گردهمایی ستاره‌ها در فرانسه

هفتاد و دومین نمایشگاه پاریس در حالی برگزار می‌شود که صنعت خودرو در پیچ و خم سنت‌گرایی و مدرنیته گرفتار شده است. خودروسازان بزرگ از یکسو می‌خواهند دستی بر آتش خودروهای هوشمند برقی یا خودران داشته باشند و از طرفی دیگر از ریزش مشتریان سنتی خود ترس فراوانی دارند. نمایشگاه پاریس که از دیرباز به‌عنوان جولانگاه خودروهای مفهومی و آینده‌نگر معرفی می‌شد، امسال نیز طبق سنت ۱۱۸ ساله خود، میزبان ایده‌های خلاقانه‌ای است که در حقیقت آینده خودروسازی را رقم می‌زنند. گردهمایی باسابقه‌ای که دو جنگ جهانی اول و دوم را به خود دیده و شاهد رکودهای عظیم قدرت‌های بزرگ بوده است. نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ در روزهایی برگزار می‌شود که خودروسازان فرانسه ایام خوبی را پشت سرمی‌گذراند. رنو با شریک جدیدالورود ژاپنی‌اش نیسان فروش قابل قبولی را ثبت کرده است. اتحاد پژو و سیتروئن هم که مدت‌هاست سایه سنگین خود را بر بازار اروپا انداخته‌اند. نکته جالب در این دوره از نمایشگاه، کم‌فروغ بودن خودروهای سوپراسپرت است. این عدم حضور می‌تواند برداشتی تلخ از آینده محافظه‌کار صنعت خودرو را القا کند.

فولکس‌واگن . I.D

جدیدترین خودروی برقی بزرگ‌ترین خودروساز آلمان، کانسپتی است در کلاس هاچ‌بک‌ها. از نظر ابعاد تقریبا در قد و قواره گلف به نظر می‌آید. خودرویی که بارزترین ویژگی‌ ظاهری‌اش چراغ‌هایی هستند که در زیر پوست بدنه‌ آن تعبیه شده‌اند. فولکس برای آی.دی. یک پلت‌فرم مستقل طراحی کرده و این یعنی اینکه برنامه درازمدتی برای تولید نسخه‌های مختلف از آن دارد. این مفهومی همان‌طور که مشاهده می‌شود فاقد آینه‌های جانبی است. در حقیقت دید جانبی راننده توسط حسگرها و دوربین‌هایی که در کناره‌ها تعبیه شده، شکل می‌گیرد. اما واقعیت آن است که آی.دی. نسل آتی خودروهای خودران فولکس را به نمایش گذاشته است. پروژه‌ای بسیار سنگین و هزینه‌بر که شرکت قصد ندارد از بازار بکر آن صرف‌نظر کند. هنوز تصاویر دقیقی از داخل کابین آن منتشر نشده است ولی پیش‌بینی می‌شود همه عناصر کنترلی به‌صورت لمسی خواهند بود. این خودرو با یک بار شارژ 600 کیلومتر پیمایش می‌کند.

رنو ترزور

بی‌تردید یکی از خیره‌‌کننده‌ترین خودروهای رونمایی‌شده در این دوره نمایشگاه پاریس، همین کانسپت ترزور رنو بوده است. یک سوپراسپرت تمام برقی که نشان داد تیم طراحی شرکت می‌تواند پدیده‌ای زیباتر از دزایر سال ۲۰۱۰ نیز تولید کند. کوپه ۲ نفره فرانسوی‌ها سبک نوینی در خودروسازی مسابقه‌ای را تعریف کرده است. در همان نگاه اول هم مشخص می‌شود که در کناره‌های ترزور، هیچ‌ دری وجود ندارد. درحقیقت هنر کانسپت فوق در نحوه ورود و خروج سرنشینان به داخل آن است. به‌صورتی که کل سقف با قسمتی از بدنه باز می‌شود و فرد از بیرون به داخل گام برمی‌دارد. چیزی مانند ورود به کابین هواپیماهای جنگنده. پروسه پیچیده طراحی بدنه آن نتیجه‌ای عالی در پی داشته است. رنوی فوق یکی از پایین‌ترین ضرایب اصطکاک را در بین کل تولیدات شرکت داشته است. گفته می‌شود موتور برقی آن می‌تواند معادل ۳۵۰ اسب‌بخار نیرو و ۳۸۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. صفر تا صد آن زیر ۴ ثانیه است.

