دنیای اقتصاد- پس از انتشار خبر لغو کنسرت کیهان کلهر در شهر نیشابور، بیش از ۲۰۰ نفر از هنرمندان این شهر به رئیس‌جمهور نامه نوشتند و از لغو پی‌درپی برنامه‌های فرهنگی و اعمال سلیقه‌های شخصی در این شهر گلایه کردند. آن‌ها در این نامه نوشته‌اند که لغو نخستین اجرای مهم‌ترین چهر‌ه بین‌المللی موسیقی ایران اتفاقی عجیب است.

هنرمندان و فرزندان شاهد نیشابوری به رئیس‌جمهور نامه نوشتند

به گزارش اعتماد، در بخشی از این نامه آمده است: «شگفت‌انگیز می‌نماید که این گروه معتبر، پس از اخذ مجوزهای لازم از وزارت ارشاد، شورای تامین استان و شهرستان و تمهید هرآنچه در این‌باره لازم است و پس از خریداری تمامی بلیت‌‌ها توسط علاقه‌مندان پرشمار خراسانی، صرفا به دلیل نظر دادستان محترم از اجرا باز بماند. پذیرفتنی نیست که با وجود اصول و مواد پرشمار در قانون اساسی و قوانین مرتبط در راستای حفاظت از حقوق شهروندی و استقرار حاکمیت قانون، نظاره‌گر چنین رفتارهایی باشیم. مگر نه اینکه مطابق اصل ٣٧، ٢٠ و ٢٢ قانون اساسی، اصل بر برائت افراد بوده و همگان حق دارند در پرتو امنیت قانون زندگی کرده و شغل‌شان از تعرض مصون بماند؟ چگونه است که «قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی» و «بخشنامه حقوق شهروندی» صادره ریاست محترم وقت قوه قضاییه زیر پا گذاشته شده و نادیده گرفته می‌شود؟» در بخش دیگر این نامه آمده است: «رأی به شما، رأی به بازگشت حاکمیت قانون بود. رأی به شما، رأی به حقوقدانی است که تعهد به اجرای بدون تنازل قانون اساسی داشته و یکی از مهم‌ترین وعده‌های انتخاباتی‌اش، اجرای حقوق شهروندی بوده است. حال، چشم امید مردمان به تدبیر شما دوخته شده. لغو پی‌درپی برنامه‌های پربار فرهنگی، انبوهی از اندوه را بر شانه‌های خسته جماعتی آوار کرده که دغدغه‌ای جز تعالی و پیشرفت کشورشان ندارند. عمق این جراحت زمانی بیشتر می‌شود که برنامه‌های مزبور، دارای مجوزهای گوناگونی بوده که پس از سختگیری‌های فراوان و طاقت‌فرسا و اعمال سلیقه‌های شخصی صادر شده‌اند.»

واکنش کانون همبستگی فرزندان شاهد نیشابور

علاوه بر هنرمندان نیشابوری و با وجود اینکه دادستان شهر نیشابور دلیل لغو کنسرت را فرزندان شهدا و جانبازان اعلام کرده بود، کانون همبستگی فرزندان شاهد نیشابور درباره لغو کنسرت موسیقی با درخواست خانواده شهدای این شهر نیز بیانیه‌ای را صادر کرده است: «به استحضار می‌رسانیم ما فرزندان شهدا با اجرای برنامه‌هایی که موجب شادی و نشاط مردم عزیز در چارچوب قانون و اصول فقهی مقام معظم رهبری باشد مخالفتی نداشته و هیچ درخواستی از طرف خانواده شهدا در اعتراض به برگزاری کنسرت فوق‌الذکر در نیشابور به این کانون نداشته‌ایم. به همین منظور حق این کانون می‌دانیم به مسئول محترمی که این مطلب را بیان داشته‌اند، اعلام کنیم تا از شأن و جایگاه خانواده شهدا در بیان تصمیمات‌شان استفاده نکرده ونگاه مثبت مردم شریف را نسبت به خادمین ولایت و ملت منفی نکنند.»