شوک کی‌روش به فوتبال ایران

کارلوس: تمدید نمی‌کنم

آخرین مصاحبه سرمربی پرتغالی تیم‌ملی مصاحبه مهمی است. او ابتدا در توجیه غیبتش در مراسم قرعه‌کشی جام ملت‌ها گفته است: «همان‌طور که می‌دانید این مراسم برای فدراسیون، تیم‌ها و سرمربیانی بود که در جام ملت‌ها این تیم‌ها را هدایت می‌کنند. برای بنده مناسب و محترمانه نبود بدون اینکه سرمربی تیم‌ملی ایران در آن برهه باشم در این مراسم شرکت کنم.» موضوع واضح است؛ کی‌روش می‌گوید چون هنوز قراردادش را تمدید نکرده، پس در قرعه‌کشی مسابقاتی که مربوط به پس از پایان مدت قرارداد فعلی‌اش است شرکت نخواهد کرد. این بهانه اما چندان قابل پذیرش نیست، چه اینکه بسیاری از دیگر مربیان حاضر در این مراسم هم وضعی شبیه کی‌روش دارند؛ یعنی یا قراردادشان تا پیش از جام ملت‌ها به پایان می‌رسد یا ممکن است با توجه به نتایجی که مثلا در جام‌جهانی می‌گیرند، تا آن زمان شغل‌شان را از دست بدهند. علاوه بر تمام اینها، به کی‌روش پیشنهاد تمدید قرارداد داده شده و حتی می‌گفتند توافقاتی هم در این زمینه حاصل شده، اما حالا کی‌روش حرف کاملا متفاوتی می‌زند: «بله، این درست است ولی ارائه و بیان این پیشنهاد یک مطلب است و مطلب دیگر این است که با در نظر گرفتن این پیشنهاد به یک توافق برسیم. بنده باید اذعان کنم با توجه به شرایطی که به من پیشنهاد شده فکر نمی‌کنم رسیدن به یک توافق مقدور باشد. این مسائل تنها به این دو شخص مربوط است؛ رئیس فدراسیون و سرمربی.»

شش ماه یا چهار سال؟

کی‌روش در آخرین جمله مصاحبه‌اش گفته موضوع تمدید قرارداد او فقط به خودش و رئیس فدراسیون فوتبال مربوط می‌شود. او به این ترتیب روشن کرده که مایل نیست اطلاعات بیشتری در مورد مساله مورد مناقشه در اختیار خبرنگاران قرار بدهد. با این وجود گمانه‌زنی‌ها در این مورد در جریان است. در این میان مهم‌ترین شایعه‌ای که این روزها به گوش می‌رسد آن است که فدراسیون فوتبال پیشنهاد تمدید قرارداد کی‌روش تنها به مدت شش ماه را در اختیار این سرمربی قرار داده. این یعنی مسوولان فدراسیون فوتبال قصد دارند تنها تا پایان جام ملت‌های آسیا در استرالیا که دی‌ماه امسال برگزار می‌شود به همکاری با مربی پرتغالی ادامه بدهند، اما کی‌روش مایل است مثل دوره قبلی پیشنهادی چهار ساله، تا پایان جام‌جهانی ۲۰۲۲ دریافت کند. حالا به نظر شما حق با کدام طرف است؟ موافقان فدراسیون می‌گویند چون تیم‌ملی بعد از جام ملت‌های آسیا حداقل تا یک سال هیچ کار مهمی ندارد، نباید بیهوده هزینه گزاف ادامه همکاری با کی‌روش در این مدت به فوتبال کشور تحمیل شود.

این گروه می‌گویند اگر نتایج کارلوس در جام ملت‌ها خوب بود، آنگاه می‌توان قرارداد او را تمدید کرد و از او خواست پروژه هدایت تیم‌ملی در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را در دست بگیرد. منتقدان فدراسیون اما استدلال دیگری دارند. آنها می‌پرسند چطور فدراسیون فوتبال از الان و بدون توجه به نتایج تیم‌ملی در روسیه حاضر است قرارداد کی‌روش را برای جام ملت‌ها تمدید کند، اما برای بعد از جام ملت‌ها منتظر مشاهده عملکرد تیم‌ملی در استرالیا است؟ به اعتقاد این گروه، یا اعتماد به کارلوس وجود دارد که در این صورت باید با او قرارداد بلندمدت امضا شود یا اعتمادی در کار نیست که اگر این‌طور باشد حتی همین پیشنهاد تمدید قرارداد شش‌ماهه بدون توجه به عملکرد تیم‌ملی در جام‌جهانی امسال هم غیرحرفه‌ای است. در این بین اما یک راه میانه عاقلانه هم می‌تواند وجود داشته باشد؛ اینکه فدراسیون با کی‌روش قرارداد طولانی ببندد، اما در آن شرط و شروطی بگنجاند که شامل توقعات ما از سرمربی پرتغالی در جام‌جهانی و جام ملت‌های آسیا باشد. مثلا می‌توان در قرارداد قید کرد که کف امتیازات ایران در جام‌جهانی روسیه باید چهار امتیاز باشد یا اینکه تیم‌ملی در جام ملت‌های آسیا باید به فینال برسد و در غیر این صورت قرارداد قابل فسخ خواهد بود. این شیوه کاملا متداول و امکان‎پذیر است، اما نیاز به مدیریتی باکفایت و یک قدرت چانه‌زنی بالا دارد. آیا فدراسیون فعلی ما قادر به انعقاد چنین قراردادی با کی‌روش هست؟