سبحان و دیگران!

* فرشید اسماعیلی: سر و شکل ظهور سبحان خاقانی در استقلال خیلی‌ها را یاد معرفی فرشید اسماعیلی در این تیم انداخت. در هفته دهم لیگ پانزدهم، استقلال بعد از سه تساوی پیاپی برابر راه‌آهن، پدیده و استقلال خوزستان راهی اصفهان شد تا با سپاهان مصاف بدهد. در شرایطی که پرویز مظلومی به شدت زیر فشار انتقادات قرار داشت، از فرشید اسماعیلی جوان در ترکیب اصلی‌اش استفاده کرد و او هم در دقیقه ششم گل نخست بازی را زد. اسماعیلی از آن به بعد تبدیل به یک مهره کلیدی و ثابت برای استقلال شد.

* مهدی طارمی: او شاید بهترین فوتبالیست حال حاضر ایران باشد، اما زمانی که در هفته سوم لیگ چهاردهم برابر ذوب‌آهن در ترکیب اصلی پرسپولیس قرار گرفت و گل سه امتیازی بازی را زد، خیلی از حاضران در ورزشگاه حتی اسمش را هم نشنیده بودند. طارمی تابستان ۹۳ به‌عنوان یک بازیکن لیگ یکی با پرسپولیس قرارداد بست و به سرعت در این تیم درخشید.

* اللهیار صیادمنش: در ابتدای لیگ هجدهم به استقلال پیوست و در همان هفته اول به پیکان گل زد، اگرچه داور آن را آفساید گرفت. نخستین گل رسمی اللهیار در هفته ششم برابر نفت مسجدسلیمان به ثبت رسید. او خیلی زود خودش را به‌عنوان یک استعداد برتر مطرح کرد و در پایان فصل در ازای یک میلیون یورو به فنرباغچه ترکیه ترانسفر شد.

* پیام نیازمند: در هفته ششم لیگ هفدهم و در شرایطی که همه انتظار داشتند طبق روال رحمان احمدی در بازی با پرسپولیس درون دروازه پیکان قرار بگیرد، ناگهان مجید جلالی به یک دروازه‌بان قدبلند ناشناخته به اسم پیام نیازمند میدان داد. او اما آنقدر توپ گرفت و مسلط و خونسرد ظاهر شد که ۵۰ هزار هوادار کلافه پرسپولیسی تا پایان مسابقه قشنگ اسمش را یاد گرفتند. پیکان آن بازی را یک بر صفر برد و پیام نیازمند تبدیل به ستاره‌ای مستمر در فوتبال ایران شد.

* دیگران: به این فهرست می‌شود اسم مهدی قائدی را هم اضافه کرد، اما خب او در قامت پدیده لیگ یک و در شرایطی که پرسپولیس هم به دنبالش بود راهی استقلال شد. همین‌طور محمد عباس‌زاده هم می‌توانست بین اسامی باشد، اما این بازیکن در لیگ سیزدهم خیلی دیر برای پرسپولیس شروع به گلزنی کرد. محمد محبی سپاهان را هم البته نباید از قلم بیندازیم؛ بازیکنی که پارسال در سپاهان عالی بود و به تیم‌ملی هم رسید. محسن مسلمان و احسان پهلوان هم دو بازیکن جوان ذوب‌آهن بودند که هر دو اولین بار با گلزنی به پرسپولیس اسم‌شان را سر زبان‌ها انداختند و هر دو بعدا سرخپوش شدند.