.PS-Co ؛ سازنده زیربنای فردا

«شرکت پایدار پی سازه» (.PS-Co) از موفق‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه ساخت‌وساز است که کیفیت و رضایت‌مندی ذی‌نفعان را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است. این شرکت در سومین جشنواره روز ملی مدیریت پروژه و ششمین دوره جایزه ملی مدیریت پروژه ایران به‌عنوان همکار استراتژیک ویژه، حامی ویژه انجمن مدیریت پروژه و این مراسم بود. گفت‌وگوی زیر، پرسش و پاسخی است با مهندس محمدحامد وحیدی، مدیرعامل شرکت پایدار پی سازه برای آشنایی بیشتر با این شرکت و اهداف آن در حمایت از انجمن مدیریت پروژه و این آیین مهم و کم‌نظیر.

ارزیابی شما از نقش مدیریت پروژه در بهبود کیفیت و بهره‌وری پروژه‌ها چیست؟

نقش مدیریت پروژه در بهبود کیفیت و بهره‌وری از چند دیدگاه قابل بررسی است: نخست آنکه تیم مدیریت پروژه با شناسایی نیازهای کارفرمایی، رسیدگی به خواسته‌های ذی‌نفعان کلیدی درگیر در پروژه‌ها و تعاملات تنگاتنگ با ایشان، کسب کیفیت مورد رضایت ذی‌نفعان را در راس امور خود قرار می‌دهد. دوم آنکه با متعادل سازی محدودیت‌های پیش روی پروژه‌ها در قالب حوزه‌های اثرگذاری همچون زمان، هزینه، کیفیت، منابع و ریسک‌ها، بهره‌وری پروژه‌ها را حداکثر می‌نماید؛ و سوم آنکه تیم مدیریت پروژه با کسب تجارب جدید و به‌کارگیری تجارب گذشته، ضمن ایجاد و توسعه دانش مدیریت پروژه، دوباره‌کاری‌ها و خطاها را کاهش داده و از این طریق سهم به‌سزایی در بهبود کیفیت و بهره‌وری ایفا می‌کند.

نقش مدیریت پروژه در توسعه کارآفرینی چیست؟

پروژه ها در محیط‌های تخصصی و تعاملی جریان دارند. تیم مدیریت پروژه با تعریف شفاف و دقیق نقش‌ها، مسوولیت‌ها و تعیین گردش کارها بین واحدهای سازمانی پروژه و همچنین با مدیریت تعارضات بین تیم‌ها، فضای مناسبی برای استفاده از مهارت و تخصص‌های گوناگون دانش‌آموختگان صنایع مختلف از جمله ساختمان، صنایع، نفت و گاز، IT، علوم انسانی، بازرگانی و... ایجاد می‌کند. همچنین حرکت به‌سوی تعالی، ایجاد سازمان پویا و نوآوری در کار، ضمن تضمین ثبات کار برای شاغلین در سازمان، برای بسیاری از مشاغل نامرتبط با صنعت ساخت نیز، کارآفرینی به‌دنبال خواهد داشت.

از دیدگاه شما الزامات روند اجرای مدیریت پروژه در ایران کدام است؟

در ایران نیز همچون دیگر کشورها، تلاش در راستای افزایش بلوغ مدیریت پروژه در سازمان و افزایش تعاملات صنعت با انجمن‌ها و نهادهای تخصصی و آموزشی مدیریت پروژه در سطح ملی و بین‌المللی، کمک زیادی به بهبود روند اجرای مدیریت پروژه در کشور خواهدنمود. درعین حال با توجه به شرایط رو به رشد کشور و رفع بسیاری از تحریم‌های قبلی که باعث تسهیل در ارتباطات با بازارهای خارجی گردیده، تدوین استانداردها و آئین‌نامه‌های اجرایی که منطبق با استانداردهای بین‌المللی و سازگار با شرایط و محیط پروژه‌های کشور باشند و همچنین الزام به استفاده از نیروها، متدولوژی و دستورالعمل‌های حرفه‌ای مدیریت پروژه، گام های موثری به سوی نهادینه شدن فرهنگ مدیریت حرفه‌ای پروژه‌های کشور خواهند بود.

