محاکمه در فرودگاه

حذف حسین حسینی

نقل: حسین حسینی دروازه‌بان استقلال ۸۷۳ دقیقه گل نخورد. خب وقتی چنین رکوردی زده بود و کلین‌شیت‌های خودش را حفظ کرد، به یک‌باره با تصمیم سرمربی استقلال دیگر برای این تیم بازی نکرد که خود من هم شوکه شدم. نقد: کارلوس کی‌روش دلیل حذف حسینی را نیمکت‌نشینی او در استقلال می‌داند. این درحالی است که مربی پرتغالی پیش از این به دفعات از بازیکنان نیمکت‌نشین یا حتی بدون باشگاه برای حضور در تیم‌ملی دعوت کرده بود. کی‌روش حتی رامین رضاییان را با وجود چهار ماه اخراج از پرسپولیس، به‌صورت فیکس در مقدماتی جام‌جهانی بازی می‌داد. او همین حالا اشکان دژاگه را درحالی به جام‌جهانی می‌برد که بیش از یک سال از آخرین بازی باشگاهی کاپیتان دوم تیم‌ملی می‌گذرد. از قضا در همین پست دروازه‌بانی علیرضا حقیقی چهار سال پیش درحالی فیکس جام‌جهانی شد که در باشگاهش نیمکت‌نشین بود!

حذف وریا غفوری

نقل: هیچ مربی‌ای به اندازه من وریا را نمی‌شناسد و بنده این اختیار را برای خودم قائل هستم که در مورد این بازیکن صحبت کنم چون قبل از اینکه وریا بخواهد به استقلال برود من این بازیکن را به تیم‌ملی دعوت کردم. در آن زمان وریا غفوری دفاع راست بسیار خوبی بود. بنده بیش از یک ماه پیش او را صدا کردم و به او گفتم: پسرم ما در تیم‌ملی نیازی به وینگر راست نداریم، تو باید در دفاع راست بازی کنی. چون بازیکنانی مثل علیرضا جهانبخش، کریم انصاری‌فرد و قلی‌زاده در وینگر راست هستند و من چنین نفراتی را در این پست دارم. من به وریا تاکید کردم که در تیم‌ملی به یک دفاع راست محکم نیاز دارم اما وقتی در تیم استقلال و با تصمیم وینفرد شفر او از پست دفاع راست به هافبک راست تبدیل می‌شود این دیگر به سرمربی این تیم برمی‌گردد. نمی‌دانم چگونه شفر از عدم دعوت وریا غفوری به تیم‌ملی سورپرایز شده است. وقتی در تیم خودش اعتقادی ندارد که در دفاع راست از وریا استفاده کند و پست او را تغییر می‌دهد چگونه سورپرایز می‌شود؟! وقتی قرار است ما مقابل تیم‌های بزرگی مثل مراکش، اسپانیا و پرتغال بازی کنیم من احتیاج به یک دفاع راست محکم دارم. در مورد شرایط وریا غفوری باید به تصمیم شفر احترام بگذاریم ولی باز هم تاکید می‌کنم که من در جام جهانی نیاز به یک دفاع محکم داشتم و توقعم از این بازیکن این بود که در پست دفاع برای باشگاهش بازی می‌کرد.

نقد: بازی در پست غیرتخصصی گناهی نیست که کی‌روش به‌خاطرش کسی را از تیم‌ملی خط بزند. او قبل از جام ملت‌های ۲۰۱۵ آسیا به علیرضا منصوریان، سرمربی وقت نفت تهران توصیه کرده بود مرتضی پورعلی‌گنجی را یک خط عقب ببرد و به جای هافبک دفاعی از او در پست دفاع وسط بازی بگیرد تا مرتضی در تیم‌ملی هم در همین پست بازی کند. منصوریان بنا به اعتراف خودش جرات نکرد پست پورعلی‌گنجی را عوض کند، اما کی‌روش مرتضی را دعوت کرد و به‌عنوان مدافع میانی بازی داد! احسان حاج‌صفی در همه باشگاه‌هایش دفاع یا هافبک چپ بوده، اما کی‌روش سال‌هاست او را در پست هافبک میانی بازی می‌دهد. همین امسال پست روزبه چشمی در استقلال و تیم‌ملی بارها عوض شده، بدون اینکه وقفه‌ای در دعوت او به اردو به‌وجود بیاید. مهدی طارمی همه جا مهاجم نوک است، اما در تیم‌ملی برای کی‌روش در پست وینگر چپ توپ می‌زند. اصلا چرا راه دور برویم؟ دقیقا در همین شرایط الان وریا، رامین رضاییان مدتی در پرسپولیس به‌عنوان هافبک راست بازی می‌کرد، اما همزمان در تیم‌ملی دفاع راست بود و هیچ مشکلی هم پیش نمی‌آمد. همین حالا بسیاری بر این باورند که پژمان منتظری قرار است در جام‌جهانی روسیه هم مثل چهار سال پیش دفاع راست باشد؛ اما مگر جز این است که پژمان در استقلال به عنوان دفاع وسط توپ می‌زند؟

