جان سخت‌های «تاپ‌گیر»

«تاپ‌گیر» معروف‌ترین برنامه خودرویی جهان است که علاوه بر برنامه تلویزیونی مجموعه‌ای مطالب مکتوب را نیز در قالب مجله ارائه می‌دهد. مجله «تاپ‌گیر» به‌تازگی برترین خودروهایی را که در ۲۰ سال گذشته در این مجله در مورد آنها مطلب نوشته شده معرفی کرد. این فهرست از آنجا می‌تواند معتبر باشد که ساز‌و‌کار تاپ‌گیر برای نوشتن در مورد یک خودرو بسیار سختگیرانه است. این مجله دارای یک پیست اختصاصی بوده و از رانندگان حرفه‌ای و ابزارهای سنجش الکترونیکی برای آزمایش فنی خودروها استفاده می‌کند. به همین دلیل، نتایج تست آنها قابل تامل و اطمینان است. لیست ۱۰ خودرو برتر ۲۰ سال اخیر تاپ‌گیر بسیار جالب توجه است. چرا که انتظار حضور برخی از این خودروها در فهرست را نداریم، اما حضور دارند. نگاه تاپ‌گیر یک نگاه هم سطح به خودروها نیست، بلکه تلاش کرده هر خودرو را در کلاس خود بررسی کند و در نهایت نظر خود را درخصوص آن ارائه دهد. انتخاب تاپ‌گیر بر‌اساس اطلاعات و ارقامی بوده که خودروها در تست‌های این تیم به ثبت رسانده‌اند و نام و آوازه در آن نقشی نداشته است. اینگونه است که نام‌های بزرگی را که انتظار دارید در این لیست نمی‌بینید!

لکسوس LFA مدل 2010

مدل LFA خودرویی دو نفره با عملکرد بالا است که در خط تولید لکسوسF تولید می‌شود که مخصوص خودروی پر قدرت و پرشتاب و خاص لکسوس است. این خودرو با ویژگی‌هایی که دارد در لیست بهترین خودرو ۲۰ سال اخیر است که توسط تاپ‌گیر معرفی شده و توسط کلارسون تحسین شده است. این خودرو برای اولین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و به موتوری ۸/ ۴ لیتری ۱۰ سیلندر مجهز است و از خصوصیات خاص آن بدنه فیبرکربن است و به‌صورت محدود و در تعداد ۵۰۰ دستگاه ساخته شده است که با قیمتی بین ۳۷۰ تا ۴۰۰ هزار دلار به‌فروش رسیده‌اند و بعد از رسیدن به عدد ۵۰۰ تولید آن در سال ۲۰۱۲ متوقف می‌شود و به‌عنوان خودرویی فوق‌العاده شناخته شده است. قدرت موتور در این مدل به بیش از ۵۶۰ اسب بخار هم می‌رسد و سرعتی که برای آن در نظر گرفته می‌شود ۳۲۵ کیلومتر در ساعت است. این لکسوس برای رسیدن به سرعت ۶۰ مایل در ساعت (۹۷ کیلومتر در ساعت) تنها به ۶/ ۳ ثانیه زمان نیاز دارد.

رنو کلیو مدل 1993

شرکت فرانسوی رنو در سال 1990 از خودرویی سوپر مینی با نام کلیو رونمایی کرد که در چهل نسل به تولید آن پرداخت. این خودروی کوچک و دو در موفقیت‌های زیادی را برای رنو به ارمغان آورد و جز پرفروش‌ترین خودروهای اروپایی شد. در لیست برترین خودروهای 20 سال اخیر که توسط مجله Top Gear معرفی شده است این خودرو هم به‌دلیل موفقیت‌هایی که داشته است حضور دارد. این خودرو رقیب فولکس واگن گلف به شمار می‌رفته و تا به امروز هم تولیدش ادامه دارد. رنو از پیشرانه‌های مختلفی در این خودرو استفاده کرده است که بین 2/ 1 لیتر تا 2 لیتر بوده‌اند. از نظر قدرت هم این خودرو بین 53 تا 197 اسب بخار قدرت داشته است. خودروهایی که در چند نسل ساخته می‌شوند تغییرات زیادی را به خود می‌بینند، اما رنو همواره توانسته است بهترین گزینه‌ها را در این خودرو کوچک و خوش ساختش استفاده کند. از نظر طراحی بدنه در نسخه‌های جدید خودرو ظاهری به‌روزتر و جذاب‌تر پیدا کرده است.