لندروور دیسکاوری

ویرایش 2017 دیسکاوری خیلی از بینندگان و عاشقان شاسی‌بلندهای لوکس آفرود را به سر شوق آورد. پنجمین نسل از این انگلیسی مغرور سرانجام با تغییراتی دلنشین در ظاهرش روی کار آمد. استفاده از چراغ‌ها و جلوپنجره‌های فرم‌دار که پیش‌تر آنها را روی مدل‌های رنجروور می‌دیدیم، جلوه بیرونی آن را دیدنی‌تر کرده است. شاسی‌بلندی محبوب با تاریخی 26 ساله که هنوز هم سنت طراحی قدیمی‌اش را می‌توان در ریزه‌کاری‌هایی مانند شیب شیشه‌ها، جلوپنجره مشکل و هواکش‌های ذوزنقه‌ای مشاهده کرد. دیسکاوری جدید یکی از تجملی‌ترین 7 نفره‌های دنیا است که با توان کشش 3500 کیلوگرمی‌اش نشان می‌دهد آنقدرها هم فانتزی نیست. باور‌کردنی نیست که شاسی این غول قدبلند تنها 480 کیلوگرم وزن دارد. پیشرانه این خودرو به‌صورت مشترک با جگوار طراحی شده است. پیشرانه‌ای 2 لیتری تنفس طبیعی که با استفاده از سیستم هیبریدی توانسته 237 اسب‌بخار نیرو تولید کند.

ب‌ام‌و X۲

از سال آینده میلادی یک عضو جدید به خانواده Xهای باواریایی‌ها اضافه می‌شود. ایکس.۲ به‌عنوان جدیدترین شاسی‌بلند ب‌ام‌و برای پر کردن فضای خالی بین ایکس.۱ و ایکس.۳ مسوولیت بزرگی را به دوش می‌کشد. نکته عجیب درباره این خودرو، فرم گرافیکی جلوپنجره، مه‌شکن، هواکش‌ها و مخصوصا چراغ‌های آن است. المان‌هایی که قبلا روی هیچ‌یک از دیگر شاسی‌بلندهای شرکت ندیده بودیم. آنطور که از شواهد پیداست شرکت برنامه مستقلی برای ایکس.۲ تدارک ندیده است چراکه بخش زیادی از زیرساخت‌های فنی آن از سوی پلت‌فرم ایکس.۱ تامین شده است. طبق پیش‌بینی‌ها قرار است درون سینه این خودرو یک قلب ۲ لیتری توربوشارژ به قدرت ۱۸۹ اسب‌بخار تعبیه شود. البته نسخه دیزلی با همین حجم نیز تولید خواهد شد که ۱۴۸ اسب‌بخار نیرو تولید می‌کند. ب‌ام‌و برای جعبه‌دنده‌ این خودرو سراغ نمونه ۸ سرعته اتوماتیک آیسین رفته است.

