از اتوبوس جا نمانی!

تیم‌ملی در این دیدار دوستانه برابر سوریه با نتیجه سه بر صفر به پیروزی دست یافت تا بعد از برتری تدارکاتی مقابل ازبکستان و بوسنی، رکورد صددرصدی پیروزی‌های اسکوچیچ پابرجا باقی بماند. با این همه، عالم و آدم می‌دانند این رکوردها برای فوتبال ایران نان و آب نمی‌شود. لابد همانقدر که پیروزی پنج گله ویلموتس بر سوریه به ما کمک کرد، برتری سه گله تیم اسکوچیچ هم می‌تواند مایه دلگرمی باشد! همه اینها یعنی فعلا باید جلو برویم تا خردادماه حیاتی و زمان رویارویی با عراق و بحرین برسد. آنجاست که تیم‌ملی یک محک درست و حسابی خواهد خورد و اگر از پس کار بر نیاید، خیلی زود باید با رویای حضور در جام‌جهانی قطر وداع کنیم.

   چرا خوش‌بین هستیم؟

بدون تعارف تیم‌ملی پرمهره‌ای داریم. علیرضا بیرانوند فارغ از ماجراهای باشگاهی‌اش، حالا در تیم‌ملی تبدیل به یک دروازه‌بان باتجربه و یک وزنه موثر شده است. نمایش او برابر سوریه هم عالی بود. در قلب خط دفاعی شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان از بهترین‌های آسیا به شمار می‌روند. در خط میانی فوجی از هافبک‌های دفاعی با قابلیت‌های متفاوت را در اختیار داریم؛ از احمد نوراللهی تا احسان حاج‌صفی، امید نورافکن، سعید عزت‌اللهی و دیگران. جلوتر هم سامان قدوس در دسترس است و وینگرهای خلاقی همچون مهدی ترابی، وحید امیری و علی قلی‌زاده حضور دارند. تعداد مهاجمان تیم‌ملی هم که از شماره خارج است؛ مهدی طارمی، سردار آزمون، کریم انصاری‌فرد، اللهیار صیادمنش و... به‌جز اینها به هر حال سه برد تیم‌ملی در مسابقات دوستانه اخیر را هم کاملا نمی‌توان بی‌اهمیت تلقی کرد. بالاخره بچه‌ها گاهی کارهای تیمی خوبی داشتند و در دقایقی از هر سه بازی نبض میدان را در دست گرفتند. همچنین اراده جمعی و اتحاد و همبستگی خوبی هم نزد ملی‌پوشان دیده می‌شود که این همه می‌تواند در مسابقات خردادماه به کار ما بیاید.

   چرا نگران هستیم؟

نتایج ضعیف تیم‌ملی در دور رفت مرحله پیش‌مقدماتی جام‌جهانی طبیعتا همه را مضطرب کرده است. ما برابر عراق و بحرین فرصت انجام هیچ اشتباهی را نداریم. این درحالی است که تیم‌ملی مدل اسکوچیچ در هر سه مسابقه دوستانه‌اش فرصت‌های گل خوبی به رقبا داده. فرض کنید عراق یا بحرین یکی از این توپ‌ها را گل کنند؛ آیا واقعا جبران نتیجه به آسانی ممکن خواهد بود؟ تیم‌ملی در دفاع باید بسیار جدی‌تر و سختگیرتر از اینها باشد. بازیکنان با صددرصد توان و تمرکزشان باید در دیدارهای خرداد حاضر شوند و دیگر فرصتی نیست برای اینکه مهدی طارمی و سردار آزمون به راحتی موقعیت‌های تک به تک را از دست بدهند. به علاوه فراموش نکنید با تصمیم بحث‌برانگیز کنفدراسیون فوتبال آسیا، مسابقات برگشت هم در بحرین برگزار می‌شود که این مساله کار را برای ما سخت‌تر می‌کند.

   تیتر از کجا آمده؟

بعد از بازی دوستانه با سوریه، دراگان اسکوچیچ مشغول مصاحبه با خبرنگاران بود و به همین دلیل اتوبوس تیم‌ملی او را جا گذاشت! این شاید یک خبر ساده به نظر برسد، اما باعث می‌شود در مورد کاریزمای آقای سرمربی نگران شویم. بدون هیچ توضیح و تفسیری فقط فرض کنید هنوز کارلوس کی‌روش سرمربی تیم‌ملی بود؛ آیا اتوبوس جرات داشت او را جا بگذارد؟ نگرانت هستیم آقای اسکوچیچ؛ کاش از قافله ملی‌پوشان جا نمانی و توانایی تحمیل کاراکترت به آنها را داشته باشی.