در میان خودرو‌سازان برتر دنیا مرسدس بنز اولین خودرو‌سازی است که به‌صورت رسمی کارش را با درشکه‌ای سه چرخ با موتور احتراقی آغاز کرد و به‌سرعت در این مسیر گام‌های اساسی و خلاقانه‌ای برداشته است. به همین دلیل گفته می‌شود تاریخ مرسدس بنز همان تاریخ صنعت خودرو در جهان است. این خودرو‌ساز آلمانی در ابتدا بی‌رقیب بود، سپس با رقبای زیادی وارد رقابت شد. حاصل این رقابت طراحی و ساخت محصولاتی خاطره انگیز و قدرتمند بود که معمولا از نظر فناوری حرف اول را در دنیا می‌زده‌اند و همواره در صدر اخبار خودرویی بوده‌اند. کیفیت و عملکرد بالا در کنار مولفه‌هایی مانند سرعت و قدرت باعث شده است تا بنز در دنیای ماشین‌ها جایگاه بسیار ویژه‌ای داشته باشد. آنچه در ادامه آماده است برترین‌های این شرکت بوده است که تاریخ‌ساز شده‌اند. این فهرست توسط کارشناسان نشریه اتوگاید تهیه و تدوین شده است.

سوپراسپرت پنهان

مرسدس بنز۶۵ SL: بنز با ساخت این خودرو، غول پر‌ابهتی را به جاده‌های جهان معرفی کرده است که در کنار زیبایی ظاهری هیجان داشتن موتوری ۶ لیتری و ۱۲ سیلندر توربو شارژر را نیز در یک جا جمع کرده است. مرسدس بنز با طراحی سری Black این خودرو توانست آن را از سال ۲۰۰۸ تا امروز روی خط تولید حفظ کند. ظاهر کاملا تهاجمی این خودرو نشان از قدرت بی‌انتهای قلب تپنده مرسدس بنز دارد، به‌طوری‌که این خودرو می‌تواند ۶۲۱ اسب بخار نیرو تولید کند. این خودرو از نظر آیرودینامیک بهینه‌تر شده است. در مدل‌های ۲۰۱۷ این خودرو قیمتی معادل ۲۱۹ هزار دلار دارد که نشان می‌دهد در این خودرو مرسدس بنز چیزهای زیادی برای کشف قرار داده است که ایمنی و کیفیت را در این خودرو تضمین می‌کند. موتور و جعبه دنده و ظاهر آیرودینامیک این خودرو باعث شده است تا تنها در مدت زمان ۹/ ۳ ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت برسد که با این رکورد می‌تواند خود را در باشگاه خودروهای اسپرت هم ببیند.

پیشتاز دهه آلمانی‌ها

مرسدس بنز 190E 2.5-16 Evolution II: مرسدس بنز برای رقابت با هموطن آلمانی‌اش بی‌ام‌و M3 در مسابقات رالی این خودرو را طراحی و ساخته است. برای تحقق این هدف این سدان به موتوری 5/ 2 لیتری و 4 سیلندر 16 سوپاپ مجهز شد که می‌توانست 232 اسب بخار قدرت تولید کند. مرسدس بنز با در نظر گرفتن موارد لازم برای شرکت در مسابقات اتومبیل‌رانی این سدان پر‌قدرت را طراحی کرده است که توجه با آیرودینامیک خودرو از جمله این موارد بوده است. این خودرو می‌توانست به سرعت 250 کیلومتر در ساعت برسد و این مدل تنها به 1/ 7 ثانیه نیاز دارد تا از حالت توقف کامل به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. این مدل نسبت به نسخه‌های پیش از خود از قدرت بیشتری برخوردار بود تا بتواند در رقابت‌های DTM رقیب سر‌سخت خود را شکست دهد. بنز تنها 502 دستگاه از این خودرو را در رنگ‌های آبی و مشکی متالیک ساخته است و از نظر طراحی بسیاری از ویژگی‌های طراحی سبک بنز را در خود جا داده است و به راحتی می‌تواند با یک نگاه به خالقش پی برد. تولید این مد ل از سال 1990 آغاز شد.

