همان همیشگی با تکیه بر طارمی

خوب‌های همیشگی

مهدی طارمی که سوپرجام پرتغال را هم با درخشش خودش بالای سر برده بود، در نخستین بازی فصل هم ترک عادت نکرد و در برتری ۵‌بر‌یک پورتو برابر ماریتیمو، با زدن دو گل ستاره تیمش بود. طارمی برخلاف حواشی اخیری که در خارج از زمین برای خودش و تیم ملی ایجاد کرده، بدون هیچ شکی بهترین بازیکن حال حاضر فوتبال ایران است. با این سطح از آمادگی، احتمالا طارمی اسبش را برای کسب عنوان آقای گلی لیگ پرتغال زین کرده است. سردار آزمون دیگر مهاجم تیم ملی که در بایرلورکوزن یک رقیب گردن کلفت به اسم پاتریک شیک دارد، از اندک دقایقی که جرارد سیوانه سرمربی تیم در اختیارش قرار می‌دهد نهایت استفاده را می‌برد؛ حتی در پست شماره ۱۰ و پشت سر مهاجم اصلی. سردار که در جام حذفی هم برای لورکوزن گلزنی کرده بود، در جو وحشتناک ورزشگاه دورتموند، دقیقه ۶۶ وارد زمین شد و همان ابتدا با یک پاس کلاس جهانی، شیک را در موقعیت تک به تک قرار داد، اما ضربه مهاجم اهل چک را سنگربان دورتموند مهار کرد. دقایقی بعد آزمون از همان منطقه و از بین دو مدافع دورتموند وارد محوطه جریمه دورتموند شد و این‌بار پاس عرضی او با تکل مدافع وارد دروازه شد. اما پرچم کمک داور نشان داد که سردار چند سانتی‌متر در آفساید بوده است تا مهاجم ایرانی در شب شکست تیمش بدشانس باشد.

متوسط مثل جهانبخش

شاید لقب متوسط برای جهانبخش با توجه به وضعیت فعلی این بازیکن کمی آوانس هم باشد. حقیقت ماجرا اینجاست که کاپیتان تیم ملی مدت‌هاست بازیکن فیکس فاینورد هم محسوب نمی‌شود و در نخستین بازی فصل که تیمش با نتیجه ۵‌بر‌۲ ویتسه را شکست داد، سهم جهانبخش تنها ۱۶ دقیقه حضور در میدان بود. رقبای جهانبخش در ترکیب به قدری بهتر از او بوده‌اند که حتی در بازی‌های پیش فصل هم هواداران به عملکرد این بازیکن ایرانی انتقاد داشتند تا مشخص شود خروج از برایتون جلوی سراشیبی افت وینگر ایرانی را نگرفته است. با این شرایط بعید به نظر می‌رسد تغییری در وضعیت جهانبخش ایجاد شود و این موضوع در ماه‌های منتهی به جام جهانی قطعا نگران‌کننده خواهد بود.

دیگران

حقیقتا در سطح نخست فوتبال اروپا، بازیکن شاخص دیگری از فوتبال ایران وجود ندارد. لیگ بلژیک با بازیکنانی مثل امیرحسین حسین‌زاده و علی قلی‌زاده، دو هفته‌ای می‌شود که آغاز شده است. امیر عابدزاده در لیگ دوی اسپانیا منتظر آغاز فصل است و علی علیپور هم در تیم جدیدش ژیل ویسنته شب گذشته نخستین بازی فصل را تجربه کرد. در این میان وضعیت سامان قدوس هم هنوز مشخص نیست؛ او در فهرست برنتفورد برابر لسترسیتی قرار نگرفت تا شایعه جدایی‌اش از این تیم بیشتر از قبل شود.