مدیریت پروژه چه نقشی در توسعه برند شما داشته است؟

به منظور ایجاد فهم مشترک و جذب مشارکت حداکثری مدیران برای دستیابی به چشم‌انداز شرکت، ارزش‌های برند شرکت با حضور اعضای تیم راهبردی آن تدوین گردیده و تمرکز برآن است تا اهداف پروژه‌ها با اهداف سازمان همسو گردد. به‌عنوان مثال از مهم‌ترین ارزش‌های برند شرکت، ایجاد اطمینان در کارفرما و ایجاد امنیت شغلی در کارکنان بوده است. این موضوع که از مهم‌ترین اصول در مدیریت پروژه‌هاست کاملاً مدنظر بوده و به این منظور برنامه‌های شناسایی انتظارات ذی‌نفعان و ردیابی انتظارات در سازمان تدوین گردیده و توسط مدیریت پروژه‌ها انجام می‌گیرد.

از دانش و مهارت‌های حرفه‌ای مدیریت پروژه چگونه بهره‌مند شدید؟

شرکت PS-Co. حدود پانزده سال در صنعت ساختمان کشور مشغول به فعالیت بوده و در سال ۱۳۹۴ به منظور ارائه سبک جدیدی از مدیریت، تغییرات بنیادینی در مجموعه خود ایجاد کرده و عرضه خدمات نوین مدیریتی، مهندسی و اجرایی را در دستور کار قرار داده است. در این راستا همزمان با تشکیل دفتر مدیریت پروژه در سطح سازمان EPMO و به‌کارگیری نیروهای متخصص PMP، استفاده از موازین و فرآیندهای استاندارد PMBOK و PRINCE۲ به طور جدی در سطح پروژه‌های سازمان آغاز و در حال پیاده‌سازی است. همچنین با حضور ۳ نفر از ارزیابان جایزه ملی مدیریت پروژه در دفترEPMO، مدل تعالی پروژه ها (PEM) نیز به عنوان ابزاری برای خودارزیابی سیستم‌های مدیریت پروژه و حرکت به سوی تعالی پروژه‌ها، در دست داشتن مبنایی برای سنجش تعالی، شناسایی حوزه‌های بهبود و ساختاری برای سیستم‌های مدیریت سازمان انتخاب گردیده و در حال بنیان‌گذاری است. افزون بر این، این شرکت در برنامه ۲ساله خود به‌دنبال کسب جایزه ملی مدیریت پروژه برای حداقل یکی از پروژه‌های خوداست.

ارزیابی شما از جایگاه جایزه ملی مدیریت پروژه و نقش آن در روند مدیریت پروژه‌ها در کشور چیست؟

حضور انجمن مدیریت پروژه ایران در فضای حرفه‌ای مدیریت پروژه کشور و برگزاری جشن جایزه ملی مدیریت پروژه، فرصتی کم نظیر برای تعامل و هم‌افزایی و رقابت سودمند مدیران پروژه در سطح سازمان‌های کارفرمایی، مشاوران و پیمانکاران بوده و نقطه عطفی در ایجاد انگیزه در سازمان‌ها برای حرکت به‌سوی تعالی در مدیریت پروژه‌هایشان و بهبود فرآیندهای سازمانی، اجرایی و مدیریتی است. موفقیت در کسب تندیس جایزه مدیریت پروژه ، یک مزیت رقابتی برای سازمان بوده و بر توسعه کسب و کار تاثیر به‌سزایی دارد. در عین حال پیاده سازی مدل PEM در سازمان، باعث بهبود فرآیندهای مدیریتی و رضایت ذی‌نفعان شده و در نهایت کسب جایزه ضمن ایجاد اطمینان حداکثری در کارفرمایان، باعث رشد سازمان و ایجاد انگیزه در کارکنان شده و چشم‌اندازی برای موفقیت در سایر شرکت کنندگان ایجاد می‌کند.