مرسدس بنز SSK

بنز با مدل SSK برای اولین‌بار قدم به دنیای ماشین‌های اسپرت گذاشته است و بررسی دقیق این خودروی پر سرعت نشان می‌دهد در بین سال‌های ۱۹۲۸ تا ۱۹۳۲ خودروهای اسپرت چه تعریفی داشته‌اند. جالب است بدانیم این خودروی رو‌باز دو‌نفره توسط فردیناند پورشه طراحی شده است. موتور استفاده شده در SSK از نوع ۱/ ۷ لیتری و توربوشارژر بوده که می‌توانسته است ۲۲۰ تا ۳۰۰ اسب بخار قدرت با گشتاور ۶۸۰ نیوتن بر متر تولید کند که برای یک خودروی اسپرت کافی به نظر می‌آید. این توان خروجی که در زمان خودش بی‌نظیر بوده، می‌توانسته است سرعت خودرو را به ۱۹۰ کیلومتر در ساعت برساند که بالاترین سرعت ممکن بوده است. ویژگی‌های خاص این خودرو باعث شد تا برد که اوج توانایی مرسدس‌بنز در ساخت خودروهای اسپرت را نشان می‌دهد. بنز تنها ۳۳ دستگاه از این غول ۱۷۰۰ کیلوگرمی و پر سرعت را ساخته است که بیشتر آنها در پیست‌های اتومبیلرانی مورد استفاده قرار گرفته است. این خودروها بعدها به الگویی برای ساخت مدل K تبدیل شد که یک خودروی ماندگار در تاریخچه مرسدس بنز به‌حساب می‌آید.

فناوری آینده‌نگر

مرسدس بنز CLK GTR: در گذشته صنعت خودرو، خودروهایی با درهای پروانه‌ای شکل که رو به بالا باز می‌شدند اوج آینده‌نگری و خلاقیت در طراحی به‌حساب می‌آمد که عموما گران‌قیمت و خاص بودند. در میان محصولات بنز هم CLK GTR اگرچه اولین خودرو نبوده است که دارای طراحی خاصی در درها بوده است اما همین ویژگی در کنار اصول ایرودینامیکی و طراحی تهاجمی باعث افزایش محبوبیت خودرو شده است. اما مرسدس بنز در این غول آهنی و خشن خود از قلبی بزرگ با حجم 9/ 6 لیتر و 12 سیلندر استفاده کرده است که می‌تواند 604 اسب بخار قدرت تولید کند. همه‌چیز در این خودرو برای ورود به پیست‌های مسابقه آماده شده است و با داشتن شاسی فیبرکربن و گشتاوری برابر با 775 نیوتن بر متر خبر از موشکی زمینی دارد که می‌تواند هر پیستی را به آتش بکشد. این خودرو در تعدادی بسیار محدود (35‌دستگاه) در بین سال‌های 1998 تا 1999 ساخته شده است. این خودرو در زمانی از شاسی کربنی ساخته شده است که کمتر خودروسازی حتی تصور شدنی بودن آن را می‌کرد.

آغاز داستان پرماجرای ماشین

مرسدس بنز Patent-Motorwagen: از پتنت موتور واگن به‌عنوان اولین خودروی واقعی دنیا یاد می‌شود که توانست بدون نیاز به چهارپایان یا نیروی بخار حاصل از یک موتور بیرونی حرکت کند. این درشکه بدون اسب موتوری ۹۵۰ سی‌سی داشته است که با قیمت ۱۰۰۰ دلار ۲ تا ۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کرده است. کارل بنز در سال ۱۸۸۶ برای اولین بار از این خودروی خود رو‌نمایی کرد؛ خودرویی که با سرمایه و کمک مالی همسرش برتا ۲۵ عدد از این خودروی اولیه تا سال ۱۸۹۳ ساخته شد. این سه چرخه از لوله‌های استیل ساخته شد و به دلیل داشتن اختراع‌های زیاد در این خودروی ساده اهمیت زیادی دارد. در زیر صندلی این درشکه فسیلی، موتوری تک سیلندر وجود داشت که نیروی لازم را برایش تولید می‌کرده است. در پتنت موتور واگن همه‌چیز در ساده‌ترین شکل ممکن بوده است و موتور با وزن تقریبا ۱۰۰ کیلوگرم عملکرد ساده‌ای داشته است به‌طوری‌که دور موتور آن بین ۲۵۰ تا ۴۰۰ تخمین زده می‌شود. این خودرو ساده شاید مهم‌ترین‌ خودرو ساخته شده دست بشر باشد؛ جایی که همه‌چیز از آن آغاز شد.

