شیخ در سه پرده

  پرده اول / این رکورد می‌شکند؟

حقیقت آن است که پرسپولیس از نظر در اختیار داشتن مهاجمان خارجی خوب هرگز به اندازه کافی خوش‌اقبال نبوده است. اغلب بازیکنانی که از خارج از کشور برای خط حمله این تیم جذب شدند، بیشتر با ناکامی و آمار ضعیف به یاد آورده می‌شوند و تعدادشان هم اصلا کم نیست. بهترین گلزن خارجی تاریخ پرسپولیس آلن ویتل است که تنها ۱۶ گل به ثمر رسانده، در حالی که دیاباته فقط طی یک فصل بازی در استقلال ۱۸ گل لیگی و آسیایی برای این تیم زده است. در نتیجه حالا که پرسپولیس دو مهاجم خارجی استاندارد و گران‌قیمت یعنی شیخ و لوکادیا را در اختیار دارد، شاید زمان خوبی باشد که رکورد ۴۱ ساله آلن ویتل هم بشکند و حد نصاب گل‌های زده یک بازیکن خارجی پرسپولیس افزایش بیابد.

  پرده دوم/  این دو نفر زوج می‌شوند؟

از لحظه جذب شیخ دیاباته، هواداران پرسپولیس روی زوج مخوفی که این بازیکن با لوکادیا خواهد ساخت مانور می‌دهند. البته که این یک گزینه نزدیک به ذهن است، اما مشکلات خاص خودش را دارد. در درجه اول هر دو بازیکن شبیه هم هستند و کند و سنگین به نظر می‌رسند. نمی‌توان انتظار داشت شیخ و لوکادیا بی‌وقفه بدوند و تیم‌های حریف را از بالا پرس کنند. در فوتبال امروز دنیا همه بازیکنان منهای دروازه‌بان باید بدوند و حتی کم دویدن یک بازیکن هم برای تیم گران تمام می‌شود. اصلا یکی از دلایل محو شدن مهدی عبدی در پرسپولیس همین بود که او به اندازه کافی نمی‌دوید. حالا تصور کنید قرار باشد دیاباته و لوکادیا که هر دو مهاجم هدف هستند و معمولا اطراف دروازه حریف کمین می‌کنند، از دویدن معاف شوند. در این صورت کار برای پرسپولیس سخت خواهد شد. لوکادیا که در همین دو، سه بازی هم نشان داد بدنش روی فرم نیست و اگر قرار باشد شیخ هم در شرایط مطلوب به سر نبرد، شاید زوج آنها به این زودی‌ها شکل نگیرد.

  پرده سوم / چه کسی بیشتر خرج کرد؟

عجیب‌ترین واکنش را به حضور شیخ دیاباته در پرسپولیس اما، باشگاه سپاهان نشان داد. روابط عمومی این باشگاه با انتشار پیامی مدعی شد حضور همزمان شیخ و لوکادیا در پرسپولیس ۹۰ میلیارد تومان برای این باشگاه آب خورده و از نمایندگان مجلس خواست به این موضوع ورود کنند. روابط عمومی پرسپولیس هم به سرعت واکنش تندی نشان داد و پای تحقیق و تفحص از فولاد مبارکه را وسط کشید. در نتیجه در لیگ بیست‌ودوم هم زودتر از هر زمان دیگری جنگ بیانیه‌ها شروع شد تا هواداران فوتبال زیاد دلتنگی نکنند! شگفت‌انگیز است که در لیگ ما، باشگاه‌ها به مخارج هم کار دارند و مدام درصدد «ارزان‌نمایی» هستند. سپاهان در حالی به هزینه‌های پرسپولیس اعتراض کرده که احمد جمشیدیان کاپیتان سابق همین تیم مدعی شده بود طلایی‌پوشان امسال گران‌ترین تیم تاریخ فوتبال ایران را بسته‌اند!