پهپادها به پرواز درآمدند

پهپادها به‌زودی قادر خواهند بود حجم عظیمی از کارهای ما را بر عهده بگیرند. بسیاری از کارهایی که شاید انجام آن توسط یک پهپاد آسان‌تر و بی‌هزینه‌تر شود، اما از آن سو عده‌ای هم بیکار خواهند شد و دستمزدهایشان را از دست می‌دهند، مانند پیک‌های غذارسان رستوران‌ها که حالا پهپادها به‌تازگی برای انجام کار آنها به پروازهای آزمایشی مشغولند.بسیاری بر این باورند که بعد از ربات‌ها این پهپادها هستند که می‌توانند زندگی رباتیک و هوشمند ما را کامل‌تر کنند؛ بنابراین جایگاه ویژه‌ای در ابداعات دیجیتالی جهان خواهند داشت. در ادامه شما را با جدیدترین پهپادهایی که کارایی‌های متفاوتی در زندگی ما دارند، آشنا می‌کنیم.

پهپاد سلفی‌گیر

وسوسه‌‌ و تقاضای بسیار بالای کاربران جهان برای سلفی گرفتن از خود و خانواده‌شان باعث شده که کمپانی‌هایی که سودای آسان‌سازی انجام این سرگرمی را در سر دارند دست به کار شوند. در این مورد هم پیش‌بینی می‌شود تا حدود دو ماه دیگر، شاهد عرضه اولین پهپاد Archos در بازار باشیم. پهپاد Archos یک کوادکوپتر (دارای چهار ملخ) کوچک است که برای کاربران مبتدی مناسب است. این محصول که با قیمت ۹۹/ ۷۹ یورو (۱۰۴ دلار) به فروش خواهد رسید، دارای کنترلر نسبتا ساده‌ای است که انواع حالت‌های مختلف برای پرواز اتوماتیک با استفاده از آن قابل اجرا است.

کاربران می‌توانند با یک بار شارژ کامل، به مدت ۹ دقیقه از پهپاد Archos لذت ببرند و در حین پرواز به ضبط تصاویر اطراف خود بپردازند. البته مطمئنا دوربین یک مگاپیکسلی این محصول نمی‌تواند کیفیتی مشابه آثار سینمایی را برایتان به ارمغان بیاورد، اما می‌توانید با استفاده از آن تصاویر و ویدیوهایی را از نمای بالا از محیط اطراف خود ضبط کنید و همزمان از حس پرواز لذت ببرید؛ در بالای این کنترلر یک مکان مخصوص برای اتصال اسمارت فون اندرویدی و یا آیفون‌های اپل تعبیه شده است که با اتصال گوشی هوشمند و وارد شدن به نرم‌افزار مخصوص این پهپاد، می‌توانید تصاویر دریافتی از دوربین پرنده خود را به‌طور زنده روی نمایشگر آن مشاهده کنید.

پهپاد خوردنی

رساندن غذا به آسیب‌دیدگان در مناطق صعب‌العبور؛ این تازه‌ترین پروژه ساخت یک پهپاد جدید است که یک نظامی بازنشسته انگلیسی آن را اجرا کرده است. او نوعی پهپاد با بال‌های خوراکی ساخته که می‌تواند تا ۴۵ کیلوگرم غذای بسته‌بندی شده و تجهیزات پزشکی را حمل کند.استفاده از پیک‌های ارسال هوایی برای امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده ممکن است راه‌حل ساده‌ای به‌نظر برسد، اما این ماموریت‌ها با دقت کم همراه بوده و پرهزینه و بی‌فایده هستند. نایجل گیفورد، پوسته بدنه این پهپاد را از ترموپلاستیک زیست تخریب‌پذیر مبتنی‌بر نشاسته ساخته که با بسته‌های مواد غذایی و تجهیزات پزشکی پُر می‌شود. این پهپاد که «Pouncer» نام دارد، اکنون در مراحل اولیه ساخت قرار دارد و در زمان استفاده از یک هواپیما یا توسط یک منجنیق به شعاع ۴۰ کیلومتری هدف پرتاب می‌شود.گیفورد صاحب یک شرکت ماهواره خورشیدی موسوم به «Ascenta» بود که در سال ۲۰۱۴ با قیمت ۲۰ میلیون دلار به فیسبوک فروخته شد. هدف فیسبوک از خرید این شرکت، ساخت پهپادهایی بوده که می‌تواند چندین ماه در ارتفاع ۶۰ هزار پایی زمین پرواز و سیگنال‌های باند پهن را به جهان سوم مخابره کنند.

