سه امتیاز جلوتر از استراماچونی

محمود فکری گفته انتقادها از روی سناریو است و استقلال شایسته این همه ملامت نیست. این اظهارات بازتاب‌های زیادی داشته و خیلی‌ها به سرمربی استقلال یادآوری کرده‌اند که تمام مسائل مطروحه صرفا جنبه فنی دارد و افت کیفی استقلال نسبت به فصل گذشته مشهود است. فارغ از این کشمکش اما، یک نکته کاملا روشن است؛ اینکه فکری سخت‌ترین فصل ممکن را پشت‌سر می‌گذارد. او هزینه زیادی داده تا امروز سرمربی استقلال باشد و خوب می‌داند که اگر امسال موفق نباشد، ممکن است به‌طور کلی آینده حرفه‌ای‌اش به خطر بیفتد.

   غرامت میلیاردی

 با توجه به فسخ یک‌طرفه قرارداد با نساجی مازندران، فدراسیون فوتبال فکری را به پرداخت غرامت دو میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومانی محکوم کرده است. این اصلا عدد کمی نیست و حتی اگر فرض کنیم فکری برای پرداخت آن از باشگاه استقلال کمک بگیرد، باز این مساله در دستمزد دریافتی خودش موثر خواهد بود. فکری زمان عقد قرارداد با استقلال آنقدر هیجان‌زده بود که می‌گفت اگر لازم باشد خانه‌اش را می‌فروشد و غرامت نساجی را می‌دهد، اما حالا شاید آن شور و اشتیاق سابق را نداشته باشد.

    وصال پردردسر

همه داستان هم محدود به مسائل مالی نیست. فکری برای اینکه به نیمکت استقلال برسد اعتبار دشوار به دست آمده خودش را هم به خطر انداخت. به هر حال شکل جدایی او از نساجی واقعا زیبا نبود. سرمربی استقلال نه‌تنها تعهدش را نیمه‌کاره باقی گذاشت، بلکه وارد جدل لفظی عجیب با مدیران نساجی شد و ادعا کرد متن قرارداد را نخوانده امضا کرده است. با این اوصاف اگر قرار باشد فکری در استقلال نتیجه نگیرد، بازار کار سابق هم در تیم‌های غیرتهرانی برایش مثل قبل فراهم نخواهد بود. به هر حال رفتاری که او با نساجی کرد، پیش چشم مدیران و هواداران سایر باشگاه‌ها باقی می‌ماند.

    شروع بهتر نسبت به استراماچونی

هر جدلی هم که در مورد کیفیت کار استقلال وجود داشته باشد، یک نکته کاملا روشن و غیرقابل انکار است؛ اینکه آبی‌ها فعلا روی کاغذ نتایج خوبی گرفته‌اند. شاید اگر ابتدای فصل به هواداران این تیم گفته می‌شد که آبی‌ها تا پایان هفته هشتم بدون استفاده از شیخ دیاباته موفق خواهند شد ۱۵ امتیاز بگیرند و به صدر برسند، آنها «ندید» به عملکرد کادرفنی نمره قبولی می‌دادند. این اتفاق اما درحال‌حاضر رخ داده و فکری تقریبا به اندازه معدل قهرمانی امتیاز جمع کرده است. به یاد داشته باشیم تیم او در همین مدت بازی با رقبای سرسختی مثل فولاد، شهرخودرو و گل‌گهر را هم پشت‌سر گذاشته و این‌طور نبوده که تمام مسابقاتش آسان بوده باشد. یک نکته دیگر هم اینکه آندرا استراماچونی فصل گذشته از هشت بازی ابتدایی ۱۲ امتیاز کسب کرده و با استقلال روی پله هفتم قرار داشت، اما فکری از هر نظر از او جلوتر است. حالا در آستانه دربی تهران وضعیت روانی استقلال بهتر شده؛ مخصوصا که پرسپولیس هم برابر ذوب‌آهن متوقف شد. در هر صورت این فصل، فصل سرنوشت فکری است و باید دید او در ادامه راه چه می‌کند؟ آنچه مسلم است، بازی با پرسپولیس تاثیر زیادی روی سرنوشت او یا حتی یحیی گل‌محمدی خواهد داشت.