هزینه و اصول بازسازی آپارتمان در شهر تهران

بازسازی واحدهای مسکونی یکی از موضوعاتی است که با گذشت چند سال از عمر هر ساختمان در قسمت‌ها وبخش‌های مختلف آن امری ضروری است. بازسازی گاهی بنا بر ضرورت و برای افزایش سطح ایمنی،کاهش هدر رفت انرژی،قابل سکونت کردن و استفاده مجدد از یک واحد قدیمی و... صورت می‌گیرد و گاه اقداماتی است که مالک ساختمان در جهت زیباسازی فضای زندگی خود در واحد مسکونی‌اش انجام می‌دهد. گذشته از موضوع نحوه بازسازی ساختمان و بخش‌هایی که بنا بر ضرورت یا سلیقه مالکان واحدهای مسکونی مورد توجه قرار می‌گیرد هزینه‌های بازسازی ملک مساله‌ای است که می‌تواند در این فرآیند از عوامل تعیین‌کننده باشد. بسته به اینکه کدام بخش‌های واحد مسکونی مورد بازسازی قرار می‌گیرد و در این بازسازی از چه متریال یا مواد یا به اصطلاح مصالحی استفاده می‌شود هزینه‌های بازسازی متفاوت است.

هم‌اکنون امکان بازسازی بناهای مسکونی چند سال ساخت یا قدیمی در پایتخت از سوی گروه‌هایی که به همین منظور تشکیل شده‌اند فراهم شده است؛به این معنا که در نیازمندی‌های مربوط به خدمات املاک مسکونی می‌توان شرکت‌ها یا افرادی را پیدا کرد که صفر تا ۱۰۰ بازسازی ملک را بر عهده می‌گیرند و در قبال بازسازی هر بخش از ساختمان یا هر مترمربع از آن مبلغی را تحت عنوان «هزینه بازسازی» از مالک دریافت می‌کنند. تحقیقات میدانی «دنیای اقتصاد» از هزینه‌های مربوط به بازسازی واحدهای مسکونی نشان می‌دهد هم‌اکنون هزینه بازسازی کامل هر مترمربع آپارتمان قدیمی در مناطق مختلف پایتخت بر حسب مواد و مصالحی که در این فرآیند مورد استفاده قرار می‌گیرد متفاوت است. عوامل بازسازی آپارتمان‌های مسکونی در شهر تهران هزینه‌های مربوط به بازسازی کامل آپارتمان‌های مسکونی همراه با مصالح ساختمانی را در سه دسته طبقه بندی می‌کنند. این افراد،سه طبقه بندی بازسازی کامل همراه با مصالح در سطح «سوپرلوکس»،«درجه یک »و «درجه دو» را تعریف کرده‌اند و بر مبنای انتخاب مالک برای استفاده از هر کدام از این سه روش،نرخ‌های متفاوتی را نیز اعلام می‌کنند.

میانگین بازسازی کامل هر مترمربع آپارتمان مسکونی قدیمی در حال حاضر در پایتخت، همراه با مصالح در روش بازسازی سوپرلوکس حدود مترمربعی ۷۰۰ هزار تومان،در بازسازی درجه یک حدود مترمربعی ۵۰۰ هزار تومان و در بازسازی درجه دو در حدود ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر مترمربع تعیین می‌شود. این در حالی است که قیمت‌ها در شرایطی مشمول تخفیف نیز خواهند شد. به‌عنوان مثال، برخی از افراد و شرکت‌های عامل بازسازی بناهای ساختمانی، به ازای هر ۱۰۰ مترمربع بازسازی کامل همراه با مصالح، تخفیف‌های جزیی در نظر می‌گیرند و چنانچه مساحت مورد تقاضای مالک برای بازسازی از ۱۰۰ مترمربع بیشتر شود، عوامل بازسازی تخفیف بیشتری را اعمال می‌کنند. متخصصان بازسازی ساختمان به مالکانی که قصد بازسازی ملک خود را دارند توصیه می‌کنند در صورتی که این افراد خواهان بازسازی اساسی و کلی واحدشان هستند این کار را به شرکت‌ها یا افرادی بسپارند که کارشان بازسازی است و به عبارت دیگر در این کار خبره هستند.این افراد به جهت خرید مصالح به میزان زیاد وبه قیمت عمده توانایی تامین مصالح مورد نیاز برای بازسازی با قیمت‌های مناسب تری دارند ضمن اینکه متدهای متنوعی از انواع روش‌های بازسازی را به مالکان پیشنهاد می‌کنند که منجر به بازسازی بهتر و زیبا‌تر واحد مسکونی می‌شود. با این حال،کارشناسان بازسازی توصیه می‌کنند چنانچه افراد خودشان قصد بازسازی بنای محل سکونتشان را دارند باید چند اصل مهم را در نظر داشته باشند و به آنها عمل کنند.

