دنیای اقتصاد: ‌انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست. در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو ی خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودروی کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودروی ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درباره خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

تویوتا هایلوکس یا ایسوزو d-max

بازار پیکاپ‌های قدرتمند در ایران بازار پررونقی نیست. دو پیکاپ ژاپنی بازار ایران که هایلوکس را در خیابان‌ها زیاد می‌بینیم اما ایسوزو را خیلی ندیده یا اصلا نمی‌بینیم چون تازه‌وارد است. هایلکوس خودرویی پراقبال در بازار ایران بوده که این روزها قیمتش سر به فلک کشیده است، در سوی دیگر ایسوزو خودرویی ارزان‌تر است که با موتور دیزلی و توروبو به بازار عرضه می‌شود. خودرویی که هم موتوری پرحجم‌تر و هم موتوری قوی‌تر از هایلوکس دارد اما نتوانسته همچون هایلوکس موفق باشد، شاید ظاهر جذاب هایلوکس و توانایی‌های بالای آفرودی این خودرو سبب شده تا برتری بیشتری در بازار داشته باشد. اگرچه ایسوزو خودرویی باکیفیت و بادوام است اما توانایی‌های آفرودی هایلوکس را نداشته و از نظر طراحی کابین و البته کیفیت مواد به‌کار رفته درون کابین نیز در سطح پایین‌تری نسبت به هایلوکس قرار دارد.این در حالی است که از نظر امکانات نیز هایلوکس در سطح بالاتری است اما ایسوزو را می‌توان خودرویی مناسب و البته ارزان برای کار دانست در حالی که هایلوکس بیشتر برای آفرود و سواری کاربرد پیدا کرده و کمتر خواص وانت بودن به کارش می‌آید. در این میان گازوئیل‌سوز بودن ایسوزو را هم باید در نظر بگیرید که اگرچه هزینه را پایین می‌آورد اما کیفیت گازوئیل ما چندان مناسب خودروها نیست.

مزدا 3 یا هیوندای ولوستر

این دو خودرو در بازار ایران توانسته‌اند جایگاه خوبی به‌دست آورند. البته مزدا ۳ در بازار بسیار موفق‌تر از ولوستر است که یکی از دلایل آن تولید داخل بودن و خدمات پس از فروش گسترده است. در حال‌حاضر نمونه هاچ‌بک آن به‌صورت صفر کیلومتر در بازار وجود ندارد. هر دو خودرو از نظر طراحی زیبا بوده و امکانات خوبی دارند.موتور مزدا پرحجم‌تر و البته پرقدرت‌تر است، در شتاب‌گیری نیز به راحتی از پس ولوستر برمی‌آید. اما ولوستر خودرویی کم‌مصرف و البته کم‌استهلاک است که توانسته مشتریان خود را راضی نگه دارد، اگرچه در اوایل حضور خود نتوانست در بازار موفق باشد اما این روزها نمونه‌های دست‌دوم آن پراقبالند. فضای کابین هر دو خودرو مناسب است و البته صندلی‌های راحتی دارند اما قسمت عقب مزدا جای پای کافی برای سرنشینان قدبلند ندارد. خدمات پس از فروش هر دو خودرو مناسب است اما لوازم مزدا در بازار بیشتر یافت می‌شوند. به‌طور کلی می‌توان هر دو خودرو را به‌صورت هاچ‌ بک در بازار خریداری کرد که در این میان برای مزدا باید مبلغ بیشتری بپردازید و البته راحت‌تر هم می‌توان آن را فروخت. این دو خودروی زیبا انتخابی کم‌مصرف و کم‌استهلاک هستند که در این میان ولوستر با داشتن سه در کمی خاص‌تر به‌نظر می‌رسد.

کیا پیکانتو یا میتسوبیشی میراژ

دو خودروی هاچ بک و کوچک بازار ایران که بیشتر برای راندن در شهر مناسب هستند اما این به این معنی نیست که نمی‌توان با آنها به دل جاده زد. پیکانتو خودرویی پرحجم‌تر با موتوری قوی‌تر است که توانسته در زمان حضور خود در بازار ایران موفق‌تر از میراژ باشد اما میراژ به تازگی فیس‌لیفت خود را روانه بازار کرده است که زیبا‌تر بوده و امکانات بیشتری دارد اما امکانات پیکانتو هم در سطح بالایی قرار دارد. هر دو خودرو کم‌استهلاک و کم‌مصرف هستند و از فضای زیادی درون کابین برخوردار نیستند اما برای خودروهایی دراین سطح قابل قبولند. میراژ جدید گران‌تر از پیکانتو است. در بخش خدمات پس از فروش فعلا پراکندگی نمایندگی‌های کیا بیشتر است و قطعات پیکانتو نیز بهتر در دسترس قرار می‌گیرند. کیفیت ساخت و متریال استفاده شده درون کابین هر دو خودرو خوب بوده و راضی‌کننده است. در بخش طراحی داخلی کفه‌ترازو به سود پیکانتو سنگینی می‌کند و شلوغی جلو‌داشبورد آن شاید به بعضی‌ها حس داشتن یک ماشین خوب را بدهد. از نظر مصرف سوخت وضعیت میراژ بهتر بوده و مصرف کمتری دارد. اگر خودرویی با خصوصیات اسپرت می‌خواهید به سراغ پیکانتو بروید و اگر به دنبال استهلاک کمتر هستید میراژ انتخاب مناسبی در این کلاس است.

