چشم‌انداز روشن «شیران» با اجرای طرح‌های توسعه

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران پس از گذشت سه دهه از فعالیت خود اکنون با ۴ هزار و ۶۲۸ میلیارد و ۹۸۸ میلیون ریال سرمایه، طرح‌های توسعه جدیدی را در دست اجرا دارد. تولید اصلی این شرکت اکلیل بنزن خطی (LAB) است که ماده اولیه اصلی و عامل پاک‌کنندگی در مواد شوینده خانگی است. این محصول ماده اولیه اصلی نفت سفید است که بعد از چند مرحله فرآیند، تبدیل به برشی از نفت سفید C۱۰-C۱۴ می‌شود که خالص‌سازی شده و شامل هیدروکربورهای خطی به نام نرمال پارافین است. این شرکت در حال حاضر بیش از ۸۵ درصد مصرف LAB داخل کشور را تامین می‌کند و تنها تولیدکننده ایران است که علاوه بر تامین نیاز داخلی نرمال پارافین، نسبت به صدور این محصول به خارج هم اقدام می‌کند. «شیران» درصدد است هر چه سریع‌تر برای اجرای طرح توسعه دوم تولید LAB اقدام کرده و نرمال پارافین مازاد را که حدود ۸۰ هزار تن در سال است به LAB تبدیل کند تا با ایجاد ارزش افزوده بیشتر سودآوری خود را افزایش دهد. مهندس داریوش حمیدی در گفتوگوبا دنیای اقتصاد از طرح‌های توسعه شرکت و برنامه‌های آینده می گوید.

آخرین وضعیت کارهای طرح توسعه دوم مجتمع LAB - اصفهان را توضیح دهید.

مهندس مشاور برای اجرای کارهای طراحی و مهندسی تفصیلی و تهیه نقشه و دستورالعمل‌های اجرایی چند ماه قبل انتخاب و قرارداد با او امضا و رد و بدل شده و در جریان است. حدود ۷۰درصد پیشرفت کار نیز داشته‌ایم.

برای خریدن ماشین‌آلات دوار مانند کمپرسورها، پمپ‌ها و خنک‌کن‌های هوایی از چند سازنده پیشنهاد قیمت دریافت شده و به زودی قرارداد خرید امضا و رد و بدل خواهد شد. برای ساختن تجهیزات ثابت مانند برج‌ها، ظروف و مبدل حرارتی نیز بررسی لازم به عمل آمده و به زودی سازنده انتخاب و قرارداد ساخت، امضا و رد و بدل خواهد شد.

نقشه‌های ساختمانی نیز در جریان تکمیل است که با انتخاب پیمانکار ساختمانی اجرای کارهای ساختمانی در دو ماه آینده آغاز می‌شود.

بیشترین سعی و تلاش برای اجرای کارهای طرح توسعه دوم مجتمع LAB - اصفهان به عمل می‌آید و امیدوار هستیم تا اواخر سال ۹۶ بهره‌برداری از این طرح توسعه آغاز شود.

بعد از بهره برداری از طرح توسعه دوم ظرفیت تولید LAB در مجتمع اصفهان به۲۲۰هزار تن در سال می‌رسد.

مشارکت در شرکت پتروکیمیای انتخاب اروند به کجا رسید؟

با گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب که مالک شرکت پتروکیمیای انتخاب اروند است، گفت‌وگو‌های نهایی برای مشارکت در شرکت اخیر انجام شده و قرار است 30درصد از سهام شرکت پتروکیمیای انتخاب اروند به شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران فروخته و واگذار می‌شود.