فراری لافراری آپرتا

پاریس ۲۰۱۶ بدون وجود فراری معنایی نداشت. در آستانه هفتادمین سالگرد تاسیس این خودروساز محبوب ایتالیایی، شرکت نسخه‌ ویژه‌ای از ابرخودروی لافراری را با نام «آپرتا» آماده کرده است. خودرویی که قوای محرکه هیبریدی آن می‌تواند ۹۵۰ اسب‌بخار نیرو تولید کند. این یعنی پیمودن صفر تا صد طی فقط ۳ ثانیه. سقف سرعت آن نیز بیش از ۳۵۰ کیلومتر در ساعت است. پیشرانه بنزین‌سوز ۳/ ۶ لیتری ۱۲ سیلندر این خودرو به‌تنهایی می‌تواند ۷۸۹ اسب‌بخار نیرو تولید کند. یک موتور برقی ۱۶۱ اسب‌بخاری نیز با فناوری متمرکز کردن نیرو مانند خودروهای فرمولا وان، به تقویت آن کمک می‌کند. این لافراری دارای جعبه‌دنده ۷ سرعته دو کلاچه است. فراری قصد دارد در برابر محصولات آینده مرسدس-ای‌ام‌جی و آستون‌مارتین-ردبول قد‌علم کند. با استفاده گسترده از فیبر‌کربن و اصلاح برخی از زوایا، نه‌تنها وزن خودرو کمتر شده، بلکه ضریب اصطکاک آن نیز پایین‌تر آمده است.

لکسوس UX

زیرمجموعه لوکس‌ساز تویوتا پاریس را با معرفی یک کانسپت جسورانه به وجد آورد. یو.ایکس تصویری از آینده کراس‌اوورهای جدید لکسوس است. شاسی‌بلندی جمع و جور با طراحی بسیار تند و تیز. نیمی از زوایای آن را روی سری ان.ایکس دیده بودیم. شرکت مدعی است صندلی‌های این خودرو دارای آخرین فناوری‌های مربوطه است. به‌طوری‌که با تشخیص وزن و هندسه بدنی هر فرد، شکل مخصوص به او را به خود می‌گیرد. در طراحی این خودرو به شکل ویژه‌ای روی افزایش دید راننده تاکید شده است. به‌طوری‌که ستون اول در باریک‌ترین حالت خود قرار دارد و اساسا خبری از ستون میانی یا دوم نیست. آنطور که از فرم رینگ و تایرهای این لکسوس برمی‌آید، به‌طور حتم باید روی توانمندی‌های آفرود آن نیز حساب باز کرد. شنیده‌ها حاکی از آن است که تولید این خودرو به دو، سه سال آینده موکول شده است. بازار اولیه یو.ایکس آمریکای شمالی خواهد بود.

پورشه پانامرا هیبرید 4

همان‌طور که قول داده شده بود، ویرایش هیبرید نسل جدید پانامرا نیز آمد. یکی از قوی‌ترین هیبریدی‌های سایز بزرگ دنیا که پیشرانه ۹/ ۲ لیتری دو توربو شش سیلندر Vشکل آن به تنهایی می‌تواند ۳۳۰ اسب‌بخار نیرو تولید کند. موتور برقی‌اش نیز به‌صورت مستقل توان تولید ۱۳۶ اسب‌بخار نیرو را دارد که در مجموع شاهد یک هیبریدی عالی ۴۶۲ اسب‌بخاری هستیم. پورشه ادعا می‌کند مصرف میانگین این محصولش تنها ۵/ ۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. در صورت استفاده مستقیم از باتری‌ها می‌توان تا ۵۱ کیلومتر با آن پیمایش داشت. این خودرو با یک جعبه‌دنده ۸ سرعته اتوماتیک و سیستم انتقال قدرت AWD می‌تواند صفر تا صد را طی ۶/ ۴ ثانیه و صفر تا ۱۶۰ کیلومتر در ساعت را در ۷/ ۱۰ ثانیه بپیماید. سرعت نهایی آن ۲۷۸ کیلومتر در ساعت برآورد شده است. قیمت پایه پورشه پانامرای فوق ۹۳ هزار و ۲۰۰ دلار خواهد بود.