تاسیسات و موتورخانه ساختمان

با گذشت چند سال از عمر هر ساختمان باید به تعمیر و بازسازی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی اقدام کرد. همچنین باید به لوله‌کشی ساختمان که در گذر زمان فرسوده می‌شود و در صورت خرابی خسارت هنگفتی را متوجه ساکنین خواهد کرد توجه داشت و در صورت نیاز تعویض شود. مواد مورد استفاده در لوله‌های فاضلاب بسیار مهم است. مواد مصرفی باید نشت‌ناپذیر باشند. نکته مهم دیگر این است که این مواد در برابر آب مقاوم باشند. همچنین مقاوم بودن در برابر بخار ناشی از هوای فاضلاب که به شدت مضر است نیز باید در انتخاب جنس لوله مصرفی مدنظر قرار گیرد.نکات اجرایی در نصب کردن لوله‌ها اهمیت زیادی دارد. درصورتی‌که مصالح با کیفیت مصرف شود و عملیات نصب به دست افراد کاربلد و به درستی انجام شود نتیجه مطلوب کسب می‌شود. پیش از این استفاده از لوله‌های فلزی در ساختمان‌ها مرسوم بود اما عمر آنها معمولا ۱۰ سال است. با آمدن لوله‌های ۵ لایه که ۵۰ سال عمر می‌کنند، استفاده از آنها توصیه می‌شود، همچنین استفاده از عایق در لوله کشی نقش مهمی در دیر فرسوده شدن دارد. از طرفی از هدر‌رفت انرژی جلوگیری می‌کند.

بازسازی ظاهری در آپارتمان‌ها

کارشناسان بازسازی آپارتمان‌ها توصیه می‌کنند: برای اینکه تغییرات در دیوار و کف و آشپزخانه و به‌طور کلی تغییرات برای زیبایی ساختمان به درستی انجام شود و بهترین نتیجه کسب شود پیش از هر چیز به یک طرح اولیه زیبا و منطقی بر اساس فضای موجود نیاز است. این کار را به دست مهندسان طراح خبره بسپارید. درصورتی‌که طراحی قوی و متناسب با فضا انجام شود کافی است مصالح با کیفیت و گروه بازسازی ساختمان مجرب در اختیار داشته باشید تا ساختمانتان زیبا شود. تناسب رنگ‌ها، استفاده مفید از فضاها و در نظر گرفتن فضای کافی برای کمد‌ها نیز از شروط مهم تهیه و اجرای یک طرح بازسازی موفق است. برای کف ساختمان معمولا سنگ، سرامیک یا لمینیت و پارکت استفاده می‌شود. امروزه استفاده از لمینیت برای پوشش کف واحدهای مسکونی بسیار متداول است.

لمینیت‌ها به دلیل عایق زیرشان برای جلوگیری از هدررفت سرما و گرما بسیار مناسب هستند. کابینت زیبا و متناسب با رنگ و طرح کاشی‌ها در زیبایی خانه بسیار تاثیرگذار است. کابینت‌های ام‌دی‌اف در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف جذابیت بیشتری ایجاد می‌کند.به کار بردن درب‌هایی با روکش ضد آب در سرویس‌ها نیز توصیه می‌شود. اما نکته مهم که هم به زیبایی کار و هم بحث استفاده بهینه از انرژی کمک می‌کند استفاده از درب و پنجره‌های دو جداره است. مورد دیگری که باعث می‌شود بازسازی ساختمان موفق شود استفاده از گچ‌بری‌های زیبا و در عین حال ساده به همراه نورپردازی است. نصب درب‌های ضد سرقت نیز از دیگر اقداماتی است که در فرآیند بازسازی می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.