پورشه ۹۱۱ مدل ۲۰۱۳

شرکت خودرو‌سازی پورشه بیش از ۵۰ سال است که به تولید پورشه ۹۱۱ می‌پردازد و مدل‌های اخیر این خودرو توانسته است جزو برترین‌های ۲۰ سال اخیر شوند. بی‌‌شک پورشه ۹۱۱ یکی از خوش‌نام‌ترین خودروهای تاریخ خودرو‌سازی است. زبان طراحی در تمام ۹۱۱‌ها در طول این ۵۰سال شبیه به هم بوده است اما در دو دهه اخیر این زبان طراحی به بلوغ خود رسیده است و خودرو‌های پورشه جذاب‌‌تر از همیشه ساخته می‌شوند. در سال ۱۹۹۸ موتورهای پورشه به سیستم خنک‌کننده با آب مجهز شدند و سیستم هوا خنک از رده خارج شد و خودروهای اسپرت با استفاده از آب دمای کمتری پیدا کردند. از معروف‌ترین خودروهای پورشه ۹۱۱ مدل GT۱ است که برای مسابقات استقامت ۲۴ ساعته لمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند در مدت زمان ۳/ ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. پورشه ۹۱۱ به دلیل طراحی خاص و عملکرد بالا جوایز متعددی را نصیب این شرکت آلمانی کرده است.

فورد فوکوس مدل 1998

فورد مدل فوکوس را در سال 1998 معرفی کرد و در اروپا و آمریکای شمالی آن را به فروش رساند. این خودرو با هدف معرفی یک خودرو کم‌مصرف طراحی و ساخته شد تا قوانین جدید اروپا و آمریکا مربوط به آلودگی و مصرف بهینه سوخت در آن دیده شوند. این مدل کامپکت در نسخه‌های متعددی ساخته شد و به‌صورت 2 در و 5 در دسترس علاقه‌مندان به خودروهای کامپیکت قرار گرفت. در برخی نسخه‌ها این خودرو چهار چرخ محرک هستند و در برخی نیز محور جلو محرک است. در طول زمان فورد فوکوس تغییراتی را به خود دیده است و در سال 2014 باز طراحی شد و ظاهری جذاب پیدا کرد. در سال 2011 فورد در این خودرو از موتور اکوبوست توربوشارژر دار با توان 252 اسب بخار استفاده کرده است و مدل‌های اسپورت این خودرو درمسابقات رالی نیز حضوری فعال دارد. در سال 2014 این خودرو در انگلستان بیشترین تعداد را به خود اختصاص داد و تبدیل به مرسوم‌ترین خودروی این جزیره شد.

بی‌ام‌و سری ۳ مدل ۱۹۹۹

سری ۳ بی‌ام‌و خودروهایی کاملا لوکس هستند که از سال ۱۹۷۵ تولید شده‌اند. خودروهای این سری در سراسر دنیا پخش شده‌اند و در چند نسل پی‌در‌پی بی‌ام‌و این سری را در خط تولید خود داشته است. ۳۰درصد از فروش سالانه بی‌ام‌و مربوط به خودروهای سری ۳ آن است که تنوع زیادی هم دارند و در بین آنها خودروهای دو در تا ۵ در و کوپه و بدون سقف هم دیده می‌شوند. تولید این سری تا به امروز ادامه پیدا کرده و جوایز متعددی را هم از آن خود کرده است. در ۲۰ سال گذشته بی‌ام‌و نسل سوم از سری ۳ را تولید کرده است که خودروهایی متفاوت نسبت به محصولات قبلی این سری بوده‌اند. مدل‌هایی مانند E۳۶ موفقیت‌های زیادی در این سری به‌دست آورد و در لیست برترین خودروها نیز قرار گرفته است. در میان محصولات متنوع و فوق‌العاده سری ۳ خودروهای نسل M از قدرت زیادتری برخوردار هستند. مدل M۳ هم در این میان به‌عنوان خودرویی فوق‌العاده لقب گرفته است.

پورشه باکستر مدل 2000

باکستر خودرویی رودستر و موتور وسط است که در سال 1996 معرفی شده است که به پیشرانه‌ای 5/ 2 لیتری و 6 سیلندر و تخت مجهز بوده است. این خودرو بر اساس مدل مفهومی 1992 ساخته شد و در سال 2000 حجم موتور خودرو به 7/ 2 لیتر افزایش می‌یابد. در مدل‌های بعدی پورشه قدرت موتور را افزایش می‌دهد و این روند در نسل‌های بعدی باکستر هم ادامه پیدا می‌کند. باکستر پر‌فروش‌ترین خودروی پورشه بوده و تا سال 2003 و معرفی مدل کاین میزان فروش پورشه باکستر بسیار قابل توجه بوده است. نسل دوم که با عدد 987 شناخته می‌شود در سال 2005 معرفی شد و با داشتن قدرتی معادل 240 اسب بخار به‌عنوان خودرویی قدرتمند شناخته می‌شد. باکستر خودرویی زیبا بوده که بر اساس زبان طراحی پورشه طراحی و ساخته شده است. در مدل‌های باکستر S این خودرو‌ها عملکرد بالاتری داشتند و قدرت موتور تا 300 اسب بخار هم می‌رسیده است و حداکثر سرعت آن هم 263 کیلومتر در ساعت تخمین زده می‌شود.