نیسان میکرا

در زمانی نه‌چندان دور، میکرا یکی از ارزان‌ترین و ساده‌ترین خودروهای نیسان به‌حساب می‌آمد اما حالا این شرکت ژاپنی ویرایش متفاوت از آن را معرفی کرده است. به طرزی حیرت‌انگیز چهره این خودرو با زبان طراحی‌ مورانو و ماکسیمای جدید یکی شده است. چشمانی اخمالود با جلوپنجره‌ای تیز و مشبک. میکرای جدید حتی سیستم هوشمند ترمز اضطراری نیز دارد. هشدار نقاط کور و آلارم انحراف ناگهانی به طرفین را نیز به آپشن‌هایش اضافه کنید. برای این هاچ‌بک زیبا دو پیشرانه ۹/ ۰ لیتری سه سیلندر توربوشارژ بنزینی و ۵/ ۱ لیتری توربو دیزل هر دو به قدرت ۹۰ اسب‌بخار در نظر گرفته شده است. البته یک نمونه با پیشرانه یک لیتری ۷۳ اسب‌بخاری نیز تولید خواهد شد. البته برای مشتریان سطح بالاتر میکرا پیشرانه ۶/ ۱ لیتری ۱۰۹ اسب‌بخاری را تدارک‌ دیده است. جالب است بدانید هنوز قیمت پایه این خودرو زیر ۱۰ هزار دلار یعنی دقیقا ۹ هزار و ۹۸۸ دلار است.

مرسدس‌بنز EQ

با جدی‌تر شدن بحث ایجاد یک برند مستقل برای تولید خودروهای برقی بنز، این شرکت ای‌.کیو را به‌عنوان پرچم‌دار این قسمت معرفی کرد. کانسپتی که گفته می‌شود پروسه تولید آن برخلاف دیگر مفهومی‌های حال‌حاضر در نمایشگاه، خیلی زود انجام می‌شود. درباره این خودرو ادعا شده که با یک‌بار شارژ باتری‌هایش می‌تواند تا ۴۸۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد. این بازه پیمایشی حتی از تسلاهای مدل X نیز بیشتر است. موتور برقی بزرگ ای.کیو توانایی تولید ۳۰۰ کیلووات نیرو معادل ۴۰۲ اسب‌بخار را دارد. مهندس مرسدس‌بنز خودش را در داخل کابین نیز نشان داده است. جایی‌که یک نمایشگر بزرگ ۲۴ اینچی برای کنترل تمام مکانیزم‌های فنی و کارآیی خودرو تعبیه شده است. البته شرکت یک هدف بزرگ‌تر از تولید خودروهای برقی داشته است. این خودرو با فناوری ریموت خواهد توانست از نقطه A به نقطه B بدون دخالت راننده حرکت کند. شاید ای.کیو سردمدار شاسی‌بلندهای لوکس خودران باشد.

هوندا سیویک تایپ آر

در حالی‌که تصور می‌شد سیویک تایپ.آر به پایان عمر خود رسیده است، هوندا با معرفی یک نسخه منحصر‌به‌فرد از این اسپرت فوق‌محبوب، دوباره جذابیتش را به روز اول بازگرداند. هاچ‌بک تا دندان مسلح ژاپنی‌ها طوری طراحی شده که بیشتر باب میل جوان‌های آمریکای شمالی باشد. هوندا با بهره‌گیری از یک کیت بدنه فوق‌العاده، جلوه بی‌نظیری به آن بخشید است. مانند تمام تایپ.آرهای قبلی برای این خودرو نیز از یک قلب ۲ لیتری توربوشارژ استفاده شده است با این تفاوت که قدرت نسخه جدید ۳۰۵ اسب‌بخار است. این خروجی توسط یک جعبه‌دنده ۶ سرعته دستی به‌صورت FWD به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. آنچه مشاهده می‌شود یک رنگ مشکی مات ساده نیست. سرتاسر بدنه بیرونی این سیویک با استفاده از پلیمرهای فیبر‌کربن پوشانده شده است. این خودرو به قدری از نظر ظاهری متفاوت و جسورانه از آب درآمده است که به عقیده کارشناسان با همین ظاهر می‌توانست در نمایشگاه SEMA نیز حضور پیدا کند.