ام‌وی‌ام 315 یا تندر 90 اتوماتیک

دو خودرویی که در یک کلاس فنی نیستند اما در بازار ایران در یک کلاس قیمت قرار می‌گیرند. ام‌وی‌ام ۳۱۵ این روزها در خیابان زیاد دیده می‌شود. خودرویی چینی که به دلیل طراحی خوب توانسته در بازار موفق باشد. در سوی دیگر خودرویی که سال‌هاست امتحان خود را پس داده و از نظر مردم نیز خودرویی باکیفیت است حضور دارد. تندر ۹۰ که نمونه اتوماتیک آن تنها در شرکت ایران‌خودرو تولید می‌شود که البته خودرویی باکیفیت است. گیربکس خوبی دارد و از شتاب و سرعت مناسبی برخوردار است. تندر ۹۰ از موتوری پرحجم‌تر بهره می‌برد، همچنین مصرف سوخت تندر نیز در سیکل ترکیبی کم‌تر است. اما چهره زیبا را باید در ام‌وی‌ام ۳۱۵ یافت. هر دو خودرو در درون کابین کیفیت مواد چندان بالایی ندارند اما قابل‌قبول هستند. فضای کابین هر دو خودرو مناسب است اما صندلی‌های ام‌وی‌ام راحت‌ترند به‌خصوص صندلی‌های عقب. از نظر امکانات نیز ام‌وی‌ام در سطحی بالاتر قرار دارد و این در حالی است که لوازم یدکی به‌خصوص قطعات بدنه ۳۱۵ گران‌تر از تندر بوده و کمیاب‌تر نیز هست، از این‌رو اگر به دنبال خودرویی کم‌مصرف و با شتاب بهتر هستید، تندر ۹۰ بخرید اما اگر زیبایی و امکانات مدنظر شماست، ۳۱۵ انتخاب بهتری است.

تویوتا روفور یا هیوندای سانتافه

پرطرفدار‌ترین کلاس خودرو در ایران مربوط به خودروهای شاسی‌بلند است، در این میان دو خودرو پر طرفدار در کلاس شاسی‌بلند‌های متوسط هیوندای سانتافه و تویوتاروفور هستند. سانتافه از موتور 4/2 لیتری و روفور از موتور 5/2 لیتری بهره می‌برند. هر دو خودرو به‌صورت 4 چرخ محرک عرضه شده و سانتافه به‌رغم داشتن موتور کم‌حجم‌تر از قدرت بیشتری به نسبت روفور برخودار است. اما آن به این معنی نیست که سانتافه خودرویی چالاک‌تر است چراکه به لطف گیربکس سریع تویوتا شتاب‌گیری در روفور بهتر از سانتافه است. مصرف سوخت روفور نیز کمتر بوده و سواری به مراتب نرم‌تری از سانتافه دارد. این در حالی است که در زمینه امکانات هیچ حرفی برای گفتن در مقابل سانتافه ندارد. فضای داخل کابین هر دو خودرو مناسب است اما در برخی مدل‌های سانتافه شاهد صندلی ردیف سوم نیز هستیم که امکان حمل مسافر بیشتری می‌دهد اما جا را هم تنگ می‌کند. کیفیت درون کابین تویوتا به مراتب بالاتر از سانتافه است. خدمات پس از فروش هر دو خودرو گسترده است اما قطعات تویوتا کمی گران‌تر از سانتافه هستند. روفور خودروی کم‌استهلاک‌تری است اما چهره سانتافه بسیار زیبا‌تر از روفور طراحی شده و در بازار دست‌دوم و صفر کیلومتر هر دو خودرو با اقبال زیادی همراهند. به‌طور کلی اگر کیفیت سواری و کیفیت قطعات برای شما مهم است، روفور را انتخاب کنید اما اگر به دنبال امکانات زیاد و کابینی لوکس‌تر هستید سانتافه بخرید.

بی‌ام‌و X3 یا لکسوس NX200

بی‌ام‌و X۳ خودرویی پر اقبال در بازار ایران بوده و همانند پول نقد است و در سوی دیگر لکسوس نیز با سری NX توانست در این کلاس در بازار ایران حرف‌های زیادی بزند. دو خودرویی که هر دو از موتورهایی هم‌حجم بهره می‌برند و هر دو خودرو نیز از سیستم پرخوران (توربو) استفاده می‌کنند. اما این موتور بی‌ام‌و است که قدرت بیشتری تولید می‌کند. در شتاب‌گیری نیز X۳ به راحتی NX را پشت‌سر می‌گذارد. هر دو خودرو از امکانات زیادی برخوردارند اما می‌توان در این بخش NX را برنده مطلق دانست چراکه لکسوس همیشه در زمینه آپشن حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. هر دو خودرو چهره‌ای زیبا دارند که در این بخش NX را باید خودرویی خاص دانست، چراکه خطوط شکسته و طراحی متفاوت این خودرو آن را در بازار متفاوت‌تر از دیگر طراحی‌ها ساخته است. هر دو خودرو درون کابین طراحی زیبایی دارند که بی‌ام‌و ساده بوده و لکسوس کمی پیچیده‌تر نشان می‌دهد. کیفیت مواد به ‌کار رفته درون کابین هر دو خودرو بالاست. در درازمدت ژاپنی‌ها نشان داده‌اند که از استهلاک کمتری نسبت به آلمانی‌هایی چون بنز و بی‌ام‌و برخوردارند از این‌رو می‌توان NX را بی‌دردسر‌تر دانست. خدمات پس از فروش هر دو خودرو مناسب است اما به‌طور حتم می‌توان گفت که لکسوس خدمات گسترده‌تری نسبت به بی‌ام‌و دارد. با همه این محاسن در بازار دست دوم بی‌ام‌و X۳ با اقبال بیشتری مواجه است.