حضور شرکت های ایرانی در میان نمایندگان 20 کشور جهان در نمایشگاه بین المللی عمان
دنیای اقتصاد: پاویون جمهوری اسلامی ایران در دهمین نمایشگاه بین المللی صنعت غذا و هتلداری و همچنین پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی تجهیزات و خدمات پزشکی عمان توسط شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان به عنوان نماینده انحصاری مرکز نمایشگاهی Oman Expo و منتخب سازمان توسعه تجارت ایران، دایر شد و شرکت های ایرانی، در میان شرکت هایی از 20 کشور جهان به ارایه توانمندی های خود پرداختند.


رسول محققیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی استان اصفهان، در این باره گفت: این اقدام با هدف توسعه تعاملات تجاری با کشورهای منطقه و جهان و دسترسی به بازارهای جدید انجام گرفت.
وی اظهار داشت: انواع تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، خدمات درمانی و توریسم سلامت در بخش پزشکی و انواع فرآورده های غذایی و سردخانه های صنعتی در بخش غذایی از جمله توانمندی های کشور بود که طی سه روز رقابت به جهانیان معرفی شد.
وی ادامه داد: پنجمین نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی تجهیزات و خدمات پزشکی و همچنین دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت غذا و هتلداری عمان امسال بیش از ۴۰۰ غرفه دار با معرفی ۲۵۰ برند از سراسر جهان را گرد هم آورد. به گفته وی بازدید مقامات عمانی از جمله وزیر بهداشت و رییس اتاق بازرگانی این کشور، حضور و بازدید سفرای کشورهای مشارکت کننده، بازدید ویژه کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران از پاویون ملی و غرفه‌ های کشورمان و پوشش گسترده رسانه‌ های بین المللی از شاخصه‌های مهم نمایشگاه‌های پزشکی و غذایی عمان قلمداد می شود.

در این نمایشگاه ها، سازمان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، مؤسسه فناوری بن‌یاخته‌های رویان، بیمارستان بنت‌الهدی مشهد، شرکت تجهیز طب بارمان، شرکت توسعه و تجهیز کارما، شرکت راما مهر آریا و شرکت پارسین گستر جنوب، توانستند بخشی از توانمندی‌های خود را در یک رقابت سه روزه به جهانیان معرفی کنند.
غرفه‌داران ایرانی در کنار شرکت‌های مطرح دیگر از کشورهای مختلف جهان همچون ایتالیا، اردن، آلمان، امارات متحده عربی، هند، تایلند، بلغارستان، پاکستان، بنگلادش، سنگاپور، کویت، استرالیا، آمریکا، بحرین، ترکیه، فرانسه، مالزی، لبنان، چین، سوئیس، اسپانیا، هلند و عمان، توانستند بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کنند که انتظار می رود این میزان بازدیدکننده در یافتن شرکای تجاری و بازارهای هدف صادراتی جدید مثمر ثمر بوده باشد.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که موقعیت خاص استراتژیک و فاصله نزدیک جغرافیایی، اشتراکات دینی و تاریخی، سهولت در حمل و نقل کالا و هزینه پایین که با راه اندازی خط مستقیم کشتیرانی بین دو کشور بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و همچنین وابستگی صددرصدی به واردات مواد غذایی، سرمایه گذاری های عظیم در صنعت گردشگری‌ و هتلداری و بهترین مسیر برای دسترسی به بازار شمال آفریقا از جمله مزیت‌هایی است که کشور عمان را به یکی از مهم ترین بازارهای هدف برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان برتر ایرانی تبدیل کرده است.

پنجمین نمایشگاه بین المللی تجهیزات و خدمات پزشکی عمان با حضور سفرای چند کشور در عمان، کاردار سفارت ایران در عمان، دکتر احمد بن محمد السعیدی وزیر بهداشت عمان و تنی چند از مقامات محلی افتتاح شد.
مراسم افتتاحیه این نمایشگاه که در هتل گلدن تولیپ سیب و با حضور مدعوین ویژه برگزار شد، سرآغازی مهم برای رقابت سه روزه تجاری جهت حضور فعال در بازار رو به رشد عمان و در قالب یک رویداد بین المللی بود.

پس از مراسم افتتاحیه، غرفه های نمایشگاه به ویژه غرفه های ایران مورد بازدید رسمی قرار گرفت. در این بازدیدها حسن زاده مهینی، کاردار سفارت ایران در عمان از نزدیک با غرفه داران کشور صحبت کرد و در جریان فعالیت آنها قرار گرفت.
پس از آن با حضور سعید بن صالح الکیومی، رییس اتاق بازرگانی و صنایع عمان و هیأت همراه، دهمین نمایشگاه بین المللی غذا و هتلداری عمان افتتاح گردید و غرفه های ایران در کنار مشارکت کنندگانی از کشورهای بلغارستان، هند، مالزی، تایلند، ترکیه و امارات متحده عربی که در قالب پاویون ملی حضور دارند، مورد بازدید مدعوین قرار گرفت. در این مراسم و طبق برنامه از قبل مشخص شده، مقامات سفارت اتریش، آلمان، لیبی، هند، ژاپن، لبنان، مراکش و فیلیپین نیز حضور داشتند.

فراهم آمدن بستر مبادلات تجاری بین دو کشور ایران و عمان، سرمایه‌گذاری ویژه عمان در بخش‌های مختلف به ‌ویژه حوزه پزشکی و سلامت، گردشگری و صنایع غذایی، نگاه ویژه مسوولین کشور عمان به برقراری روابط و مناسبات تجاری با جمهوری اسلامی ایران، حضور متقابل در نمایشگاه‌های بین‌المللی دو کشور، اشتراکات فرهنگی، تاریخی و مذهبی میان ایران عمان، ایجاد خط مستقیم کشتیرانی از بندرعباس به بندر صحار در راستای تسهیل امر حمل و نقل کالا بین دو کشور، فاصله کم جغرافیایی و ثبات روابط سیاسی بین ایران و عمان، گوشه‌ای از مزیت‌های کشور عمان برای سرمایه‌گذاری و ورود به دروازه تجارت با این کشور همسایه و دوست می باشد.