جزیره تاریک

آمار و ارقام: شاید تعجب کنید، اما آمار نشان می‌دهد علیرضا در همین فصل سوم که مغضوب گراهام پاتر سرمربی تیم بود، بیش از دو فصل گذشته بازی کرد. البته حضور در مسابقات تشریفاتی هفته‌های پایانی در بهبود آمار او نقش زیادی داشت. به هر جهت این بازیکن امسال در ۲۱ بازی لیگ برتر به میدان رفت، هیچ گلی نزد و تنها یک پاس گل داد. بازیکن محجوب ایرانی سه بار هم در جام اتحادیه به میدان رفت و یک پاس گل و دو گل برابر پورتموث و پرستون (تیم دسته اولی) به ثبت رساند. جهانبخش فصل گذشته در ۱۰ بازی لیگ برتری به میدان رفته و دو گل زده بود. دو فصل قبل هم شاهد حضور این بازیکن در ۱۹ مسابقه لیگ برتری بودیم؛ بدون گل و بدون پاس گل. او در هر کدام از دو فصل اخیر در یک بازی جام اتحادیه هم به میدان رفت که حضورش در زمین ثمری نداشت. در مجموع کارنامه سه‌ساله حضور علیرضا در برایتون با ۵۵ بازی، چهار گل و دو پاس گل بسته شد.

 ارزش مالی: علیرضا جهانبخش با یک قرارداد ۱۷ میلیون پوندی راهی برایتون شد. این انتقال رکورد گران‌ترین جابه‌جایی تاریخ فوتبال ایران را شکست و این حد نصاب بعد از سه سال همچنان در اختیار خود علیرضا است. با این وجود شرایط عمدتا نامطلوب او باعث شد رفته رفته ارزش جهانبخش در ترانسفرمارکت رو به نزول بگذارد. او درحال‌حاضر پنج میلیون یورو ارزش‌گذاری شده. البته می‌دانید که عدد مربوط به جابه‌جایی به باشگاه قبلی جهانبخش یعنی آلکمار تعلق گرفت. دریافتی خود علیرضا حقوق هفتگی او است که برابر با اعلام برخی رسانه‌های انگلیسی ۵۰ هزار پوند برآورد می‌شود. اگر گزارش‌ها درست باشد، با وجود کسر مالیات هم درآمد جهانبخش در لیگ برتر چشمگیر بوده است. این شاید از معدود نقاط روشن حضور سه‌ساله علیرضا در برایتون بوده باشد. در مورد آینده این بازیکن حرف و حدیث‌های زیادی وجود دارد و بعید نیست باشگاه انگلیسی به‌خاطر همین دستمزد راغب به فروش بازیکن ایرانی‌اش باشد.

 مقصد ناخوشایند:  به‌طور کلی عمده ترانسفرهای فوتبال ایران به لیگ انگلستان ناموفق بوده و نتیجه مورد انتظار را نداشته است. جواهری مثل جهانبخش بعد از آقای گلی در لیگ هلند راهی برایتون شد و به این نقطه رسید. پیش از او کریم انصاری‌فرد هم در ناتینگهام فارست روزهای پرمشقتی را پشت‌سر گذاشت. در سال‌های گذشته هم نفراتی مثل کریم باقری و رضا قوچان‌نژاد در چارلتون، آندرانیک تیموریان در بولتون و فولام، حسین کعبی در لستر و اشکان دژاگه در فولام چندان موفق نبودند. این بازیکنان در لیگ برتر یا دسته اول به میدان رفتند، گاهی درخشش‌هایی هم داشتند، اما در مجموع شرایط بر وفق مراد نبود. فوتبال باشگاهی انگلستان بسیار سنگین و فیزیکی است و این مساله کار را برای بازیکنان ایرانی دشوار می‌کند. ما درحال‌حاضر سامان قدوس را هم در دسته اول در برنتفورد داریم که خوشبختانه وضعیتش بد نیست. این تیم با صعود به پلی‎آف در آستانه حضور در لیگ برتر است.

 تیم‌ملی: طبیعتا شرایط باشگاهی ناخوشایند جهانبخش روی حضور او در تیم‌ملی هم تاثیر گذاشته است. کار چنان بود که در دوران کوتاه حضور مارک ویلموتس روی نیمکت تیم‌ملی، علیرضا اصلا به اردوها فرا خوانده نمی‌شد. جهانبخش که به ندرت اهل جنجال است، بعدها مراتب دلخوری‌اش از این اتفاق را ابراز کرد و گفت: «سعی کردم به‌‌نظر ویلموتس احترام بگذارم اما نمی‌گویم ناراحت نشدم.» بعد هم که اسکوچیچ آمد و شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه‌های تیم‌ملی را تحت‌تاثیر قرار داد. همزمان مصدومیت علیرضا باعث شد او در این دوران هم شانس بازی نداشته باشد. حالا اما همه چیز فرق کرده و در آستانه مسابقات حیاتی انتخابی جام‌جهانی می‌توانیم روی جهانبخش حساب کنیم. امیدواریم او با بالاترین اشتیاق و انگیزه به تیم‌ملی ملحق شود و بغض سه ساله‌اش را در بهترین زمان ممکن در هم بشکند. او قبلا ثابت کرده توانایی این کار را دارد؛ بنابراین در منامه منتظرش خواهیم ماند.