مبین کراد راهکار نوین تامین مالی برای شرکت‌ها

رپرتاژ آگهی: اما در این بین نهادهای مالی نوآور هم هستند که در این شرایط گام‌های مهمی را برای تامین نیاز مالی تولید کنندگان برداشته اند. یکی از این نهادهای مالی، کارگزاری مبین سرمایه است که در تازه‌ترین اقدام خود، از مبین کراد به عنوان سامانه تامین مالی جمعی رونمایی کرده است.  در خصوص این سامانه و چگونگی کارکرد آن، محمد علی محمدی، مدیرعامل این کارگزاری در گفت و‌گویی، توضیحاتی را ارائه کرده است.

در ابتدای گفت‌و‌گو بفرمایید به طور کلی تامین مالی جمعی چیست؟ و بفرمایید این نوع تامین مالی  پاسخگوی چه مسائلی است؟

ابتدا اجازه بدهید سوال دوم را پاسخ بدهم و سپس به سوال اول بپردازم. همواره کسب و کارها به روش های مختلف اقدام به تامین مالی می کنند که ساده ترین آن آورده نقدی خود سهامداران هست و راهکارهای دیگری نیز مانند تسهیلات بانکی و تامین مالی از طریق بازار سرمایه مانند انتشار اوراق مشارکت یا مرابحه وجود دارد.

در کشور ما با توجه به این که عمدتا تامین مالی بانک محور بوده است و همین حالا هم بیش از 80 درصد تامین مالی در کشور از طریق بازار پول و کمتر از 20 درصد از طریق بازار سرمایه رخ می دهد طبعا شرکت ها تمایل به تامین مالی از طریق بانک را دارند. اما در چند سال اخیر و به خصوص حدود دو سال گذشته بانک مرکزی به منظور کنترل تورم با سیاست هایی مانند افزایش ذخایر قانونی و کنترل ترازنامه بانک ها سعی در کاهش رشد نقدینگی داشته است که این اقدام تا حدودی موثر بوده لیکن به دلیل این که کشور با کسری بودجه قابل توجهی مواجه است، خود دولت بیش از گذشته به نظام بانکی برای تامین مالی رجوع کرده و لذا علاوه بر این که قدرت بانک ها برای تسهیلات دهی به نسبت کم تر شده سهم دولت هم از تسهیلات افزایش داشته و لذا دسترسی بخش خصوصی به تسهیلات بانکی به شکل محسوسی دشوارتر شده است. در این شرایط شرکت هایی که نیاز به تامین مالی دارند دچار مشکل شده و می‌شوند و در حال حاضر راهکارهایی برای این شرکت ها وجود دارد که یکی از آنها استفاده از ساز و کار تامین مالی جمعی است.

و اما پاسخ سوال اول این که تامین مالی جمعی نوعی از جمع آوری وجوه برای کسب و کارهاست که در آن متقاضی تامین مالی با معرفی طرح خود به مبین کراد (دارای مجوز از شرکت فرابورس) درخواست خود را ثبت می نماید و در این درخواست جزئیات نیاز سرمایه ای خود و همچنین بازده طرح را تشریح می کند و همچنین با ارائه تضامین قراردادهای مربوطه را به امضا می رساند. طرح توسط مبین کراد بررسی شده و در صورت کامل بودن موارد لازم به منظور تایید به شرکت فرابورس ارسال می گردد. پس از تایید شرکت فرابورس طرح بر روی سکوی مبین کراد قرار میگیرد و علاقمندان به سرمایه گذاری می توانند در این طرح مشارکت کنند و مبالغ حاصل از مشارکت جمعی به سرمایه پذیر داده می شود و بر اساس قرارداد فیمابین شرکت سرمایه پذیر موظف به ایفای تعهدات خود می گردد. 