آینده در گذشته

مرسدس بنز C111: این خودرو به‌عنوان مدلی مفهومی در لیست برترین‌های تاریخ خودرو‌سازی بنز قرار گرفته است. اولین نسخه از این خودروی آزمایشی در سال 1968 تکمیل شد. مرسدس بنز در بدنه این مدل از فایبرگلاس استفاده کرده است. این مدل طراحی شده تا انواع موتورها روی آن آزمایش شود. اما موتور استفاده شده در آن 369 اسب بخار توان داشته و قادر بوده این خودرو را به سرعت 290 کیلومتر در ساعت برساند. مرسدس بنز برای آزمایش موتورهای دیزل از این خودرو استفاده کرده است. از نظر طراحی این خودرو ویژگی‌های خاصی دارد و به‌عنوان خودرویی که در دهه 60 میلادی بسیار آینده نگر بوده است. آیرودینامیک بودن خودرو از جمله مشخصات بارز این مدل مفهومی بوده است که هیچ‌گاه به‌صورت گسترده مورد استفاده و تولید قرار نگرفته است. مرسدس بنز C111 با تغییراتی که در بخش موتورش انجام شد در نهایت توانست به سرعت 322 کیلومتر در ساعت دست یابد که کاملا قابل قبول بوده است.

پدر تشریفات

مرسدس بنز S۶۰۰ پولمان لیموزین: در سال ۱۹۶۳ مرسدس بنز با معرفی سدانی کاملا لوکس با نام ۶۰۰ توجه‌ها را به خود جلب کرد. در نسخه پولمان این خودرو در واقع یک لیموزین زیبا است که برای حرکت دادن این غول جذاب از موتوری ۳/ ۶ لیتری و ۸ سیلندر استفاده کرده است که می‌توانسته ۵۰۰ نیوتن بر متر گشتاور تولید کند و حداکثر قدرت تولیدی آن به ۲۵۰ اسب بخار می‌رسد. اما در رابطه با این خودرو سیستم هیدرولیکی که دارد باعث به حرکت درآمدن درها، شیشه‌ها و بخش‌های مختلف خودرو می‌شود تا برای خودرویی لوکس بودن چیزی کم نداشته باشد. مرسدس از گذشته تا به امروز یکی از لیموزین‌سازان مطرح دنیا بوده است که در دهه ۶۰ با معرفی این خودرو نوآوری‌هایی را در این زمینه به دنیای ماشین‌ها معرفی کرده است. در زمان معرفی سری ۶۰۰، این خودرو توانست به‌عنوان پرچمدار و گرانقیمت ترین خودروی بنز در آن دوران لقب بگیرد و تا سال ۱۹۸۱ در خط تولید حضور موفق داشته باشد.