کارهای اجرایی، پیاده سازی، نصب مجدد و راه‌اندازی مجتمع تولید LAB از نرمال پارافین مستقر در جبل علی- دبی در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

گفت‌وگو‌های مفصل با مدیران شرکت پتروکیمیای انتخاب اروند و گروه توسعه سرمایه‌گذاری انتخاب درباره شرایط قرارداد اجرای کارهای پیاده سازی (Dismantling)، بسته‌بندی وسایل و تجهیزات و ماشین‌آلات مستقر در جبل علی - دبی، نصب مجدد آنها در منطقه آزاد اروند آبادان- ایران و راه‌اندازی و تولید LAB با اسـتفاده از فناوری DETAL به نتیجه نهایی رسیده و امیدواریم در چند روز آینده قرارداد امضا و رد‌و‌‌بدل شده و کارهای اجرایی در جبل علی - دبی و منطقه آزاد اروند - آبادان - ایران آغاز می‌شود.

درباره اظهارآمادگی UOP برای مسافرت به تهران به منظور گفت و گو‌ با شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران توضیح دهید.

شرکت UOP (Universal Oil Products) دارنده انحصاری دانش فنی برای تولید LAB است. شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران حدود 24 سال قبل با شعبه لندن این شرکت قرارداد خرید دانش فنی و مهندسی پایه برای تولید 50 هزار تن LAB در سال از نفت سفید را امضا و رد و بدل کرد. بعد از اعمال تحریم از سوی دولت آمریکا رابطه کاری با UOP قطع شد وحدود 15 سال ازاین قطع رابطه می گذرد. با پیگیری‌های پی درپی که در دو سال گذشته به عمل آمد، در چند روز گذشته UOP شعبه لندن تایید کرد که برای گفت و گو با شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران در اواخر ماه میلادی جاری به تهران مسافرت خواهند کرد.

امیدوار هستیم در گفت‌وگوهای روزهای آینده با نمایندگان UOP - شعبه لندن بعد از 15 سال بتوانیم برای دریافت مهندسی پایه و فناوری جدید DETAL برای استفاده در طرح توسعه دوم مجتمع LAB در اصفهان و در مجتمع فعلی، به توافق برسیم. استفاده از فناوری جدید DETAL موجب حذف اسید بسیار خطرناک و کشنده HF (اسید فلورییدریک) می‌شود و کیفیت LAB را نیز بهبود می‌دهد و مخاطرات استفاده از این اسید برای محیط زیست را برطرف می‌کند. استفاده از فناوری جدیدDETAL به لحاظ گسترش و حفظ منافع ملی و سازمانی دارای اهمیت بسزایی است. اغلب کشورهای اروپایی استفاده از LAB تولید شده با استفاده از HF را ممنوع کرده‌اند.

آثار افزایش سرمایه برای سهامداران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در 28/ 09/ 94 مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام افزایش سرمایه این شرکت را از مبلغ 2،314،494 میلیون ریال به 4،628،988 میلیون ریال (100درصد) از محل سود انباشته تصویب کرد و سرمایه جدید به ثبت رسید.

میزان EPS قبل از انجام افزایش سرمایه 1460ریال بود که بعد از افزایش سرمایه با توجه به دو برابر شدن تعداد سهام به 730 ریال رسید. تصمیم گیری برای تقسیم سود سال مالی منتهی به 30/ 09/ 94 به وسیله سهامداران در مجمع عمومی عادی سالانه به عمل خواهد آمد.

تاریخ برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه چه زمانی‌است؟

با هماهنگی‌های به عمل آمده با حسابرس و بازرس قانونی شرکت (سازمان حسابرسی) و بانک صنعت و معدن (بنیان گذار و سهام‌دار عمده)، مجمع عمومی عادی سالانه در ساعت 10 بامداد سه‌شنبه 04/ 12/ 94 در سالن کوه نور - هتل پارسیان اوین برگزار خواهد شد.

درباره تولید و فروش فرآورده‌های شرکت توضیح دهید.

