کشتی در انتظار معرفی رئیس جدید

بدون شک نام محمد بنا با بهترین‌ و غرور انگیزترین روزهای کشتی فرنگی ایران گره خورده و هیچ‌گاه از یاد مردم قدرشناس ایران نخواهد رفت؛ روزهایی که حمید سوریان، امید نوروزی و قاسم رضایی با سرمربیگری محمد بنا دست به‌کار بزرگی زدند و ۳ طلای المپیک ۲۰۱۲ لندن را برای ورزش ایران و کشتی فرنگی به ارمغان آوردند. همین موضوع باعث شده برخی پیشکسوتان از بازگشت او خشنود باشند. حسن رنگرز یکی از این پیشکسوت‌ها است که بازگشت بنا را به فال‌نیک گرفته است. او در این خصوص گفت: «حمید بنی‌تمیم قبل از انتخاب بنا تماس گرفت و در این خصوص با من هم صحبت کرد. من قویا روی این موضوع تاکید کردم که انتخاب محمد بنا انتخاب درستی است. امیدوارم با بازگشت او، کشتی فرنگی به روزهای اوج خود بازگشته و جایگاه‌های برتر بین‌المللی را دوباره کسب کنیم.» اما یکی از مهم‌ترین مسائلی که این روزها در کشتی مطرح است انتخاب جایگزین خادم است. قرار است مجمع فدراسیون کشتی در چند روز آینده برگزار شود و نامزدهای انتخابات ریاست فدراسیون بررسی شوند. در این بین پیش‌بینی می‌شد علیرضا حیدری یکی از پیشکسوتان خوشنام این رشته برای این منظور داوطلب شود، اما او تصمیم گرفته در شرایط فعلی وارد گود مدیریتی فدراسیون نشود.

حیدری دیروز درباره شرایط فدراسیون بعد از استعفای رسول خادم به خبرگزاری فارس گفت: «کشتی نسبت به ۲ سال گذشته به شرایط و آرامش بهتری رسیده است، متاسفانه کشتی به دلیل تنش‌هایی که وجود داشت آسیب‌های زیادی دید و باعث شد نتیجه آن در این دو سال آخر کاملا مشهود باشد. متاسفانه با وجود چند سالی که خادم فعالیت می‌کرد اما در دو سال اخیر کشمکش‌هایی به وجود آمد که انرژی خادم را می‌گرفت، نتیجه‌اش هم چیزی شد که در مسابقات جهانی دیدیم. حقیقت کشتی و خادم این نبود که این طور از فدراسیون برود، اما اتفاقات حاشیه‌ای انرژی زیادی از او می‌گرفت و البته خادم تصمیمات ساختاری اشتباهی را هم گرفت؛ مربیگری و ریاست فدراسیون. که اگر یک کدام از آنها را انتخاب می‌کرد بهتر بود، چون شرایط به‌گونه‌ای بود که اگر مدیریت بخواهد بعد از درگیری‌های بیرونی روی تشک بیاید این تنش‌ها به تیم منتقل می‌شود و تاثیرگذار است.» دارنده مدال‌های طلا و برنز جهان در پاسخ به این سوال که چه کسی و با چه ویژگی‌هایی باید رئیس فدراسیون کشتی شود،‌ گفت: «کسی باید رئیس شود که بتواند اساسنامه را به بهترین شکل اجرا کند و بحث‌های شخصی‌نگری و فردی را دنبال نکند. یعنی تصمیمات فردی نگیرد و منافع ملی در نظر گرفته شود.»

وی در پاسخ به این سوال که اگر رئیس فدراسیون شود چه برنامه‌ای برای درآمدزایی خواهد داشت، گفت: «متاسفانه در این سال‌ها کشتی ما در درآمدزایی مولد نبوده است. چند ایراد دارد که باید برطرف کنیم. دنیا و جهان ما تغییر کرده است، گذشت زمانی که برای یک تک‌کشتی ۴، ۵ هزار نفر به سالن هفتم تیر می‌آمدند. الان برای اینکه ببینیم کدام مسابقه دررده‌های پایه کی و کجا برگزار می‌شود، کلی باید جست‌وجو کنیم. وقتی کشتی دیده شود، می‌توان اسپانسر گرفت. وقتی ۱۰۰ هزار نفر برای تماشای یک بازی به ورزشگاه آزادی می‌روند هر اسپانسری دوست دارد تبلیغ کند چون می‌خواهد دیده شود.» حیدری درخصوص اینکه آیا تمایلی به حضور در انتخابات فدراسیون دارد یا نه، گفت: «خیلی به خادم احترام می‌گذارم، اما کشتی نباید متکی به شخص باشد. امیدوارم بازهم بیاید و بازهم موفق شود‌، اما دوست ندارم بعد از خادم دراین فضا رئیس فدراسیون شوم. نمی‌توانم بگویم علاقه‌ای ندارم زمانی که من را از کشتی بیرون کردند دنبال کارهای خودم رفتم و اگر قرار باشد بیایم باید خیلی از برنامه‌های کاری و زندگی‌ام را تغییر دهم.»