سه‌شنبه زیبا!

استقلال در تست بلوغ

«تست بلوغ»؛ این تعبیر درست و متفاوتی بود که دیروز آندره‌ا استراماچونی در نشست خبری قبل از بازی پیرامون بازی با نفت به کار برد. سرمربی ایتالیایی آبی‌ها که این روزها در آسمان سیر می‌کند، دوست ندارد تیمش را هم با خودش آن بالا ببرد. استراماچونی از لحظه تمام شدن بازی با تراکتورسازی تصمیم گرفت برخورد خونسردانه‌ای با آن پیروزی بزرگ داشته باشد و تیم جوانش را از غرور بر حذر بدارد. او که در تمرین روز بعد از بازی گفته بود تیمش هنوز کار خاصی نکرده، دیروز هم در نشست به تفسیر دشواری‌های بازی با نفت پرداخت: «من با بازیکنانم شفاف صحبت کردم که بازی با نفت تست بلوغی برای ما خواهد بود، چراکه اعضای تیم از نتایج کسب‌شده خوشحال هستند، اما هیچ دلیلی ندارد در صورت عدم موفقیت در این دیدار باز هم خوشحال باشیم. از زمانی که من اینجا حضور دارم این، سخت‌ترین بازی ما خواهد بود. بازیکنان باید متوجه باشند که ما فوق‌العاده نیستیم و تنها تیم خوبی هستیم.»

حالا باید صبر کرد و دید آیا اصرار درست و حرفه‌ای استرا برای نرمال نگه داشتن بازیکنانش به‌ثمر می‌نشیند یا ممکن است استقلالی‌ها در باد بردهای اخیر و مخصوصا شاهکار تبریز، بازی با تیم خوب صنعت را آسان فرض کنند. در مورد استقلال نیازی به گفتن نیست که این تیم روی ریل افتاده است. «خودباوری» در استقلال کاملا ایجاد شده و تیمی که هفته‌های اول لیگ عادت کرده بود در دقایق پایانی گل بخورد، حالا در چنین دقایقی می‌تواند گل هم بزند؛ حتی در فضای سنگین تبریز. حسین حسینی درون دروازه آبی‌ها شرایط خوبی دارد، دفاع سه نفره استقلال جا افتاده، هرچند هنوز مشکلاتی در ساختار دفاعی تیم به چشم می‌خورد، زوج دیاباته و قائدی یا به قول پرویز مظلومی «فیل و فنجان» هم فعلا کنار هم جواب داده‌اند و همدیگر را تکمیل کرده‌اند.

در تیم فعلی استقلال خبر غیبت هیچ بازیکنی آنقدرها نگران‌کننده نیست. تیمی که در تبریز بدون چشمی و فرشید باقری چهار گل به تراکتور زد، حالا هم هراسی از نرسیدن باقری به بازی با صنعت ندارد. تنها نگرانی استقلال اما مربوط به انگیزه‌های فراوان تیم خوب و یکدست نفت آبادان می‌شود؛ تیمی که در تهران به پرسپولیس هم خیلی سخت باخت. اسکوچیچ توانسته نظم تاکتیکی خوبی به شاگردانش القا کند؛ تیمی که درحال‌حاضر با ۱۶ امتیاز از ۹ بازی میهمان غیرمنتظره نیمه بالایی جدول است و با ۴ گل خورده، یکی از خطوط دفاعی مطمئن لیگ را در اختیار دارد.

از بحران فرار کن

سپاهان- تراکتور، دیگر بازی مهم این هفته است که حتی می‌توان آن را در زمره بزرگ‌ترین مسابقات فصل به‌شمار آورد. این بازی بین دو مدعی مهم لیگ نوزدهم برگزار می‌شود که هر دو طی دو هفته گذشته از کسب پیروزی عاجز بوده‌اند. سپاهان برابر سایپا و پارس‌جنوبی‌جم مساوی کرده و تراکتور هم به نفت آبادان و استقلال باخته است. طبیعتا امکان پیروزی هر دو تیم در بازی امروز وجود ندارد؛ بنابراین اگر یکی از آنها برنده شود، تیم مقابل وارد بحران خواهد شد و اگر بازی مساوی شود، هر دو مربی تحت فشار انتقادات خواهند بود. امیر قلعه‌نویی بعد از شش سال قهرمان نشدن، این روزها عصبی و کلافه به‌نظر می‌رسد و این موضوع را از اظهارات عجیب دو هفته قبلش در نشست خبری می‌شد به وضوح فهمید؛ سخنانی که سرمربی سپاهان به خاطرش به کمیته اخلاق هم احضار شده است. وضع دنیزلی هم خوب نیست.

گل نخوردن در هفت بازی اول و دریافت شش گل در دو بازی آخر، عملکرد پرنوسان مردی است که حالا از تبریز خبر می‌رسد زیاد هم رابطه خوبی با بازیکنان تیم ندارد. با این تفاسیر تراکتور اگر امروز هم بازنده باشد، شاید با توجه به در پیش بودن تعطیلات لیگ برای فیفادی، شاهد تغییراتی در کادر فنی این تیم باشیم. فراموش نکنید دنیزلی به‌طور کلی مربی کم‌حوصله‌ای است و اگر حس خوبی برای کار کردن نداشته باشد، هر لحظه ممکن است تیمش را رها کند. او در لیگ پنجم به‌عنوان سرمربی پاس تهران در هفته آخر فقط به یک مساوی با ذوب‌آهن نیاز داشت تا قهرمان شود، اما به دلیل اختلاف با باشگاه از سفر به اصفهان سر باز زد، تیمش سه بر صفر بازنده شد و استقلال با امیر قلعه‌نویی لیگ را برد؛ مردی که امروز به‌عنوان مربی رقیب برابر دنیزلی قرار می‌گیرد، اما آغاز اعتبارش در این حرفه از همان قهرمانی هبه شده از سوی افندی بود!