مدلی موفق از هم‌افزایی آرمان گرایانه و رویکرد سیستماتیک
مسیر تحولات در دنیا بگونه‌ای است که هیچ نهاد، سازمان، تشکل و بطور کلی هیچ سیستمی نمی‌تواند به شکل ایزوله و مستقل از محیط علمی و عملیاتی اطراف خود و تنها با دانسته‌ها، دارایی‌ها و دانش محدود و محصور خود مدعی حیات و پویایی باشد.
رشد و شکوفایی در هر عرصه‌ای که اتفاق افتاده است قطعا بر اساس یک تئوری، دکترین، چشم‌انداز، برنامه‌ریزی راهبردی، تجزیه و تحلیل‌های سیستمی بر مبنای بازخور و کنترل‌های سیستمیک بوده است. به عبارت دیگر باید زیرساخت‌های تئوریک، نرم افزاری و سخت افزاری توأمان مورد توجه و برنامه‌ریزی قرار گیرند. اگرچه برای مدیریت و اداره یک شهر، سازمان، شرکت، باشگاه ورزشی و بطور کلی هر نهاد اقتصادی و اجتماعی وجود نیروهای کنترلی و هدایت‌گر از اهمیت برخوردار است ولی نمی‌توان آن‌ها را بدون وجود تئوری و تئوریسین‌ها، استراتژی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، برنامه‌ریزی و سیستم‌های اطلاعاتی و اجرایی و همچنین مجریان خبره و متخصص به شکل صحیح مدیریت کرد و توسعه داد.
تشکل‌ها نیز از این امر مستثنی نیستند. برای هر تشکلی اعم از صنفی، علمی، فرهنگی و... وجود هدف، برنامه، استراتژی و سیستم، مقدم بر برنامه‌های بلند پروازانه، شعارگونه و آرمانگرایانه است. چه بسا اعضای هر تشکل در کوتاه مدت نسبت به عملیاتی شدن شعارهای مطرح شده حساس نبوده و آن‌را مطالبه نکنند اما در میان مدت آن‌ها را به چالش کشیده خواستار عملیاتی شدن آن‌ها خواهند بود.
در همین راستا انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون به عنوان یک تشکل پیشرو، دانش‌بنیان و استراتژی‌محور که بر اساس رهنمودهای رئیس آن با نگاهی راهبردی و صد البته عملیاتی پا به میدان گذاشت، توانست در مدتی بسیار کوتاه ضمن توجه به کلیه شئونات یک تشکل حرفه‌ای، زیرساخت‌های مغزافزاری، سخت‌افزاری و نرم-افزاری صنف و صنعت را مورد توجه جدی قرار داده و بر مبنای اهداف سالانه تعیین شده نسبت به ایجاد و توسعه موارد بسیاری از جمله موارد ذیل اقدام نماید:
- تاسیس موزه مبل ایران به عنوان اصلی‌ترین مرکز پژوهش و تحقیق و توسعه (R&D)در صنعت مبلمان
- برگزاری کنفرانس‌های بین المللی دکو در پنج دوره ( با توجه به جایگاه بالادستی شورای ملی مبلمان و دکوراسیون ایران، برگزاری دوره ششم آن با هدف مشارکت سایر تشکل‌های محوری و وابسته به صنف مبلمان به شورا واگذار شد. )
- انتشار اصلی‌ترین نشریه جامع و تخصصی مبلمان و دکوراسیون که نه تنها دربرگیرنده مطالب علمی است بلکه به مسائل صنفی و تشکلی نیز توجه دارد و توانسته است به عنوان مرجع رسانه‌ای این صنف و صنعت خودنمایی کند.
- راه‌اندازی سایت انجمن (www.Tefso.com ) به عنوان فعال‌ترین سایت اینترنتی حوزه مبلمان و دکوراسیون
- برگزاری نمایشگاه‌های حرفه‌ای با رویکردی متفاوت با سایر نمایشگاه‌های موجود .
انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون همچنین با برگزاری چهار نوع نمایشگاه حرفه‌ای در حوزه-های: مبلمان اداری و گیشه» Ofex «، مبلمان خانگی و دکوراسیون Hodex" "، نوزاد، کودک، نوجوان "Kitex" و برترین‌های مبلمان، کابینت، نورپردازی و دکوراسیون خانه، آشپزخانه، هتل « Decolight» ، توانست فرهنگ جدیدی در برگزاری نمایشگاه‌های حرفه‌ای در کشور حاکم-سازد که در آن مشارکت کننده و مشتری توأمان از امنیت و اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و با ارائه انواع خدمات نه تنها مشکل و نیازهای ایشان را مورد توجه قرار ‌داده بلکه با برگزاری سمینارهای آموزشی سعی در ارتقاء سطح اطلاعات مردم دارد که نتیجه آن ارتقاء جایگاه علمی و اجرایی این هنر- صنعت خواهد بود.
در همین راستا بـرگـزاری دومیـن بـرتـریـن‌های مبلمـان، کابینـت، نورپـردازی و دکوراسیـون خـانـه، آشپزخانـه ، هتـل «۲۰۱۳ Decolight» که تا دهم آبان‌ماه ادامه دارد محلی است که نه تنها خانواده‌های محترم بلکه هتلداران، انبوه سازان، مهندسین مشاور و طراحان داخلی می‌توانند از آن بهره‌ گیرند.
در حاشیه این نمایشگاه تا روز چهارشنبه سمینارهای آموزشی به شکل روزانه در دو بخش تئوریک و عملی برگزار می‌گردد که حضور در آن برای همگان رایگان و سمینارهای مزبور به شکل مستقیم و زنده از سایت اینترنتی انجمن قابل مشاهده است. از طرف دیگر در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه ۳۰ گروه دانشجویی در قالب تیم‌های چهار نفره به مسابقه در خصوص ساخت محصولات نورپردازی می‌پردازند که نهایتاً پس از نظر هیات داوران به تیم های اول ، دوم و سوم جوایز ارزنده‌ای تعلق می-گیرد.
انجمن در راستای نگاه سیستماتیک خود همواره از نظرات انتقادی، اصلاحی و تکمیلی مردم عزیز کشورمان و همچنین اعضای محترم صنف و صنعت بهره برده و از آن استقبال می‌نماید.
رامین سمیع زاده
عضو هیات مدیره و
دبیر انجمن صنفی مبلمان و دکوراسیون و
مدیر نمایشگاه دکولایت ۲۰۱۳