وضعیت 34 دشت استان بحرانی است
ایسنا-مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی وضعیت ۳۴ دشت استان را بحرانی اعلام کرد.
حسین اسماعیلیان با اشاره به اینکه آب چالش جدی استان است، گفت: استان در مجموع به 37 محدوده و دشت مطالعاتی تقسیم شده است که در این میان 34 دشت آن در شرایط ممنوعه و بحرانی قرار گرفته‏اند بدین معنا که سطح آب منابع زیرزمینی آن‌ها به طور مشخصی افت پیدا کرده است.
وی ادامه داد: سه دشت باقی مانده را دشت هایی چون کلات و درگز تشکیل می دهند که منابع آب قابل توجهی ندارند و بیشتر دارای آب‌‎های روزمینی هستند، بنابراین می‎توان گفت خراسان رضوی به طور کامل در شرایط بحرانی قرار گرفته است.اسماعیلیان بیشترین کسری آب در منابع آب زیرزمینی در سطح کشور را مربوط به خراسان رضوی دانست و افزود: ۸۹.۹ درصد از آب برداشتی صرف مصارف کشاورزی، هفت درصد سهم آب شرب و سه درصد سهم بخش خدمات است.

جذب ۵ درصد
از سهمیه استخدامی جدید در استان

pic1


ایرنا- رئیس سازمان برنامه‎ریزی و بودجه خراسان رضوی گفت: براساس مجوزهای استخدامی سال‌های ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ تاکنون پنج درصد از نیروهای استخدامی جدید در دستگاه‌‎های اجرایی استان جذب شده‌اند.
رضا جمشیدی با بیان اینکه از بین 702 نفر نیروی انسانی جدیدالاستخدام سهمیه این استان، تاکنون فرآیند استخدامی 41 نفر طی شده و جذب دستگاه‎های اجرایی شده‌اند، گفت: برای خراسان رضوی امکان جذب 702 نفر فراهم شده است که از این تعداد 535 نفر در دستگاه های مشمول بودجه استانی قرار می‌گیرند و 167 نفر آن‌ها هم در دستگاه‎های بنیاد شهید و حمل و نقل و پایانه‌‎ها که اعتبارات آن‌ها به صورت ملی تامین می‌شود، استخدام می‌شوند.
وی ادامه داد: هشت میلیارد و ۹۸ میلیون تومان اعتبار در تیرماه امسال برای استخدام این نیروها به خراسان رضوی ابلاغ شد که از این میزان شش میلیارد و ۷۸۴ میلیون تومان مربوط به حقوق آن‌ها و یک میلیارد و ۳۱۴ میلیون تومان مربوط به سایر هزینه‌هاست.

تغییر کاربرى باغ‌های آستان قدس
با هماهنگى شهردارى مشهد بوده است

pic2


مهر- قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: تغییر کاربرى باغ‌های آستان قدس با هماهنگى شهردارى مشهد بوده است.
مهدی عزیزیان در خصوص وضعیت خشک شدن باغ‌های آستان قدس اظهار کرد: در آستان قدس مدیران فهیمی فعالیت می‎کنند که این موضوعات را مورد بررسی قرار می‎دهند و اگر زمینی تغییر کاربری داده شده، کاملا با هماهنگی شهرداری مشهد بوده است.
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به ارتباط آستان قدس و شهردارى مشهد اشاره کرد و گفت: ما با شهرداری رابطه قانونمندی داریم؛ هیچ مشکلی از ناحیه آستان قدس با شهرداری وجود ندارد و این سازمان تابع قوانین جمهوری اسلامی بوده، هست و خواهد بود.

بدهی ۲۰۰ میلیارد تومانی
راه و شهرسازی خراسان رضوی به پیمانکاران

pic3


تسنیم- مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت: راه و شهرسازی استان در حال حاضر بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی دارد.
محمدرضا اخوان عبداللهیان با اشاره به وضعیت مسکن مهر در استان، گفت: با وجود اینکه مسکن مهر طرح خوبی بود ولی نقطه ضعف آن مکان‌یابی و ساخت مازاد مسکن بود که در این زمینه دچار اشتباه شدیم.
مدیرکل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه اولویت کار با اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام است، افزود: در همین راستا تا حد امکان از شروع پروژه‌های جدید در استان به دلیل کمبود و محدودیت اعتبارات جلوگیری شده است.
وی با بیان اینکه در چند سال اخیر اعتبارات بوده اما تخصیص اعتبارات صورت نگرفته است، تصریح کرد: اداره راه و شهرسازی استان در حال حاضر بیش از 200 میلیارد تومان به پیمانکاران بدهی دارد.

پرداخت وام 500 میلیون تومانی
به ۶۰ واحد صنعتی
ایسنا- معاون برنامه‌ریزی استانداری خراسان رضوی گفت: به 60 واحد صنعتی مبلغ 500 میلیون تومان با سود پنج درصد اختصاص می‌یابد.
رضا جمشیدی با بیان اینکه ۱.۵ میلیارد تومان برای واحدهای صنعتی در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: برنامه سازمان این است که با استفاده از منابع بانک‌ها وامی با حداکثر سود تسهیلاتی پنج درصد به واحدهای صنعتی اختصاص دهد.
وی با اشاره به اینکه بانک‌ها از این مبلغ 30 میلیارد تومان تسهیلات ارائه می‌کند، گفت: پنج درصد سود آن معادل 1.5 میلیارد تومان است که از محل اعتبارات دولتی تأمین می‌شود.
جمشیدی با اشاره به اینکه این طرح سال گذشته نیز اجرایی شد، اظهار کرد: سال گذشته پنج میلیارد تومان سرمایه توسط بانک‌ها به ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات تبدیل شد که سود آن را پرداخت کردند.
وی با بیان اینکه این وام پرداختی در مرحله اول قرار دارد، تصریح کرد: این طرح ادامه‌دار بوده و برای اینکه واحدهای بیشتری از این بودجه استفاده کنند سقف آن را 500 میلیون تومان به عنوان سرمایه در گردش قرار دادیم.
جمشیدی در ادامه تصریح کرد: شرط اعطای این وام ارائه به شرکتهایی است که مشکل بانکی و معوقه نداشته باشند و دلیل پرداخت آن برای رونق اقتصادی و تثبیت اشتغال و افزایش آن است اما به واحدهایی که مشکل اساسی دارند این وام پرداخت نمی شود.