در سال مالی منتهی به 30/ 09/ 94 میزان تولید و فروش فرآورده‌ها به شرح زیر بوده است:

بخشی از نرمال پارافین تولید شده تبدیل به LAB شده است. مقدار فروش نرمال پارافین در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ حدود ۷۹درصد و فروش LAB ۶درصد افزایش داشته است. وزن صادرات سه فرآورده در سال ۹۴ برابر ۱۵۱،۸۷۵ تن بوده که نسبت به سال ۹۳ حدود ۵۱درصد افزایش داشته است. با توجه به برنامه‌های طرح توسعه دوم مجتمع LAB و مشارکت در شرکت پتروکیمیای انتخاب اروند و همکاری دوباره با UOP و دیگر برنامه‌ها، آینده روشن و پرباری برای شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران وجود خواهد داشت.

بیانیه ارزش


شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران یکی از اعضای پیشرو شبکه گسترده کسب و کار جهانی است که با تقاضا، عرضه، قوانین، فرهنگ و دیدگاه‌های بومی و جهانی روبه‌روست. برای رویارویی با این مجموعه پیچیده و متنوع، باید همواره دیدگاه‌ها، ارزش‌ها، باورها، اصول و رفتار سازمان را متناسب با شرایط تغییر دهیم و بازسازی کنیم. با تفسیر و تعبیر منطقی شرایط، نسبت به اصلاح و تغییر شالوده درون و بیرون سازمان برای دستیابی به فضیلت و رشد و تعالی پایدار تلاش و کوشش پیوسته به عمل می‌آوریم.


اصول پایه:

۱- به عنوان سازمانی تولیدکننده باید فعالیت‌هایمان منتهی به بیشترین صرفه اقتصادی (سود) شود. با اجرای طرح توسعه به زودی یکی از دو بزرگ‌ترین تولیدکننده LAB در دنیا خواهیم شد.

2- منافع سازمان ما با منافع مشتریان،کارکنان، سهامداران و جامعه در هم آمیخته و جداشدنی نیست.

۳- درست‌کاری، راست‌گویی و وفاداری پایه اصلی تمام کارها و امور سازمان ما، هم درون و هم بیرون از آن است.

4- سازمان ما فرآورده‌ها و خدمات و فعالیت‌های خود را با «کیفیت برتر» عرضه می‌کند و ارائه می‌دهد و بهبود مستمر این کیفیت را تضمین می‌کند.

۵- سازمان ما بیشترین تلاش را برای رعایت و اجرای اصول ایمنی و بهداشت حرفه‌ای در تمام موارد فعالیت‌ها به عمل می‌آورد تا به کارکنان و گروه‌های مرتبط با فعالیت‌ها صدمه و خسارت وارد نشود.

6- حفاظت از محیط‌زیست و طبیعت و جلوگیری از آلوده شدن و به هدر رفتن هوا، زمین، آب، انرژی و مواد اولیه و صرفه‌جویی در مصرف این منابع با ارزش در تمام کارهای سازمان ما با اهمیت بسیار زیاد جاری و ساری است.

۷- سازمان ما بیشترین تلاش را می‌کند که با ایجاد کیفیت برتر و ارزش فراگیر، شعف و خشنودی را در مشتریان ارزشمند خود به وجود آورد.

8- سازمان ما برای آموزش، پیشرفت، رفاه،آسایش و آرامش کارکنان و خانواده‌های آنها تلاش و کوشش می‌کند.

۹- سازمان ما بیشترین سعی و تلاش را می‌کند که با به کار بردن پیشرفته‌ترین فناوری از رقبای داخلی و خارجی در هر زمینه‌ای جلوتر باشد و به طور مستمر سهم بازار خود را در درون و بیرون از مرزها افزایش دهد. هرگز در رقابت با رقبا از روش‌های خلاف قانونی و غیراخلاقی و ناعادلانه استفاده نخواهیم کرد.

10- مشتری، کارکنان، دارایی‌ها (نرم افزار و سخت‌افزار) و جامعه (سهامداران، تامین‌کنندگان و ...) چهار پایه اصلی سازمان ما هستند. بیشترین سعی و کوشش را برای حفظ، تقویت ،گسترش و خشنودی این چهار پایه اصلی به کار می‌بریم.