افسوس آن ضربه

جام‌‌جهانی۲۰۱۸ فراز و فرودهای زیادی برای تیم ملی ایران داشت. آن مسابقات را در وضعی شروع کردیم که عادل فردوسی‌‌پور در دقیقه ۲۰ آرزو می‌‌کرد داور سوت پایان مسابقه با مراکش را به صدا در بیاورد. در نهایت اما شرایط طوری پیش رفت که تیم ملی می‌‌توانست با گل ثانیه‌های پایانی مهدی طارمی به پرتغال به مرحله بعدی جام‌‌جهانی راه پیدا کند. مهدی طارمی اما آن فرصت طلایی را از دست داد و تصاویر مربوط به حسرت خوردنش در حافظه فوتبال ایران باقی ماند. شاید حالا وقت جبران آن حسرت باشد.

  اولین گل جام‌‌جهانی را بزن!  

مهدی طارمی با وجود همه درخشش‌‌های چند سال اخیرش تجربه گلزنی در جام‌‌جهانی را نداشته است. او امروز ۳۰ساله است و هیچ‌‌کس نمی‌‌تواند تضمین بدهد لزوما در جام‌‌جهانی بعدی هم شرکت داشته باشد. در نتیجه مسابقات قطر بهترین فرصت ممکن برای طارمی است تا گلزنی در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا را به کارنامه‌‌اش اضافه کند. با همه افتخارات قبلی و بعدی، این یک دستاورد بزرگ و بی‌‌مثال خواهد بود.

   به علی کریمی نزدیک شو  

تصویری که امروز همه از مهدی طارمی در ذهن داریم، یک بازیکن ممتاز و درجه اول است که هر کاری از دستش برمی‌‌آید. با این وجود دست‌‌کم آمار گلزنی او در تیم ملی فوق‌العاده نیست. طارمی طی ۵۷ بازی ۲۸ گل برای تیم ملی به ثمر رسانده است که حتی به نیم‌‌‎گل در هر مسابقه هم نمی‌‌رسد. او به‌عنوان مهم‌ترین مهاجم یک دهه گذشته فوتبال ایران حتی متوسط گلزنی کریم باقری را هم ندارد. بنابراین لازم است بیشتر برای تیم ملی گل بزند و چه جایی بهتر از جام‌‌جهانی؟ طارمی هم‌‌اکنون ششمین گلزن برتر تاریخ تیم ملی است. بالاتر از او علی کریمی ۳۸گُله قرار گرفته که طارمی می‌‌تواند از او عبور کند. علی دایی، کریم باقری، سردار آزمون و جواد نکونام با ۱۰۹، ۵۰، ۴۰ و ۳۹ گل در رده‌های اول تا چهارم قرار گرفته‌‌اند.

   با مربی محبوبت بدرخش

همه می‌‌دانند که بخش بزرگی از تحولات رخ‌داده در کادرفنی تیم ملی به ابتکار مهدی طارمی اتفاق افتاد. این که آیا اخلاقی یا حرفه‌‌ای بود یک بحث دیگر است، اما به هر حال مسوولیت هر اتفاقی که بعد از این رخ بدهد به نام طارمی هم نوشته خواهد شد. بنابراین او حسابی زیر ذره‌‌بین است و کار سختی در قطر خواهد داشت. درخشش طارمی در جام‌‌جهانی می‌‌تواند منجر به توجیه نسبی رفتارهای چند ماه گذشته او شود؛ اما اگر طارمی و تیم ملی نتیجه نگیرند...نه، حرفش را هم نزنید.

  با سردار بساز

در این سال‌ها انبوهی از قاب‌‌های بسیار دوستانه از مهدی طارمی در کنار سردار آزمون به ثبت رسیده است؛ زوج طلایی خط حمله تیم ایران که بزرگ‌ترین نقطه قوت فوتبال ملی کشورمان به شمار می‌‌آمدند. با این همه، حواشی رخ‌داده در اردوی تیم ملی باعث تقابل خواسته یا ناخواسته این دو نفر شد؛ جایی که سردار آزمون از اسکوچیچ حمایت می‌‌کرد و مهدی طارمی لیدر حامیان کارلوس کی‌‌روش بود. حالا نگاه‌ها به نوع رابطه فنی و غیرفنی طارمی و سردار دقیق‌‌تر شده و باید ببینیم آنها می‌‌توانند با عبور از بحران‌‌های اخیر، دوباره به همزیستی مسالمت‌آمیز برسند یا نه. به سود همه ماست که این اتفاق رخ بدهد.