چه اهدافی را در حمایت از این جایزه ملی دنبال می‌کنید؟

این شرکت، جایزه ملی مدیریت پروژه را نشانی از بلوغ بالای مدیریت پروژه دانسته و این رویداد را به‌عنوان فرصتی برای معرفی شرکت و توانمندی‌های مدیریتی و اجرایی و مهندسی آن و ایجاد تعامل تنگاتنگ با کنش‌گران و فعالان جامعه مدیریت پروژه کشور، مغتنم می‌شمارد. هدف دیگر حمایت از این رویداد، ایجاد انگیزه در درون سازمان و میان مدیران سطوح مختلف آن برای افزایش دانش و توانایی‌های حرفه‌ای مدیریت خود و در نتیجه افزایش توان مدیریت پروژه‌های حال حاضر است. با توجه به رسالت شرکت. PS-Co در زمینه حفظ و حراست از محیط زیست، دوره ششم جایزه جشن ملی مدیریت پروژه نیز با زمینه محیط زیست، تائیدکننده رسالت‌های سازمان بوده است.

جایگاه پروژه‌های اجرایی شرکت در توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی چیست؟

شخصیت شرکت. PS-Co، برپایه تخصص، شادابی و پرانرژی بودن شکل گرفته و این شرکت با برخورداری از این مزیت چشم‌انداز ۵ ساله خود را، تبدیل شدن به برترین برند تخصصی پروژه‌های بزرگ مقیاس ساخت در منطقه قرارداده است. درهمین راستا، ضمن تاکید بر پیاده سازی نظام و ساز و کارهای استاندارد بین‌المللی و ایجاد زبان مشترک، از سال گذشته واحدی برای ارتباطات بین‌المللی تشکیل شده و طی این مدت ضمن ایجاد همکاری‌هایی با شرکت‌های متخصص خارجی، انتقال تکنولوژی در اولویت نخست فعالیت‌ها قرار گرفته است.

چه تدابیری برای ساختار کلی نظام مدیریتی خود طرح کرده‌اید؟

از آنجا که حیات شرکت‌های پروژه‌محور از طریق تعریف پروژه‌ها بوده و طی سال گذشته نیز پروژه‌های بزرگ و پیچیده‌ای در این شرکت آغاز شده است، با افزایش بلوغ مدیریتی در سازمان تلاش نموده‌ایم تغییراتی در ساختار مدیریتی ایجاد نموده و ساختار سازمان را به سمت پروژه‌محور بودن سوق دهیم. در همین راستا سعی بر تعریف شفاف مسوولیت‌ها، اختیارات و انتظارات، برای مدیران نموده‌ایم که با افزایش بلوغ سازمانی، اختیارات و پاسخگویی آن‌ها توسعه خواهد یافت.

مهم‌ترین پروژه‌هایی که تاکنون اجرا کرده‌اید، کدامند؟

این شرکت ، طی ۱۵ سال فعالیت در صنعت ساخت و ساز کشور، فعالیت‌های فراوانی در زمینه طراحی، تدارکات و اجرا با کاربری‌های مختلف از جمله هتل پنج ستاره، مجتمع تجاری، پارکینگ طبقاتی، مجتمع اداری، مسجد و گودبرداری و پایدارسازی را در کارنامه خود دارد.

به‌کارگیری دانش مدیریت پروژه، چه تاثیری بر موفقیت و بهره‌وری پروژه‌های شما داشته است؟

به‌کارگیری دانش مدیریت پروژه در شرکت . PS-Co همچون دیگر سازمان‌های پروژه‌محور، موجب همسوسازی اهداف پروژه‌ها با اهداف سازمانی، افزایش بهره‌وری، یکپارچه سازی فعالیت‌های مدیریتی، استانداردسازی فرآیندها، ثبت و نهادینه شدن درس‌آموخته‌ها و در نهایت کاهش دوباره‌کاری‌ها، بهبود کیفیت و رضایت ذی‌نفعان پروژه خواهد شد. هم اکنون نیز آثار رضایت بخشی از به‌کارگیری دانش مربوطه به چشم می‌خورد که امید است طی سال پیش رو و با بهبود بلوغ سازمانی، این آثار نمود کیفی و کمی قابل توجه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تری یابند.

