حوادث رانندگی آنقدر سریع اتفاق می‌افتند که ممکن است افراد نتوانند دلیل بروز آن را درک کنند و پی بردن به علت سانحه از روی شواهد فیزیکی موجود در صحنه تصادف ، کاری تخصصی و در برخی موارد بسیار دشوار است. در چنین حالت‌هایی داشتن شاهدی که تمام اطلاعات موثر در یک حادثه را بداند کمک بزرگی به درک علت حادثه و یافتن مقصر آن می‌کند. برای این منظور همانند هواپیماها، وسایل جمع‌آوری اطلاعاتی با نام جعبه سیاه در خودروها نصب می‌شود که امروزه تقاضا برای نصب آن رو به افزایش است. در خودروها، جعبه‌های سیاه وظیفه جمع‌آوری اطلاعات موثر در سوانح رانندگی را بر عهده دارند. بسیاری از افراد برای کاهش هزینه‌های بیمه خود ترجیح می‌دهند روی خودروی آنها جعبه سیاه نصب شود یا از خودرویی استفاده کنند که دارای جعبه سیاه است. در نگاه دقیق‌تر، جعبه سیاه به‌عنوان وسیله‌ای شناخته می‌شود که با ثبت اطلاعات مختلفی مانند سرعت خودرو، جهت حرکت، مسیر حرکت، تصاویر ویدئویی و الگوی رانندگی راننده به پلیس و شرکت‌های بیمه کمک شایانی برای رسیدن به علت دقیق تصادفات می‌کند.
عموما این وسیله در هواپیماها کاربرد حیاتی دارد و در صورت بروز هرگونه حادثه‌ای با کمک اطلاعات موجود در آن دلیل سانحه مشخص می‌شود و مانند برخی دیگر از فناوری‌ها از صنعت هوا فضا وارد صنعت خودروسازی شده‌اند. در خودروها هم این وسیله طرفداران خاص خودش را پیدا کرده است و در سال ۲۰۰۹ در انگلستان در بیش از ۱۲ هزار خودرو، جعبه سیاه نصب شده است و پیش‌بینی می‌شود این عدد در سال جاری به ۴۵۵ هزار خودرو برسد. درآمریکا هم دو‌سوم خودروهای جدید مجهز به این وسیله هستند. جعبه سیاه در خودروها در کنار مزایایی که دارد و خدماتی که می‌تواند ارائه دهد نگرانی‌هایی در رابطه با حریم شخصی افراد ایجاد کرده است. مانند هر پدیده نو‌ظهوری، موضوع حریم شخصی در اینجا هم مطرح می‌شود و مخالفان و موافقان خودش را دارد. سوءاستفاده شرکت‌های بیمه از اطلاعات موجود در این جعبه، موضوعی است که در رابطه با نقض حریم شخصی افراد مطرح می‌شود. به همین منظور در برخی ایالت‌های آمریکا از جمله کالیفرنیا، آرکانزاس و داکوتای شمالی مجموعه قوانینی وضع شده است که مانع سوءاستفاده شرکت‌های بیمه از اطلاعات درون جعبه‌های سیاه می‌شود و قوانین مشابه در سایر ایالت‌ها هم در حال وضع شدن است. در این قوانین شرکت‌ها تنها در صورت اجازه دادگاه و مالک خودرو می‌توانند به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. اطلاعاتی که جعبه‌های سیاه جمع‌آوری می‌کنند ممکن است با هم متفاوت باشند و در مدل‌های مختلف خودرو هم با هم تفاوت‌هایی دارند.

در برخی مدل‌ها، نوع پیشرفته‌ای از جعبه‌های سیاه استفاده می‌شوند که قادر هستند زمان و مکان ترمز گرفتن، گردش به چپ یا راست ناگهانی، تصویر جلوی خودرو را هم از طریق دوربین‌های نصب شده روی حافظه‌های SD ذخیره کنند که این کار به پلیس و کارشناسان بیمه کمک می‌کند علت حادثه را پیدا کرده و صحنه تصادف را باز‌سازی کنند. در برخی موارد افراد اطلاع کافی از آنچه یک جعبه سیاه می‌تواند انجام دهد ندارند و ممکن است حتی ندانند خودرو آنها مجهز به چنین ابزار جمع‌آوری اطلاعات است، چرا که اطلاعات آن در دفترچه راهنمای خودرو وجود دارد و افراد عموما آن را مطالعه نمی‌کنند. موضوع حریم خصوصی باعث شده است مقاومت‌هایی برای استفاده از این وسیله به‌وجود بیاید و مخالفان آن درخواست دارند همانند کیسه‌های هوا، این امکان وجود داشته باشد که جعبه سیاه در وضعیت روشن یا خاموش قرار بگیرد که با مخالفت خودرو‌سازان روبه‌رو‌ شده است و به عقیده آنها اکثر جعبه‌های سیاه خودروها اطلاعات کمی ذخیره می‌کنند و تنها چند لحظه قبل از باز شدن کیسه‌های هوا فعال می‌شوند و حجم اطلاعات آنها به‌گونه‌ای نیست که مورد سوء‌استفاده قرار بگیرند. در برخی موارد بر اساس اطلاعات موجود در جعبه سیاه خودرو در صورت رعایت قوانین و پرهیز از رانندگی خطرناک حق بیمه کمتری از طرف راننده پرداخت می‌شود. به کمک اطلاعات ذخیره‌شده در جعبه سیاه سطح رانندگی افراد هم قابل بررسی است و شرکت‌های بیمه تخفیف‌های تشویق‌کننده‌ای به راننده‌های محتاط ارائه می‌دهند. موضوع مهم دیگر این است که مانند هر پدیده‌ای ممکن است جعبه‌های سیاه در گذر زمان، پیشرفته‌تر شوند و علاوه بر ثبت تمام اطلاعات خودرو، مکالمات داخل خودرو را هم ضبط کنند که در این صورت کار برای خودرو‌سازان دشوار‌تر خواهد شد.