تامین مالی جمعی چه تفاوتی با وام بانکی دارد؟

این نوع تامین مالی چند تفاوت عمده با وام بانکی دارد. اولین تفاوت طیف متنوع تر تضامین است که در تامین مالی جمعی برای شرکت ها وجود دارد و شرکت ها از انواع تضامین می توانند برای ضمانت تعهدات خود بهره ببرند که نسبت به بانک منعطف تر است. تفاوت دوم در نحوه بازپرداخت وجوه است که در تسهیلات بانکی اصل و فرع با نسبتی مشخص تا سررسید وام با هم پرداخت می شود اما در تامین مالی جمعی پرداخت سود در فواصل مشخص انجام شده و اصل مبلغ در انتهای دوره بازپرداخت می شود که در این حالت نرخ بهره موثر از نرخ تامین مالی جمعی اندکی کم تر می شود که جذابیت بیشتری ایجاد می کند. همچنین نرخ های مشارکت نیز میتواند در بازه های متنوع تری قرار بگیرد که در مقایسه با نرخ های تقریبا ثابت بانک بعضا در سرعت تامین مالی می تواند تعیین کننده باشد.

آیا تمامی شرکت‌ها می‌توانند از این نوع تسهیلات بهره مند شوند ؟

از نظر کلی بله اما عمدتا شرکت های تولیدی و صنعتی مخاطب این نوع از تامین مالی هستند. و در مورد تایید طرح، مهم ترین عامل، اقتصادی بودن طرح پیشنهادی و همچنین تضامین مناسب برای پرداخت اصل و سود برای سرمایه گذاران است.

آیا این فرایند در سامانه ای خاص صورت می‌گیرد و این که چه مواردی برای اطمینان از صحت و قاعده‌مند بودن این نوع از تامین مالی کنترل می‌شود؟

بله تمام فرایند درخواست سرمایه گذاری و همچین واریز وجوه و دریافت گواهی سرمایه گذاری در سامانه مبین کراد به ساده‌ترین و سریع‌ترین شکل صورت می‌گیرد. از نظر اطمینان از صحت و قاعده مند بودن نیز تیم اجرایی مبین کراد با بررسی مدارک و مستندات و همچنین رعایت الزامات و مقررات مربوط به تامین مالی جمعی درخواست را به شرکت فرابورس ارسال می نماید که شروع فرایند پس از تایید شرکت فرابورس امکان پذیر خواهد بود و تمامی موارد مهم به اطلاع سرمایه گذاران رسانده می شود. لذا سرمایه‌گذاران می‌توانند طرح‌های مختلف را بررسی و جذاب‌ترین موقعیت‌های سرمایه‌گذاری را انتخاب کنند.

آیا تولید کنندگان برای تامین سرمایه در گردش نیز می توانند از این بستر استفاده کنند و سقف تامین مالی چقدر است؟

به طور کلی این بستر منعطف است و یکی از مواردی که شرکت ها می توانند از آن بهره ببرند  تامین سرمایه در گردش تولید است که متناسب نیازشان می توانند اقدام کنند. سقف تامین مالی نیز برای هر طرح حد اکثر 25 میلیارد تومان و برای هر شرکت حداکثر 4 طرح قابلیت تامین مالی دارد که در مجموع تا مبلغ 100 میلیارد تومان با دارا بودن شرایط لازم از این طریق امکان تامین مالی وجود دارد.

برای سرمایه گذاران تامین مالی جمعی چه مزایایی دارد؟

یکی از موارد جذاب این نوع تامین مالی نرخ های علی‌الحساب بالاتر از نرخ بانکی است و همچنین سود این سرمایه گذاری نیز معاف از مالیات می باشد که برای سرمایه گذاران در اوراق با درآمد ثابت با افق بلند مدت بازدهی بیشتری را می توانند کسب نمایند.

به نظر شما این نوع از تامین مالی مناسب چه شرکت هایی است؟

به نظر من تامین مالی جمعی مناسب شرکت هایی است که حاشیه سود مناسبی دارند و بهره ور هستند و لذا می توانند با سرعت و سهولت بیشتری از این طریق تامین مالی کنند و از اهرم بدهی در افزایش تولید و درآمد خود استفاده کنند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.