فراری ۴۵۸ مدل ۲۰۱۱

این غول ایتالیایی در لیست ۱۰ خودروی ۲۰ سال اخیر قرار گرفته که مجله Top Gear معرفی کرده است. این خودرو همان طور که از نامش مشخص است خودرویی با موتور ۵/ ۴ لیتر و ۸ سیلندر است که نیروی لازم را در اختیار این غول فراری قرار می‌دهد. فراری تا سال ۲۰۱۵ تولید این خودروی فوق‌العاده را ادامه داد و بعد مدل ۴۸۸ را جایگزینش کرد. فراری در مدل ۴۵۸ طراحی جدیدی را معرفی کرده که خیره‌کننده و دوست‌داشتنی است. فن‌آوری‌هایی که در این خودرو استفاده شده از تجربیات این شرکت در جریان مسابقات فرمول یک به‌دست آمده است. این ویژگی‌ها باعث شده است تا فراری عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته باشد و با ۵۷۰ اسب بخار قدرتی که تولید می‌کند در دوران خود سرآمد باشد. ۸۰ درصد از گشتاور موتور در ۳۲۵۰ دور در دقیقه به‌دست می‌آید که این موضوع باعث می‌شود خودرو در افزایش شتاب بسیار متفاوت ظاهر شود. نیروی تولید شده در موتور به وسیله جعبه دنده‌ای ۷ سرعته و دو کلاچه به محور عقب منتقل می‌شود.

رولزرویس فانتوم مدل 2015

فانتوم از جمله نام‌هایی است که هیچ گاه از صنعت خودرو حذف نشده و در طول قرن اخیر روی خودروهای زیادی از رولزرویس درج شده است. مدلی که انتخاب «تاپ‌گیر» را به خود دیده، نسل هفتم رولزرویس فانتوم را به خود اختصاص داده است؛ سدانی لوکس که در مدل‌های دو در کوپه و چهار در سالن ساخته شده است. رولز رویس موتور بزرگ 7/ 6 لیتری و 12 سیلندر را در زیر کاپوت کشیده این غول لوکس قرار داده است. اکثر بخش‌های خودرو از آلومینیوم ساخته شده است، با وجود این نزدیک به 2500 کیلوگرم وزن دارد اما می‌تواند در مدت زمان 9/ 5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتردر ساعت برسد. پیشرانه در مدل فانتوم بیش از 454 اسب بخار نیرو در دور موتور 5350 دور در دقیقه تولید می‌کند. شرکت بی‌ام‌و به‌عنوان مالک رولز رویس در نظر داشته است از موتور 16 سیلندر 9 لیتری در این خودرو استفاده کند که در آخرین لحظات از موتور 12 سیلندر با مصرف سوخت بهینه استفاده می‌کند.

فولکس گلف GTI مدل ۲۰۰۷

گلف یکی از محصولات موفق ابر‌خودرو‌ساز دنیا است که برای استفاده خانوادگی و در اندازه کوچک از سال ۱۹۷۴ تا به امروز در نسل‌های متعدد ساخته شده است. فولکس واگن به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین‌ خودرو‌سازهای دنیا در هفت نسل متمادی این خودروی کوچک را تولید کرده است که با توجه به قیمت و مشخصاتی که دارد موفقیت خوبی را برای فولکس واگن به همراه آورده است. در نسخه GTI که در سال ۲۰۰۷ ساخته شده فولکس واگن از موتور بزرگ ۶ لیتری استفاده کرده است که دو توربو شارژر دوقلو در آن استفاده شده است تا نیروی موتور به عدد ۶۴۱ اسب بخار برسد بر‌اساس ادعای این شرکت این خودرو می‌تواند در مدت زمان ۷/ ۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. فولکس واگن در طول این سال‌های خودرو‌سازی وقت کافی برای ارائه مدل‌های مختلف داشته و حتی مدل تمام برقی گلف را هم تولید کرده و از حسن شهرت این مدل کمال استفاده را برده است.

بوگاتی ویرون مدل 2014

شرکت بوگاتی با ساخت مدل ویرون خودرویی استثنایی را معرفی کرد تا در رابطه با رکوردهای سرعت و شتاب تغییراتی ایجاد کند. این شرکت با ساخت این خودروی دست‌ساز بیشترین آزمایش‌های ممکن را روی این خودرو انجام داده و در تعداد 500 دستگاه این غول آتشین را تولید کرده است. استفاده از پیشرانه عظیم‌الجثه 8 لیتری و 16 سیلندر باعث شده است رسیدن به این خودرو برای رقبا بسیار دشوار باشد. این خودروی موتور وسط هیچ چیزی از زیبایی کم ندارد و برای رسیدن به سرعت بالاتر از 400 کیلومتر طراحی شده است. این خودرو در سرعت‌های بالا سواری بسیار راحتی دارد و بر عکس بسیاری از خودروها که در زمان رسیدن به حداکثر سرعت در حال فروپاشی هستند این خودرو را می‌توان به راحتی کنترل کرد. در سرعت‌های بالا هیدرولیک‌های خودرو فعال می‌شوند و ارتفاع آن را تا 9 سانتی متر کاهش می‌دهند تا خودرو به سطح زمین نزدیک‌تر شود. همه چیز در این اثر هنری و پر سرعت برای سرعت‌های بالا طراحی شده‌اند و خودرو با 1200 اسب بخار قدرتی که دارد کم‌رقیب است.