پهپاد «Pouncer» به نیاز سریع برای انتقال مواد غذایی به مناطق دورافتاده، صعب‌العبور و آسیب‌دیده از طریق پرواز روی موانع رسیدگی می‌کند. می‌توان از این پهپاد برای انتقال آب و سوخت برای پخت‌وپز نیز استفاده کرد. معمولا در زمان‌های بروز بلایای طبیعی، هواپیماهای نظامی با پرواز روی این نواحی به‌وسیله چتر نجات برای نجات‌یافتگان مواد غذایی و تجهیزات پزشکی می‌فرستند. اما این روش همیشه دقیق نیست و گاهی حتی بی‌فایده است. به جز بال‌های خوردنی این پهپاد، سایر بخش‌های آن از چوب ساخته شده که می‌توان از آن برای گرم کردن و پخت غذا استفاده کرد. نیروی «Pouncer» با هوای فشرده شده یا سوخت جامد تامین می‌شود.ایده ساخت این پهپاد خوراکی از تجربیات خود گیفورد در پنج ماموریت به کوه اورست به دست آمده که طی آنها بیش از هزار پرش با چتر نجات را به منظور کمک‌رسانی به ساکنان مناطق درگیر جنگ تجربه کرده بود. تولید کامل این پهپاد طی یک سال آینده آغاز خواهد شد و به‌زودی تجاری‌سازی می‌شود.

 

پهپادهای آتش‌نشان

این یکی دیگر حتما دوست‌داشتنی است چون با خاموش کردن آتش از نقاط مناسب، بدون به خطر افتادن جان ماموران آتش‌نشانی ناجی‌های قهرمان ما خواهند بود. اداره آتش‌نشانی ایالت نیویورک به‌تازگی از طرح جدیدی رونمایی کرده است که قرار است پهپادهای هوشمند و دارای کنترل از راه دور به کمک ماموران سازمان آنها بیایند و کمک کنند که فرآیند آنالیز و رفع حادثه، با خطر و هزینه بسیار کمتری از قبل انجام شود.در این طرح پهپادهای مقاومی که دارای طراحی کاملا ویژه‌ای برای این منظور هستند، قادر خواهند بود تصاویر و ویدیوهای باکیفیت بالا را به‌صورت زنده برای مرکز فرماندهی ارسال کنند. این گجت‌های ۸۵ هزار دلاری امکان این را دارند که تصاویر را هم به‌صورت فیلتر اینفرارد و هم به‌صورت تصاویر عادی برای فرماندهان سازمان آتش‌نشانی نیویورک ارسال کنند و آنها هم بتوانند در کمترین زمان ممکن و با دید کافی، بهترین تصمیم و برنامه را برای مقابله با حادثه مورد نظر اتخاذ کنند.

سازمان آتش‌نشانی این ایالت معمولا نیروهای متخصصی را به همراه گجت‌های مخصوص به محل اعزام می‌کند تا با تصویربرداری از زوایای مختلف حادثه و ارسال آنها برای مرکز، امکان تعیین بهترین برنامه را برای متخصصان این سازمان فراهم کنند. مدیر این اداره آتش‌نشانی بعد از عملیاتی در سال ۲۰۱۴ به این موضوع پی برد که پهپادها می‌توانند بسیار بهتر از نیروهای متخصص انسانی عمل کنند. او تصاویری را که توسط نیروی متخصص آنها ثبت شده بود با تصاویر تهیه شده توسط یک پهپاد با خلبانی آماتور مقایسه کرد و متوجه شد که تصاویر این پهپاد از نمای بالا دارای اطلاعات و جزئیاتی بسیار کامل‌تر هستند و می‌توانند به روند برنامه‌ریزی برای رفع حادثه کمک کنند. او می‌گوید: اگر می‌خواهید پهپادهای جذاب‌تر را مشاهده کنید، لازم است به منطقه آیداهو بروید؛ زیرا اداره آتش‌نشانی در آنجا اقدام به راه‌اندازی یک طرح جدید برای تست هلی‌‌کوپترهای بدون خلبانی کرده است که به منطقه حادثه اعزام می‌شوند و قادرند از بالا اقدام به پاشیدن آب روی آتش کنند.