حذف جلال حسینی

نقل: از زمانی که من سرمربی تیم‌ملی ایران شده‌ام جلال حسینی همیشه در تمامی اردوهای تیم‌ملی حضور داشت. همین نشان می‌دهد که من چقدر این بازیکن را باور دارم. سیدجلال بازیکنی بود که همیشه تاثیرات زیادی در تیم‌ملی داشت، تاثیر این بازیکن را در روند موفقیت تیم‌ملی به‌عنوان یک بازیکن کلیدی چه در داخل زمین و چه بیرون زمین از لحاظ حرفه‌ای‌گری و از لحاظ اخلاق و از لحاظ کیفیت بازی دیده‌اید؛ ولی الان ما جام جهانی و در آینده جام ملت‌های آسیا را در پیش داریم. باید در چنین وضعیتی فضایی بسازیم تا نفرات جوان‌تر به تیم‌ملی بیایند و در آینده کمک حال‌مان باشند. نفراتی مثل مجید حسینی، مرتضی پورعلی‌گنجی، خانزاده، روزبه چشمی و بازیکنان جوان دیگر، باید رو به جلو حرکت کنیم. ما نمی‌توانیم یک تیم‌ملی داشته باشیم که فقط در حالت رکود باشد بلکه باید رو به جلو حرکت کنیم. یکبار دیگر تاکید می‌کنم که سیدجلال حسینی در لیست انتظارمان خواهد ماند و هر لحظه که احتیاج باشد او به تیم‌ملی ملحق خواهد شد.

نقد: جرم جلال، سن بالای اوست، اما این مساله را هم نمی‌توان پذیرفت؛ چه اینکه همین حالا پژمان منتظری با شرایط مشابه جلال در تیم‌ملی حضور دارد. به علاوه هیچ کجای دنیا تیم‌های ملی در مرحله نهایی جام‌جهانی جوانگرایی نمی‌کنند. این مرحله جایی است که شما باید با همه دار و ندارت در صحنه حاضر شوی. خود کی‌روش هم چهار سال پیش در جام‌جهانی با همه دارایی‌های ایران حاضر شد و جوانگرایی را به جام ملت‌های آسیا در استرالیا موکول کرد. او در جام‌جهانی امثال هاشم بیک‌زاده و امیرحسین صادقی و خسرو حیدری را با خودش برد و سردار آزمون و پورعلی‌گنجی را اصلا به فهرست راه نداد، اما شش ماه بعد در جام ملت‌ها هم سردار را فیکس بازی داد و هم پور علی گنجی را! بی‌گمان جلال حسینی یک‌شبه پیر نشده است.

حمله به هدایتی

نقل: ما در تیم‌ملی افرادی را نمی‌خواهیم که از طریق دوست‌شان که قصد داشت کمک مالی به تیم‌ملی داشته باشد بیایند در هتل تیم‌ملی و ساعت یک‌ونیم بامداد دو بازیکنی که قرار بود به استقلال بروند را جلوی‌شان را بگیرند و به‌دنبال این باشند که تفاهم ایجاد شود تا این دو بازیکن به جای استقلال به پرسپولیس بروند. با آن اتفاق مالی در آن دوره، با آن دو بازیکن ساعت یک‌ونیم بامداد توافق مالی صورت گرفت. ما در تیم‌ملی اینگونه افراد را نمی‌خواهیم. آن اتفاق یک اتفاق شعبده‌گونه بود. تا زمانی که من در تیم‌ملی هستم، تیم‌ملی پلی برای جابه‌جایی بازیکنان از استقلال به پرسپولیس نخواهد بود. اینها افرادی بودند که آقای هدایتی به تیم‌ملی معرفی کردند.

نقد: این بخش غیرمنتظره مصاحبه کی‌روش بود. احتمالا اشاره او به پیوستن بیرانوند و وحید امیری به پرسپولیس، در ابتدای لیگ شانزدهم است. او از حضور هدایتی یا دوستانش در اردوی تیم‌ملی انتقاد می‌کند، در حالی که همان روز چند ساعت قبل‌تر علیرضا منصوریان هم که به تازگی سرمربی استقلال شده بود با شرایطی مشابه راهی اردوی تیم‌ملی شد و حتی جلوی چشم خود کی‌روش با امیری گرم گرفت. در مورد نقش مخرب امثال هدایتی در فوتبال ایران بارها نوشته‌ایم و نقد کی‌روش را هم در این زمینه روی چشم می‌گذاریم، اما بهتر بود این مسائل همان دو سال پیش مطرح می‌شد یا زمانی به میان می‌آمد که کی‌روش برای تردد در تهران سوار خودروی گرانقیمت اهدایی هدایتی می‌شد. نمی‌شود از کسی که بارها به بازیکنان و اعضای کادرفنی تیم‌ملی پاداش پیروزی داده، ناگهان در فاصله یک ماه به پایان قرارداد چنین بی‌محابا انتقاد کرد.