علی زمانی

بیش از ۲۲ سال از فعال شدن نخستین سیم‏کارت‌های تلفن همراه در کشور می‏گذرد، اما هنوز می‏توان به تلفن همراه به‌عنوان پدیده‏ای نگاه کرد که همچنان در حال شگفت‌زده کردن مردم است. وسیله‏ای که در این دو دهه مرتبا به اهمیت و کاربردهای آن افزوده شده و دائما به زندگی انسان نزدیک‏تر و نزدیک‏تر شده است. همراه اول همپای صنعت موبایل طی این دو دهه مسیر رو به رشدی را طی کرده است و در تمام این مسیر همواره پرچمدار صنعت موبایل ایران بوده است.

مهمترین ویژگی که همراه اول را در همه این سال‏ها در صدر سهم‏ها و رقابت‏ها و بازار نگاه داشته، توجه به نیاز مشترکان و قابلیت انعطاف شرکت در برابر رخدادها و پدیده‏های جدید بوده است. این شرکت همواره تلاش کرده برای موضوعات جدید پاسخ‏ها و راه‏حل‏های تازه‏ای داشته باشد و همین باعث شده که رضایتمندی بخش عمده مشترکان تلفن همراه ایران را به خود اختصاص دهد. همراه اول اما امروز در آستانه مقررات و تحولات جدیدی در بازار موبایل ایران قرار گرفته و مدل‏هایی را پیش روی خود قرار داده که طی ماه‏های پیش‌رو به تحولات بزرگی در بازار منجر خواهد شد. توسعه نسل‌های جدید ارتباطی طی یکی دو سال اخیر باعث تحولات بزرگی در حوزه کسب و کارهای اینترنتی شده و اکوسیستم وسیعی از ابزارها، شرکت‌ها، مشتریان و... را به‌وجود آورده است. به لطف موبایل های متصل به اینترنت، حالا زندگی شهروندان ایرانی متحول شده و در این میان نقش همراه اول به‌عنوان اپراتوری که دارای وسیع‏ترین پوشش ارتباطی و بیشترین تعداد مشترک موبایل در ایران است، بسیار قابل توجه است.

همراه اول برای امسال برنامه فشرده و موکدی را برای توسعه بیشتر نسل‏های سوم‏ و چهارم ارتباطی در دست اقدام دارد. در کنار این، همراه اول تنها نقش یک اپراتور ارتباطی و اتصال دهنده را ایفا نمی‌کند؛ بلکه با مدل اقتصاد مشارکتی و ایجاد فضا برای همکاری با شرکت‌های نوپا و تمرکز روی خدمات ارزش افزوده مبتنی بر باندپهن، به‌دنبال توسعه اکوسیستمی است که منجر به ایجاد شغل و درآمد برای شرکت‌های دانش‏بنیانی می‏شود که روی ارائه خدمات خرد و اختصاصی متمرکز شده‏اند. هم‌اکنون بیش از ۸۰ شرکت نوپا در این زمینه با همراه اول همکاری می‏کنند و این شرکت به‌سرعت به‌دنبال توسعه و افزایش این شرکتهاست. تحولی که مجموعه این حرکت (توسعه بسترهای سوم وچهارم موبایل و ارتقای کسب وکارهای مبتنی بر باند پهن موبایل) در فضای ارتباطات و اینترنت ایران می‌تواند ایجاد کند بسیار قابل توجه است.

موضوع اپراتورهای مجازی(MVNO) نیز از دیگر بحث‏هایی است که در فضای ارتباطی ایران می‌تواند تحول قابل توجهی ایجاد کند. با ارائه مجوزهای مربوط به اپراتورهای مجازی، حالا فرصت مناسبی برای دارندگان این مجوز ایجاد شده تا طرح‏های بازاریابی در دسته‏بندی‏های خاص را به اپراتورها ارائه کنند و همراه اول نیز در این زمینه مذاکرات اولیه‏ای را با این شرکتها انجام داده و انتظار می‏رود با نهایی شدن این طرح‏ها در پاییز، شاهد تحول عمده‏ای در بازار تلفن همراه کشور باشیم. امسال همراه اول در حالی قدم به مهمترین رویداد صنعت مخابرات ( نمایشگاه تلکام ) می‏گذارد که مجموعه گسترده‏ای از خدمات در عرصه‏های مختلف را برای مشترکان عرضه کرده و در عین حال سرمایه‏گذاری قابل توجهی روی موضوعات ترند جهانی مانند اینترنت اشیا و هوشمندسازی خدمات سازمانی انجام داده است.

تلکام فرصتی برای نمایش بخشی از این داشته‏ها و رویدادی در راستای ارتباط مستقیم این شرکت با مشترکان وفاداراش قرار داده است. همراه‌اول امروز فرصتی برای رشد تکنولوژی و ارتباطات به طور توامان در ایران فراهم کرده و حتی در عرصه‏هایی چون OTT‌ها (پیام‏رسان‌های موبایلی) به‌جای رقابت یا تلاش برای جلوگیری از فعالیت آنها به همکاری و یافتن فرصت‏های همکاری روی آورده است. مدل‌های مشارکت جویانه همراه اول با کسب وکارهای نوپا یا شرکتهای فعال در عرصه اینترنت و ارتباطات ایران نویدبخش تعاملی بزرگ در جهت ارتقای سطح ارتباطات و کسب و کارهای مبتنی بر آن در کشور است.