علمش را دارد؟

جذب سرمایه نیز جز در سایه دانش بازاریابی و در اختیار گرفتن مشارکت حامیان مالی امکان‌پذیر نخواهد بود.  بازاریابی به‌عنوان یک رشته علمی همواره در کنار تبلیغات نقش‌آفرینی کرده و امکان بالقوه بازار را از صاحبان آن اخذ و از طریق طرح‌های تبلیغاتی به مخاطبان انتقال می‌دهد. از این رو، بازاریابی زمانی به توفیق دلخواه و مد نظرخود خواهد رسید که در کنار مدیریت علمی و مسلط به شرایط بازار بتواند تمامی فنون و تکنیک‌های موفق روز را به‌کار گرفته و به کمک کارگروهی متخصص و باتجربه، سرمایه را به درستی پای کار بنشاند. چندی است موضوع بازپس‌گیری تصدی تبلیغات محیطی فوتبال کشور از متولی قبلی و به دست‌گیری آن از سوی خود سازمان لیگ مطرح شده است. این موضوع از بدو طرح تا کنون مورد نقد و بررسی‌های فراوان قرار گرفته و منتقدان و حامیان خاص خود را دارد.

بنابر اعلام سازمان لیگ عدم اجرا و التزام به تعهدات مالی شرکت مجری طرح تبلیغات محیطی، این سازمان را بر آن داشت تا خود مدیریت این جریان را به عهده گیرد و از این راه علاوه بر ساماندهی وضعیت موجود تلاش کند تا سرمایه‌های جذب شده در خود باشگاه‌ها هزینه شود. حال با توجه به آنچه از بایسته‌های علمی تبلیغات و بازاریابی و مدیریت سود آوری حاصل از این دو در ایجاد زمینه رشد برای باشگاه‌ها و رشته‌های ورزشی عنوان شد باید دید چالش‌های مطرح‌شده که در نهایت سازمان لیگ را به مدیریت خودخواسته از طراحی تا اجرای تبلیغات محیطی واداشته است تا چه میزان ارزیابی و برنامه‌ریزی شده است.  بی‌شک شرایط و مشکلات تحمیل شده به سازمان لیگ و فشارمالی حاصل از عدم پرداخت مطالبات و تعهدات شرکت مجری، سبب تغییر رویکرد تصمیم‌گیری و مدیریت این بخش بوده است. اما تا چه حد این تصمیم را می‌توان جامع دانست؟

توجه به تجربه مدیریتی در حوزه تبلیغات و بازاریابی اولین موضوعی است که سازمان لیگ باید به‌صورت مجزا و با حساسیت ویژه آن را دنبال کند. اداره این بخش علاوه بر مدیریتی باتجربه نیازمند پتانسیل نیروی انسانی کارآزموده است. گمان نمی‌رود در ابتدای راه سازمان لیگ از چنین امکاناتی برخوردار باشد و این عدم برخورداری تا رسیدن به ثبات قرار است صدمات مالی بیشتری را به وضعیت بحران‌زده باشگاه‌های فوتبال تحمیل کند. تخصص‌گرایی در مدیریت تبلیغات از آنجا که به‌صورت مستقیم بر فروش و درآمد و سود موثر است دانشی ارزشمند بوده و به همین علت است که به‌صورت همزمان دانش مدیریت، تبلیغات و بازاریابی چون تار به هم تنیده شده‌اند. بازاریابی و جذب سرمایه نکته دیگری است که نباید به‌عنوان حلقه مفقوده در چرخه مدیریت این طرح نادیده گرفته شود. بازاریابی از مرحله جذب سرمایه تا اجرای تعهدات نیز نیازمند تخصص خاص خود است. باید در نظر داشت به چه میزان برنامه‌ریزی‌های لازم در جهت جذب این سرمایه با توجه به پتانسیل فعلی و توان اعتمادسازی در بازار برای این مدیریت نوپا لحاظ شده و چقدر زمان برای متعادل شدن وضعیت فعلی در نظر گرفته شده است.

بحث زیبایی‌شناسی و اشراف بر تکنیک‌های طراحی و اجرای تبلیغات محیطی نیز به‌عنوان دانشی تخصصی به نوبه خود موضوعی مهم و قابل طرح است که نباید سازمان لیگ از آن غافل شود. داشتن تجربه کافی در طراحی و اجرای تبلیغات محیطی تضمین‌کننده جذب مخاطبان مورد نظر و ایجاد انگیزه در صاحبان آگهی برای همکاری طولانی‌تر آنها است. نباید از نظر دور داشت که بحران مالی باشگاه‌های فوتبال توان آزمون و خطا را نداشته و باید برای برون‌رفت از این تنگنا به‌جای راه رفتن بر لبه تیغ به‌دنبال جای پای محکم‌تری بود.