ابهام در مورد اخراجی‌ها

ماجرای این دو بازیکن از شکست استقلال برابر سایپا و اعتراض مدیرعامل باشگاه به بازیکنان در اولین تمرین تیم آغاز شد. بعد از پایان جلسه فتحی با استقلالی‌ها، چند خبرگزاری از اخراج موقت فرشید اسماعیلی و روزبه چشمی خبر دادند، اما دقایقی بعد سایت رسمی باشگاه به‌شدت و با لحنی تند موضوع را تکذیب کرد. با این وجود در ساعات پایانی همان شب اعلام شد چشمی و اسماعیلی از لیست مسافران استقلال برای سفر به تبریز خط خوردند و در مسابقه این تیم برابر ماشین‌سازی حضور ندارند! آیا واقعا از این عجیب‌تر ممکن است؟ اگر گزارش رسانه‌ها غلط بود، برای روزبه و فرشید چه اتفاقی رخ داد که آنها کنار گذاشته شدند؟ توجه داشته باشید که خط خوردن روزبه چشمی در شرایطی است که پژمان منتظری آسیب دیده و عملکرد دانشگر هم کماکان منتقدان را راضی نمی‌کند. در این وضعیت حذف این دو بازیکن چه معنایی غیر از برخورد انضباطی با آنها می‌تواند داشته باشد؟ آیا بهتر نیست وقتی کسی از تیم کنار گذاشته می‌شود، رسانه‌های رسمی خود باشگاه آن را اعلام کنند؟

اینکه دلیل غضب کادرفنی و مدیریتی استقلال به فرشید اسماعیلی و روزبه چشمی چیست، مساله‌ای است که بعدا به‌طور دقیق روشن خواهد شد. با این وجود حداقل در مورد چشمی می‌توان گفت حاشیه‌ها علیه این بازیکن بعد از مسابقه با سایپا بیشتر شد؛ جایی که شفر ادعا کرد چند بازیکن باتجربه تیمش حاضر نشده‌اند ضربات پنالتی آخر بازی را بزنند و او ناچار شد موقعیت را در اختیار بازیکنان کم‌تجربه قرار بدهد. اینجا بود که رسانه‌ها افشا کردند روزبه چشمی یکی از بازیکنانی بوده که از زدن پنالتی طفره رفته و شاید تصمیم امروز علیه او بی‌ارتباط با همین مساله نبوده باشد. با این وجود استقلالی‌ها باید بدانند هیچ کجای دنیا بازیکنی را که حاضر نمی‌شود پنالتی بزند تنبیه نمی‌کنند. ایستادن پشت ضربه پنالتی بیش از هر چیز دیگر نیاز به آمادگی روانی دارد و وقتی بازیکنی این آمادگی را در خودش سراغ ندارد، بهتر است شخصا انصراف بدهد. مثلا در پرسپولیس هم راجع‌به جلال حسینی گفته می‌شود او هرگز حاضر نیست برای تیمش پنالتی بزند.

از اینها که بگذریم، شاید یکی از دلایل برخورد قاطع استقلالی‌ها با چشمی و اسماعیلی این بود که آنها فکر می‌کردند استقلال بازی نسبتا ساده‌ای با ماشین‌سازی تبریز پیش‌رو دارد؛ هرچند همین بازی هم در نهایت گره خورد و استقلال دو امتیاز حیاتی را از کف داد. در عین حال اما سایر مسابقات تیم تا پایان نیم‌فصل هم حداقل روی کاغذ چندان دشوار به‌نظر نمی‌رسد و شاید به همین خاطر است که ماجرای چشمی و اسماعیلی این‌قدر کش پیدا کرده است. استقلال در هفته‌های آتی باید به مصاف تیم‌هایی همچون استقلال خوزستان، نفت آبادان و سپیدرود رشت برود و البته تنها بازی سخت آنها مقابل پدیده است که فعلا به تعویق افتاده. خب الان سوال این است که اگر استقلال به‌جای این برنامه، مثلا سه بازی پیاپی با پرسپولیس، سپاهان و تراکتورسازی داشت، باز هم مدیران باشگاه به دلایل مبهم دو بازیکن فیکس تیم‌شان را کنار می‌گذاشتند یا اقدام به جریمه مالی بازیکنان می‌کردند؟ به هر حال تمام این ابهامات تا‌کنون بی‌جواب باقی مانده و فتحی هم در اظهارنظرهای جسته و گریخته‌اش از باز‌بودن پرونده این دو بازیکن خبر داده است. این درحالی است که همزمان شایعاتی در مورد احتمال جدایی روزبه چشمی بین دو نیم‌فصل نیز به گوش می‌رسد.