پروژه‌های اجرایی. PS-Co از چه نظر حائز اهمیت و قابل معرفی شدن به عنوان نمونه است؟

از مهم‌ترین شاخصه‌های پروژه‌های حال حاضر، می‌توان به پیچیدگی‌های اجرایی و زمان بسیار کم اجرا اشاره کرد. به‌طور مثال هتل ۱۸ طبقه و ۵ ستاره در دست احداث این شرکت با قرارداد EPC و حدود ۱۰۵ هزار مترمربع زیربنا، دارای طراحی بسیار پیچیده و خاص براساس آخرین استانداردهای هتل‌سازی، تنها دارای ۳۰ ماه دوره اجرا است و با وجود گذشت یکسال، مطابق با برنامه پیش می‌رود. همچنین گودبرداری عظیم انجام گرفته درسال جاری، با حجم تقریبی ۱/۴ میلیون متر مکعب خاک‌برداری و ۲۲هزار مترمربع پایدارسازی، زودتر از زمان مقرر و تنها طی ۱۰ ماه انجام گرفته است.

مهم‌ترین ویژگی اجرای این پروژه‌ها و مهم‌ترین مشخصه در اجرای مدیریت آن چه بوده است؟

مهم‌ترین ویژگی پروژه‌های حال حاضر از دیدگاه مدیریت پروژه‌ها، تمرکز بر رضایت مشتری از سوی تیم مدیریتی بوده که طی آن سعی شده انتظارات زمانی، کیفی و حتی هزینه‌ای کارفرمایان با وجود فشارهای وارده به سازمان، مرتفع شود.

ارزش‌های موجود در اجرای پروژه شما از نظر مشتری‌مداری چیست؟

ارزش‌های شرکت. PS-Co در تعریف برند، بر پایه برآوردن نیازهای ذی‌نفعان و پایبندی به حراست از منافع آن‌ها و جامعه است و همان‌گونه که گفته شد، جلب رضایت مشتری، از اهم کارهای مدیریتی شرکت است.

آیا در روند اجرای پروژه از پیمانکاران پایین‌دستی استفاده کرده‌اید؟

تمرکزاین شرکت بر مدیریت پروژه‌ها بوده، بنابراین با توجه به پیچیدگی‌های موجود در برخی پروژه‌ها و به‌منظور بهبود بهره‌وری و کیفیت اجرا، به تناسب نیاز از مشاوران و پیمانکاران متخصص صنعت استفاده می‌شود.

پروژه شما چه نقشی در مدیریت توسعه کارآفرینی داشته است؟

هم‌اکنون حدود ۱۲۰ نفر نیرو در شرکت مشغول به کار هستند. حدود ۷۵ درصد نیروهای شرکت از تحصیلات دانشگاهی برخوردار بوده و روزانه درحدود ۲۰۰۰ نفر نیروی کارگری به‌طور مستقیم در پروژه های این شرکت به کار گرفته می‌شوند و پیش بینی می‌گردد، حداقل همین میزان نیرو نیز به‌طور غیر مستقیم از این پروژه‌ها منتفع شوند.

چه برنامه‌هایی را در دست اجرا دارید؟

ارتقای بلوغ مدیریت پروژه، بهبود فرآیندهای مدیریتی، توسعه ارتباطات و همکاری‌ها با خبرگان صنعت و نهادهای علمی و توسعه کسب و کار از جمله برنامه های در دست اجرای شرکت در راستای چشم‌انداز ۵ساله با موضوع ورود به بازار منطقه است.

کدام پروژه‌ها را هم‌اکنون در حال اجرا دارید؟

پروژه هتل ۵ ستاره با حدود ۱۰۵هزار مترمربع، دو پارکینگ طبقاتی در مجموع با ۴۵۰هزار مترمربع، ساختمان اداری با حدود ۱۵۰۰مترمربع و یک مسجد خیریه با حدود ۱۵۰۰مترمربع زیربنا.

آیا برنامه‌ای برای راهیابی به جایزه جهانی پروژه برتر دارید؟

این شرکت کسب جایزه ملی مدیریت پروژه در سطح کشور را در اهداف ۲ سال آینده خود دیده و برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری آن آغاز شده است. با توجه به چشم‌انداز مورد نظر برای شرکت، جایزه جهانی مدیریت پروژه نیز در ادامه برنامه مذکور، هدف ما بوده و برای دستیابی به آن تلاش خواهیم نمود.

.PS-Co ؛ سازنده زیربنای فردا

.PS-Co ؛ سازنده زیربنای فردا

.PS-Co ؛ سازنده زیربنای فردا

.PS-Co ؛ سازنده زیربنای فردا

.PS-Co ؛ سازنده زیربنای فردا