در این بازی که یکشنبه‌شب در استادیوم آزادی برگزار شد، تیم‌ملی کشورمان با حساب ۷۴-۸۵ مقابل استرالیا به پیروزی رسید تا دلهره دوستداران این رشته ورزشی در کشور برای عدم حضور در جام‌جهانی به پایان برسد. به این ترتیب حضور در جام‌جهانی ۲۰۱۹ چین سومین حضور بسکتبال ایران در ادوار مختلف این رقابت‌ها خواهد بود. تیم‌ملی بسکتبال ایران پیش از این در جام‌جهانی ٢٠١٠ ترکیه و جام‌جهانی ٢٠١٤ اسپانیا شرکت داشت. قرعه‌کشی این رقابت‌ها ۲۵ اسفندماه در چین برگزار و سرنوشت همه تیم‌های صعود‌کننده از جمله ایران هم مشخص می‌شود. مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش پس از صعود تیم‌ملی بسکتبال ایران به جام‌جهانی در پیامی تلفنی به اعضای تیم، سرمربی، کادر فنی و مسوولان فدراسیون بسکتبال تبریک گفت و تاکید کرد وزارت ورزش از تیم‌ملی بسکتبال برای حضور در جام‌جهانی حمایت می‎کند. از ابتدای مسابقات انتخابی تا پایان این مسابقات اتفاقات و حواشی باعث شد تغییرات زیادی در ترکیب تیم‌ملی ایران به‌وجود بیاید.

در پنجره نخست که خبری از حامد حدادی و صمد نیکخواه نبود و در پنجره پایانی هم اتفاقی مشابه رخ داد، اما در میانه راه این ۲ بازیکن نقش کلیدی در صعود ایران بازی کردند. ارسلان کاظمی که همواره یکی از بازیکنان کلیدی و اصلی ایران بود، از پنجره پنجم به‌خاطر مسائل انضباطی از ترکیب تیم شاهین طبع کنار رفت. همچنین مایک رستم‌پور، بازیکن دورگه ایرانی-آمریکایی هم در پنجره ششم به تیم‌ملی اضافه شد. جالب است بدانید در همین مسیر ۲ بازیکن باتجربه یعنی اوشین ساهاکیان و آرن داوودی نیز از تیم‌ملی خداحافظی کردند تا تیم‌ملی ایران با ترکیبی جوان جواز حضور در مسابقات جهانی را به‌دست بیاورد. دیروز فدراسیون بسکتبال کشورمان با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد آسمان‌خراش‌های ایرانی در جام‌جهانی از جان و دل مایه خواهند گذاشت. رامین طباطبایی، رئیس فدراسیون بسکتبال نیز وعده داد می‌خواهیم در جام‌جهانی تیم اول آسیا باشیم. او گفت: «برای آمادگی بیشتر تیم‌ملی جهت حضور در جام‌جهانی چین یک اردوی پنج ماهه را در نظر داریم و یک تورنمنت داخلی یا خارجی هم خواهیم داشت. تصمیم داریم تیم بسیار خوبی را برای جام‌جهانی ۲۰۱۹ آماده کنیم‎.»

رئیس فدراسیون بسکتبال درباره بازگشت برخی ستاره‌ها به تیم‌ملی نیز گفت: «کادر فنی دراین مورد تصمیم می‌گیرد. اما باید تاکید کنم نظم، ترتیب، اخلاق و انضباط برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد. تلاش ما این است به‌عنوان تیم نخست آسیا در جام‌جهانی انتخاب شویم تا به‌صورت مستقیم به المپیک صعود کنیم‎، به همین منظور باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.» حالا در سومین حضور، ایران یک هدف بزرگ را دنبال می‌کند؛ کسب سهمیه المپیک. بهترین تیم آسیایی جام‌جهانی ۲۰۱۹ سهمیه المپیک ۲۰۲۰ را کسب خواهد کرد؛ اتفاقی که آخرین بار در المپیک ۲۰۰۸ برای بسکتبال ایران رخ داد. در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، کار بسکتبالیست‌ها برای گرفتن سهمیه خیلی سخت‌تر خواهد شد و آنها باید با تیم‌های اروپایی و آمریکایی برای کسب سهمیه در مسابقات بعدی بجنگند.