تحویل کالا با پهپاد

تحویل کالا با پهپاد یکی از آن جنبه‌های تکنولوژی است که رفته رفته در حال تبدیل شدن به یک ضرورت در سیستم ارسال کالا است و بعد از امتحان و راه‌اندازی آزمایشی این سبک از تحویل کالا توسط فروشگاه آمازون، حالا گوگل نیز به‌زودی به جرگه این کمپانی‌ها خواهد پیوست. طبق قوانین سازمان هواپیمایی فدرال ایالات‌متحده‌ آمریکا (FAA) هیچ پهپادی بدون کنترل‌کننده انسانی اجازه پرواز در آسمان این کشور را ندارد و در صورت نداشتن کنترل‌کننده نیز حداقل باید یک فرد به‌صورت ناظر در تمام طول مدت پرواز، پهپاد را تحت نظر داشته باشد. به‌دلیل همین قانون سفت و سخت است که آمازون و گوگل هنوز نتوانسته‌اند آزمایش‌های عمومی خود را در کشور آمریکا انجام دهند و طرح تحویل کالا با پهپاد را به اجرا در بیاورند.تحویل کالا با پهپاد نقش مهمی در آینده صنعت ارسال کالا خواهد داشت، اما به‌نظر می‌رسد که اوضاع در حال تغییر است و گوگل با دریافت تاییدیه‌های لازم، قصد دارد به‌زودی اولین طرح آزمایشی پرواز پهپادهای با قابلیت حمل و تحویل کالا به خریداران را آغاز کند.

تا پیش از این تمام کمپانی‌های پیشرفته آمریکایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، آزمایش‌های میدانی خود را در خارج از مرزهای ایالات متحده انجام می‌دانند، اما با توجه به تغییراتی که در نگرش‌های قانونی انجام گرفته، احتمالا آنها نیز به‌زودی مانند گوگل آزمایش‌های خود را به داخل این کشور منتقل می‌کنند. کاخ سفید به دنبال گسترش و توسعه صنعت پرند‌ه‌های کنترلی هوشمند است و به همین دلیل و با توجه به تغییرات صورت گرفته، گوگل قادر خواهد بود اولین طرح آزمایشی تحویل کالا با پهپاد را به انجام برساند؛ البته گوگل در انتخاب محل طرح آزاد نیست و این آزمایش حتما باید در یکی از شش ناحیه مورد تایید سازمان FAA انجام بگیرد.طبق اظهار نظر سخنگوی کاخ سفید در یک کنفرانس خبری، گویا اطلاعات جمع‌آوری شده از طریق این آزمایش‌ها قرار است در اختیار کاخ سفید قرار بگیرد تا آنها بتوانند با قانونگذاری امکان بهره‌وری از صنعت پهپادهای هوشمند بدون نیاز به راننده را فراهم کنند.

پهپاد پنجه‌ عقابی

باید شبیه جرثقیل‌های پرنده باشند، پهپادهایی که چنگک‌های بزرگی شبیه عقاب دارند. آنها حتی ما را یاد سرگرمی جالب در شهربازی‌ها می‌اندازند که در صورت بلند کردن جایزه‌هایی که در محفظه شیشه‌ای است، به رایگان صاحب آنها می‌شویم. حالا هم یک شرکت ژاپنی پهپادی ساخته که با استفاده از دو پنجه با بازوی پنج محور، اجسام مختلف با حداکثر وزن ۲۰ کیلو را به چنگ گرفته و در شرایط مختلف آب‌وهوایی حمل می‌کند. ربات AW-ARM با مجموعه باتری‌های قدرتمند می‌تواند همزمان با حمل بار مسافت ۶۰ کیلومتری را در ۳۰ دقیقه پرواز کند. شرکت سازنده پهپاد AW-ARM اعلام کرد که با استفاده از قابلیت گرفتن و حمل اشیاء با پنجه‌های قدرتمند می‌توان مواد خطرناک را از راه دور کنترل و جابه‌جا و همچنین با رساندن تخته شنا، از غرق شدن افراد در معرض خطر در دریا جلوگیری کرد. پهپاد باربر با ۶ موتور در دو نمونه ساخته می‌شود. نمونه بزرگ‌تر این پهپاد قادر به حمل ۲۰ کیلو بار است. مهمترین ویژگی پهپاد AW-ARM توانایی کار در ارتفاع و حمل مواد خطرناک به‌صورت کنترل از راه دور است. این پهپاد همچنین مجهز به مغز پردازش اطلاعات تعادل در حین پرواز همزمان با حمل بار است.

پهپادها به پرواز درآمدند

پهپادها به پرواز درآمدند