ورزش ایران  در خطر یکجانشینی!

این موضوع به‌خصوص در کشتی بیشتر دیده شد و مسوولان این فدراسیون بارها برای اعزام‌ها درگیر دریافت ارزهای دولتی بودند. اما وزارت ورزش در پی ایجاد نوسانات شدید ارزی چند ماه پیش به برخی از فدراسیون‌ها ابلاغ کرد که از سفرهای تدارکاتی برون‌مرزی به‌دلیل ایجاد هزینه‌های زیاد پرهیز شود. به همین دلیل بیشتر اعزام‌های تیم‌های بانوان و رده‌های سنی پایه لغو شده است. این درحالی است که فدراسیونی مثل کشتی حتی برای اعزام تیم‌های ملی به مسابقات جهانی مجارستان نیز با مشکلات عجیبی روبه‌رو شد و حتی حضور آنها دراین مسابقات تا آستانه لغو شدن پیش رفت. برای توضیح دقیق‌تر این وضعیت بهتر است صحبت دیروز رئیس فدراسیون بسکتبال درخصوص هزینه‌های اعزام تیم‌ملی به مسابقات دوستانه را مرور کنیم. 

رامین طباطبایی گفته: «برای اعزام تیم ۲۰ نفره به هریک از رقابت‌ها فقط ۲۰۰ میلیون تومان هزینه تهیه بلیت می‌شود. البته با درنظرگرفتن هزینه تهیه بلیت و دیگر هزینه‌های جانبی، به‌طور میانگین هراعزام بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خرج برای فدراسیون دارد.» در این میان اما شرایط فوتبال کشور بسیار وخیم‌تر است، چراکه نسبت به دیگر ورزش‌ها هزینه‌های جاری بیشتری دارد. به عنوان مثال به‌دلیل مشکلات دو کشور ایران و عربستان، بازی تیم‌های این دو کشور در لیگ قهرمانان سال‌ها است که در کشور بی‌طرف انجام می‌شود ولی امسال به‌دلیل افزایش نرخ ارز باشگاه‌های ایرانی برای این میزبانی مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری شده‌اند. مدتی پیش ایرج عرب مدیرعامل باشگاه پرسپولیس گفته بود: «برای میزبانی از تیم الاهلی عربستان ۱۰ برابر بیشتر از دیدارهایی که در تهران پذیرای حریفان آسیایی هستیم، هزینه کردیم!»

این درحالی است که افزایش مشکلات مالی، دوباشگاه پرسپولیس و استقلال را مجبور کرد برای حضور در اصفهان و تقابل با ذوب‌آهن و سپاهان از طریق زمینی به این شهر سفر کنند که همین موضوع مسلما روی کیفیت کار بازیکنان آنها تاثیرگذار بوده است. در شرایطی که باشگاهی مثل پرسپولیس دغدغه تامین هزینه‌های تیم‌داری را دارد، پرداخت طلب انباشته شده بازیکنان و سرمربی خود نیز به کابوسی برای مدیران این باشگاه بدل شده است.  جالب اینکه فدراسیون فوتبال نیز به منظور کم کردن برخی هزینه‌های خود به کمیته داوران دستور داده برای انتخاب  قاضی مسابقات از داوران استان‌های همجوار استفاده کنند تا در هزینه‌های اعزام آنها صرفه‌جویی شود. همه این مشکلات مالی برای فوتبال درحالی به‌وجود آمده که این ورزش اگر بستر مناسبی داشته باشد می‌تواند درآمد‌زایی کرده و هزینه‌های خود را به‌دست بیاورد.