نبوغ یک طراح
جان بارنارد، طراحی سرزنده و با استعداد است. او می‌تواند به نسبت وظیفه‌ی خود کارهایی با اصالت، شگفت‌آور و زیبا و مناسب با هر سطحی خلق کند. برخلاف تصور شما از کسی که در گرایش هنر و صنایع دستی تعلیم دیده، او تنها یک استاد هنرمند چوب به صورت سنتی نیست، او به همان اندازه در کار با شیشه در تمامی فرم‌ها، فلز و برنز، سنگ و مواد و مصالح مدرن و شیمیایی استاد است.
او استعدادی ویژه و لطیف برای ایجاد یک همکاری سازنده و مفید با معماران و طراحان داخلی و مبلمان دارد؛ به ویژه در جایی که طبیعت شخصی وی در جهت دستیابی به هارمونی علاقمندی‌های مشتری فعالیت می‌کند.
طرح جان بارنارد شبیه هیچ چیز دیگری نیست. هر چند، نفس اصلی کار طراحی اصول و استفاده از مواد و مصالح سنتی است، اما در نهایت در دوران مدرن توسط مردی رنسانسی ساخته شده که منعکس کننده‌ی خواسته‌ها و رویاهای مشتری است و تجربه‌ی احساسی خاصی برای مالک پدید می‌آورد. توضیح غرور مالکیت آن اثر، کار ساده‌ای نیست. برخی از مردم ارتباط خودشان را با قطعه‌ای از کارهای جان بارنارد به «عشق» توصیف می‌کنند.
اثر، بازتاب مشتری است؛ هیچ اجباری برای یک موضوع ناخواسته نیست، به هیچ وجه از ترفند طراحی استفاده نمی‌شود. این یکی از رازهای رویکرد جان بارنارد برای ساختن قطعه‌ای است که حس راحتی و آشنایی می‌آفریند و در عین حال کلیشه‌ای و دنیوی نیست.
قطعات خواستار لمس شدن و نوزاش هستند. مشتریان اغلب در حال حرف زدن با جان دستشان را روی کارها می‌کشند. چشمشان به دنبال جزئیات نفیس کشیده می‌شود؛ بسیار بیشتر از این‌که دنبال تعادل کلی برای طراحی باشند.
منشاء خلق همه‌ این افتخارات آسان و آموخته نشده، ممکن است در آن بخش از شخصیت نهفته باشد که باعث برجسته بودن شخص از بقیه می‌شود؛ یا ممکن است نتیجه‌ی سال‌ها تجربه از کار مداوم باشد. رودین یک بار در پاسخ به این سوال که چگونه از بلوک سنگ مرمر یک شیر می‌سازد، گفت که او فقط قطعاتی را که باعث دیده نشدن آن شیر می‌شود را جدا می‌کند، و این دقیقا کاری است که جان، استاد مواد و مصالح و کارمند رویای هر مشتری انجام می‌دهد.
اکنون او به عنوان یکی از نوآوران برجسته‌ فنی و طراحی مبلمان معاصر محسوب می‌شود. به همین دلیل است که برای طراحی و ساخت هدیه‌ عروسی سلطنتی پرنس چارلز به لیدی دیانا اسپنسر در سال ۱۹۸۱ انتخاب شد و در سال ۲۰۰۵ در بزرگداشت پیروزی دریاسالار لرد نلسون در نبرد ترافالگار، به عنوان طراح و سازنده‌ مبلمان دو سده، با استفاده از بلوط اصلی و گران‌بها‌ی کشتی دریادار نلسون به مناسبت پیروزی HMS انتخاب گردید.
مشاغل اولیه
جان، در نزد نیگل بومفری استاد برجسته‌ هنر و صنایع دستی و کسی که خودش نزد ادوارد بارنسلی آموزش دیده بود، چگونگی ساخت مبلمان را آموخت.
در سال ،۱۹۶۲ جان مهندسی الکترونیک را درکالج نرویچ به اتمام رساند؛ متعاقبا به سمت محو شدن حرکت کرد و به عنوان « مهندسی» بسنده کرد. اما او باور دارد تحصیلات مهنسی به عنوان عامل اصلی و مهم در تمایلش به ارزیابی مواد و مصالح در اجرای اهداف و متعاقبا به تبلور توانایی‌هایش در اجرای طراحی‌هایش کمک بسیار کرده است. استفاده کردن از مصالح سختی چون شیشه‌ی خم، ساختن فلز و برنج و دیگر مواد با روش مورد نیاز و خاص و یا ساختن ماده‌ خاص از رزین شیمیایی مثل رزین‌های جان کار ساده و آسانی نیست. ولی این دقیقاً همان چیزهایی که از دستان او برمی‌آمد.
او معاون لارنس اسکات الکتروموتورز Laurence Scott Electromotors در نورویچ بود. جایی که بیشتر با الکترونیک اشنا شد، همه‌ی اینها در خلاقیت او در ترکیب نور و دیگر سیستم‌های الکترونیکی و الکتریکی بسیار موثر افتاد. در ادامه وی معاون کار‌آفرین و دوراندیش و مالک کشتی» آقای پیتردی ساواری» در کارهای مبلمان در براید پورت شد. سپس خانم دورست در همانجا با وی آشنا و سپس با او ازدواج کرد و مادر سه فرزند به نام‌های جوآنا، جیمز و بنجامین شد.