صندوق‌های سرمایه‌گذاری، یک گام جلوتر از تمامی بازارها

کدام بازار بازدهی بیشتری داشته است؟

افراد دارایی خود را به روش‌های مختلفی سرمایه‌گذاری می‌کنند؛ برای مثال عده‌ای تصمیم می‌گیرند با خرید ملک، طلا، سرمایه گذاری در بورس و… از سرمایه خود در مقابل تورم محافظت کنند. عده‌ای در این مسیر موفق می‌شوند و عده‌ای با پیش‌بینی‌های اشتباه، دارایی خود را از دست می‌دهند. نکته قابل توجه این است که با وجود صعودی بودن تمام این بازارها، بازدهی شما در هر مسیر متفاوت بوده و در برخی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری نسبت به بقیه بیشتر خواهد بود. به همین منظور در این مطلب به بررسی بازارهای مختلف طی سال‌های اخیر پرداخته‌ایم.

نمودار

براساس این نمودار، اگر در سال 1388 یک میلیون تومان در بازار ارز، سکه طلا یا مسکن سرمایه‌گذاری کرده بودید، در حال حاضر دارایی شما به ترتیب به حدود 100، 48 و 40 میلیون تومان رسیده بود. از طرفی با توجه به بازدهی شاخص کل بورس در این بازه، سرمایه‌گذاری یک میلیون تومان در سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز بورس، سرمایه شما را به به بیش از 155 میلیون تومان می‌رساند. این موضوع زمانی جذاب‌تر می‌شود که متوجه شوید که با سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی اکسیر فارابی یک میلیون تومان شما به مبلغی در حدود 200 میلیون تومان می‌رسید که بازدهی حدود 20 هزار درصدی طی 14 سال را نشان می‌دهد.

روش‌های سرمایه گذاری در بورس

روش‌های مختلفی برای سرمایه گذاری در بازار سهام وجود دارد و شما می‌توانید بر اساس هدف و افق سرمایه‌گذاری خود، مناسب‌ترین روش ممکن را انتخاب کنید. در یک دسته‌بندی مشخص، می‌توان سرمایه گذاری در بورس را به دو روش کلی تقسیم کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

روش مستقیم

معمولا اکثر افراد بعد از دریافت کد بورسی، شخصا اقدام به تحلیل و بررسی بازار و خرید و فروش سهام می‌کنند. به این روش از سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری مستقیم می‌گویند. در این روش از سرمایه‌گذاری لازم است فرد دانش کافی داشته و با انواع روش‌های تحلیلی از قبیل تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، تابلوخوانی و… آشنا باشد؛ علاوه بر این جهت بررسی و تحلیل بازار نیز باید وقت کافی را اختصاص دهد؛ اما در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم نیازی به هیچ یک از موارد فوق نیست.

روش غیرمستقیم

در سرمایه‌گذاری غیرمستقیم شما می‌توانید بدون نیاز به کسب دانش یا صرف زمان به منظور تحلیل و بررسی بازار، بازدهی مطلوبی در بورس کسب کنید. صندوق‌های سرمایه‌گذاری جایگاه ویژه‌ای در این روش داشته و مزایای زیادی نیز برای سرمایه‌گذار به‌دنبال خواهند داشت. صندوق‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ مانند صندوق درآمد ثابت، صندوق سهامی، صندوق طلا، صندوق اهرمی و… اما کدام صندوق گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری است؟

کدام صندوق بورسی مناسب‌تر است؟

همان‌طور که به آن اشاره شد، صندوق بورسی یک انتخاب ایده‌آل برای افرادی است که به‌دنبال کسب بازدهی از بورس هستند؛ اما زمان و دانش کافی برای معامله در این بازار را ندارند. سازوکار صندوق‌ها به این نحو است که دارایی آن‌ها توسط یک تیم حرفه‌ای از تحلیلگران خبره و با تجربه بازار سرمایه مدیریت شده و بنابر نوع صندوق، در زمینه‌های مختلفی مثل اوراق مشارکت، سهام و… سرمایه‌گذاری می‌شود.

صندوق با درآمد ثابت

صندوق‌های با درآمد ثابت نوعی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که سرمایه خرد افراد را جذب کرده و در انواع ابزارهای با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت و سپرده بانکی سرمایه‌گذاری می‌کنند. برای مثال، صندوق درآمد ثابت لبخند فارابی با بازدهی موثر سالانه تا ۲۷.۳ درصد، علاوه‌بر کسب بازدهی بالاتر از سپرده بانکی، امکان سرمایه‌گذاری بدون ریسک را برای شما فراهم می‌کند. سود صندوق لبخند فارابی به‌صورت روزشمار و مرکب محاسبه می‌شود؛ بنابراین بهترین گزینه افرادی است که قصد دارند سرمایه‌گذاری بدون‌ریسک و با نقدشوندگی بالا را تجربه کنند. علاوه بر این، سود حاصل از خرید و فروش واحدهای صندوق درآمد ثابت «لبخند» برای تمامی سرمایه‌گذاران معاف از مالیات است.

صندوق لبخند فارابی از نوع قابل معامله (ETF) است؛ به همین دلیل به‌راحتی و از طریق جستجوی نماد «لبخند» در سامانه معاملاتی تمامی کارگزاری‌ها می‌توانید سرمایه‌گذاری خود را در این صندوق آغاز کنید.

صندوق سهامی

نوع دیگری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری که امکان کسب بازدهی بالاتر از سپرده بانکی و حتی شاخص کل بورس را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کنند، صندوق سرمایه‌گذاری سهامی هستند. با توجه به اینکه مدیریت این صندوق‌ها توسط گروهی از تحلیلگران حرفه‌ای انجام می‌شود، بیشتر دارایی این صندوق‌ها در سهام شرکت‌های مستعد و با پتانسیل بازار سرمایه‌گذاری می‌شود. نظارت تیم تحلیلگران موجب می‌شود تا در بازار منفی با اصلاح پرتفوی و تبدیل دارایی‌ها به سهام شرکت‌هایی با ریسک کمتر و همچنین ابزارهای با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت، دارایی‌های صندوق با اصلاح کمتری مواجه شوند و در بازار صعودی بازدهی بیشتری کسب کنند. صندوق سهامی «سلام»‌ فارابی با بازدهی یک ساله بیش از ۷۰ درصدی، به‌عنوان یکی از بهترین و محبوب‌ترین صندوق‌های سهامی بازار به‌حساب می‌آید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.