روح قهرمان

مرسدس بنز SLR McLaren استرلینگ موس: همکاری مشترک بنز و مک لارن باعث شد تا خودرویی خاص به‌عنوان محصولی مشترک معرفی شود. این خودروی تهاجمی با طراحی منحصر‌به‌فردی که داشته است در بین سال‌های 2003 تا 2010 تولید شده است. بنز در سال 1999 مدل مفهومی SLR را معرفی کرد که رد پاهایی از خودروهای فرمول یک در آن پیدا بود. پیش از آن هم مرسدس بنز برای مک‌لارن موتور‌های مورد‌نیازش را طراحی کرده بود و همکاری‌های نزدیکی این دو شرکت با هم داشتند. این خودرو از نظر فنی دارای ویژگی‌های منحصربه‌فردی بود که در این مقال نمی‌گنجد اما آنچه می‌توان اشاره کرد این است که سیستم ترمزها، انتقال نیرو، آیرودینامیک و موتور پیشرفت قابل‌توجهی کردند تا این غول نقره‌ای بتواند تنها در مدت 5/ 3 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد و البته سرعت 160 کیلومتر با این خودرو پس از 5/ 7 ثانیه در دسترس است. در زیر کاپوت کشیده آن موتوری 4/ 5 لیتری پنهان شده که می‌تواند 617 اسب بخار نیروی خالص تولید کند و با گشتاور 780 نیوتن بر متر جلوه‌هایی از مک‌لارن و بنز را به تصویر بکشد. این خودرو برای یادبود استرلینگ موس، راننده مشهور فرمول یک ساخته شد.

اعتماد‌به‌نفس برای پیشتازی

مرسدس بنز ۵۰۰E: مرسدس بنز در طول بیش از صد سال خودرو‌سازی فرصت کافی برای داشتن همکاری با خودرو‌سازان مختلف داشته است و پورشه از جمله شرکت‌هایی است که مرسدس در قالب همکاری با آن محصولی مشترک با نام ۵۰۰E تولید کرده است. این خودرو با دانش فنی پورشه در بخش موتور و همچنین مونتاژ ساخته شده است. به‌صورت پیش‌فرض خودروی ۵۰۰E از قلب بنز با حجم ۵ لیتر و ۸ سیلندر استفاده می‌کند که از مدل ۵۰۰SL قرض گرفته شده است. رسانه‌ها این خودرو را گرگی در لباس میش نامدید و در نتایج بررسی‌ها عملکرد خوبی از خود به‌جا گذاشته است و این مدل با شتاب قابل‌قبولی که دارد، توانسته است در مدت زمان ۵/ ۵ ثانیه به سرعت ۹۷ کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت این بنز ۱۷۰۰ کیلوگرمی ۲۶۰ کیلومتر در ساعت بوده است. این مدل در سال ۱۹۹۰ معرفی و تا سال ۱۹۹۴ در خط تولید حضور داشته است. از نظر طراحی این خودرو تمام مشخصات ظاهری خودروهای بنز را که شامل چراغ‌ها و جلو پنجره می‌شده است را در خود لحاظ کرده است و توانسته در لیست برترین‌های بنز قرار بگیرد.

زیبای تمام‌نشدنی

مرسدس بنز 300SL: مسابقات اتومبیلرانی فرصت خوبی برای نمایش توانمندی‌های یک خودرو‌ساز بوده است و این موضوع در دهه 50 میلادی اهمیت بیشتری داشته است. مرسدس بنز در سال 1952 با ساخت نسخه مسابقه‌ای از سری 300SL جایگاهش را در این بخش محکم‌تر کرد، چرا‌که این خودروی دو‌نفره نماینده خوبی برایش به‌حساب می‌آمد. بنز مدل شهری این خودرو را از سال 1954 تا 1963 در خط تولید خود حفظ کرد و توانست بیش از 3258 دستگاه از آن بسازد. مرسدس بنز با این خودرو به خودروسازان جهان نشان داد که لولای درها را می‌توان در قسمت دیگری از بدنه نیز قرار داد. این خودرو همواره در فهرست زیباترین خودروهای جهان هم بوده است. بنز برای این مدل از موتوری 3 لیتری 6 سیلندر با سیستم تزریق مستقیم سوخت بهره می‌برده است که 222 اسب بخار قدرت را با استفاده از جعبه دنده‌ای 4 سرعته و دستی به چرخ‌های عقب منتقل می‌کرده است. طراحی این خودرو در اوج زیبایی انجام شده است و با درهای رو بالایی که داشته است تمام آنچه یک خودروی رویایی باید داشته باشد را در کالبدی فلزی جمع کرده است تا در لیست برترین‌های تاریخ بنز قرار بگیرد.