سیاهکاران، بدل‌اندازان، شیک‌پوشان، آپشن‌سازان و ...
در خریدوفروش خودرو باتوجه به تکنولوژی پیشرفته خودروها و تنوع آپشنال، بسیاری از خریداران تا چند ماه بعد از خرید خودرو ازنحوه عملکرد صحیح بعضی از ادوات خودرو خود اطلاع ندارند بر این اساس به‌نظر می‌رسد که نیاز به مشاوره امری محسوس است. به‌دنبال آن خودروهای تصادفی و معیوب توسط تعمیرکاران بسیار حرفه‌ای به نحوی ترمیم می‌شود که حتی دست‌اندرکاران بازار خودرو هم گاهی دچار مشکل در تشخیص می‌شوند و خریدار نهایی بعدازخرید و مراجعه به کارشناس متوجه عیوب خودرو می‌شود، ولی با توجه به گذشت زمان و اینکه خودرو ممکن است چندمرحله معامله شده باشد، اثبات عیوب و زمان حادث شدن عیب (تصادف)، مستلزم صرف وقت و هزینه و پیگیری‌های بسیار زیاد بوده و در اغلب اوقات خریدار متضرر باقی می‌ماند و خودرو معیوب و کم‌ارزش که قرار بوده کام خریدار را شیرین کند ولی چنین نشده است.
تمامی ترفندهای اینگونه معاملات برای برخی از کارشناسان، شناسایی شده و علاوه‌بر آن با بهره‌گیری از تجهیزات کارشناسی پیشرفته به جزئی‌ترین مشکلات خودرو پی می‌برند.
بر این اساس یکی از باورهای اشتباهی که بین خریداران، به‌خصوص خودروهای وارداتی وجود دارد این مطلب است که خودرو صفر کیلومتر نیاز به کارشناسی و مشاوره ندارد، ولی عواملی همچون منطبق نبودن آپشن‌های فابریک کارخانه با نمونه ارائه شده که اصطلاحا به آنها آپشنال نصبی می‌گویند، خودروهای نیمه فول که به جای فول آپشن فروخته می‌شود یا مغایرت شماره‌های فنی و ... بعضا در بازدیدهای کارشناسی مشاهده شده است که خودرو در مبدا صادراتی خود دچار مشکلات بدنه‌ای بوده و پس از ترمیم به وارد‌کننده فروخته شده، وحتی فروشنده خودرو نیز از مشکل کالای خود مطلع نیست.
اما دریکی از روش‌های فروش خودرو که برخی از دست‌اندرکاران بازار از آن به نام سیاهکاری نام می‌برند، تیمی مشتمل بر حداقل سه نفر وجود دارد که نحوه فعالیتشان به این صورت است که بعد از خرید خودرو تصادفی و معیوب و بازسازی آن، اقدام به درج آگهی فروش به‌عنوان خودرو سالم می‌کنند و سپس در کمین خریدار می‌نشینند. بعد از تماس خریدار عمدتا آدرس‌های مبهم و ناکامل را ابراز و معمولا در محیطی خارج از محل کار و محل زندگی خود قرار می‌گذارند. چند دقیقه بعد از مراجعه خریدار، دیگر افراد تیم تحت‌عنوان خریدار وکارشناس وارد بازی می‌شوند و شروع به بازدید و کارشناسی اتومبیل می‌کنند و به فروشنده که همان همدستشان است عنوان می‌کنند که خودرو کاملا سالم است و آنها تمایل به خرید دارند. فروشنده عنوان می‌کند که خریدار اول در اولویت است و طبق حق تقدم ابتدا ایشان باید تصمیم بگیرد. در این مرحله برای اینکه خریدار واقعی شتابزده‌تر عمل کند حتی سیاهکاران به او پیشنهاد می‌دهند با دریافت مبلغی از معامله کنار بکشد و اجازه دهد آنان خودرو اکازیون فوق را خریداری کنند. خریدار واقعی که کاملا در یک بازی روانی و احساسی قرار گرفته پیش خود می‌پندارد که هم هزینه‌ای بابت کارشناسی نپرداخته‌ام و هم اینکه خودرویی اکازیون نصیبم شده است و چشم‌بسته اقدام به خرید می‌کند و باقی قضایا و ...
