخاب‌هایی لوکس و مناسبند حالا باید دید شما به چه می‌اندیشید؛ خانواده یا لذت رانندگی اسپرت؟