در روشی دیگر که به بدل‌اندازی مشهور است، نقش اساسی را 2 خودرو بازی می‌کنند، اولی خودرویی سالم و کم‌کارکرد و خودرو دیگر، معیوب، تصادفی و کم‌ارزش که دقیقا از لحاظ ظاهری با خودروی اول مشابه است. بعد از ثبت آگهی و مراجعه خریداران، اتومبیل سالم با پلاک خودروی معیوب نمایش داده می‌شود و چون عمدتا با قیمتی بسیار مناسب و وسوسه‌انگیز ارائه می‌شود، خریدار در مقایسه با موارد مشابه، اتومبیل فوق را موردی خاص و معامله‌ای پرسود می‌پندارد و خیلی سریع مقدمات انجام معامله را طی می‌کند و مبلغی به‌عنوان پیش‌پرداخت، می‌پردازد. معمولا در اکثر مواقع سند اتومبیل به نام فروشنده نمی‌باشد و فقط به‌صورت وکالت‌نامه و حق توکیل به غیر، وکالت‌نامه جدیدی به نام خریدار تنظیم می‌شود. صبح روز بعد خریدار به همراه فروشنده به دفتر خانه اسناد رسمی مراجعه می‌کنند و طی مراحل انتقال اسناد و جابه‌جایی مالی، همدستان فروشنده با تعویض خودرو‌ها، بدل‌اندازی را رقم می‌زنند. پس از تحویل خودرو و کمی تردد، خریدار متوجه سروصداهای اضافی از قسمت‌های مختلف خودرو یا مشکلات فنی و ... می‌شود.
یکی دیگر از روش‌ها که باز هم از باورهای نادرست خریداران نشات می‌گیرد، مورد شیک پوشان و احیا کاران است. این افراد اغلب خودروهایی با کارکردهای بالا و بعضا دارای تصادفات جزئی‌تر را با قیمتی نازل خریداری می‌کنند. سپس به‌صورت بسیار حرفه‌ای اقدام به احیای خودرو می‌کنند که اکثر این خدمات تحت‌عنوان صفر شویی خودرو در بسیاری از کارواش‌های شهری ارائه می‌شود. پس از صفرشویی و بازسازی تمامی قسمت‌های ظاهری، در مرحله بعدی قسمت‌های چرمی خودرو مثل دور فرمان، دسته دنده و ... را تعویض می‌کنند که خریداران معمولا سالم بودن این قسمت‌ها را نشانه کارکرد کم خودرو می‌دانند. مرحله بعد کم کردن کارکرد کیلومتر خودرو است که باز هم باور اشتباهی درباره کیلومترهای دیجیتالی وجود دارد که خریداران گمان می‌کنند تغییر در این‌گونه موارد ممکن نیست یا با تست دیاگ می‌توان تشخیص کارکرد واقعی خودرو را انجام داد که به‌عنوان کارشناس خودرو این نکته را یادآور می‌شویم که کیلومتر تمامی خودرو‌ها را می‌توان دستکاری کرد و تشخیص کارکرد واقعی خودرو فقط از عهده کارشناس متبحر و باتجربه ساخته است. جدیدترین موردی که به تازگی کاربردی شده است رنگ کردن صندلی‌های چرمی آسیب دیده در اثر استفاده است که در نوع خود جالب بوده و به داخل خودرو فرمی زیبا و فریبنده می‌دهد؛ البته بالنفسه این اقدامات بد نیست، ولی زمانی که جهت فریب خریداران صورت می‌گیرد، جای تاسف دارد. بعد از احیای اتومبیل و درج آگهی و آدرس‌هایی در اطراف مراکز خرید شمال شهر، با ظاهری بسیار شیک و ظاهرسازی‌های مکمل و عنوان اینکه مسافرت خارجی در پیش دارند یا به دلیل انجام معامله‌ای مجبور به فروش خودرو خود شده‌اند مبلغی بالا نیز برای فروش اتومبیل خود در نظر می‌گیرند که به‌نوعی روانشناسی معکوس بوده و خریدار، بکر بودن مورد معامله را دلیل قیمت بالا می‌پندارد و چنین می‌اندیشد که با گرفتن کمی تخفیف از فروشنده، خرید بسیار خوبی را انجام می‌دهد.
همواره و در تمامی ادوار گذشته در ماه‌های پایانی سال و دوران‌های نوسانی بازار این اقدامات شدت می‌گیرد و عواملی مانند پیش‌فروش‌های استثنایی با وعده و وام‌هایی با بازپرداخت‌های بلندمدت و سود پایین و ... جزء لاینفک تبلیغات می‌گردند که تنها پادزهر این موارد که از ضرر‌های مالی و روانی بسیاری، جلوگیری می‌کند مشاوره با کارشناسان با تجربه است.