با رشد خارق‌العاده ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۷ و ادامه آن ۲۰۲۱، کسب‌وکارها و افراد بیشتری نسبت به هدف و عملکرد این دسته از دارایی‌ها کنجکاو شده‌اند و یکسری سوالات مهم را از سوی سرمایه گذاران به همراه آورده است. ماهیت غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال همچنین باعث شده است که بانک‌های مرکزی و تنظیم کننده‌ها نسبت به تاثیر آن بر بازار مالی بسیار حساس باشند، و به‌درستی باتوجه به‌سابقه آن در تامین مالی تروریست یا استفاده از ارزهای دیجیتال غیرمتمرکز در دارک وب، مشکوک هستند.

در این مقاله، ما ۱۰ سوال مهم در دنیای ارزهای دیجیتال را با پاسخ‌های آن‌ها، فهرست کرده‌ایم.

مقدمه

برای مبتدیان کریپتو، یادگیری در مورد موارد فنی و زیرساختی بلاک چین و ارزهای دیجیتال ممکن است مانند یک مبارزه عذاب آور باشد. بنابراین، سرمایه‌گذاران متخصص معتقدند که سؤالات اولیه باید در مورد اهداف مالی فعلی آنها باشد. آنها باید در مورد بنیاد و ریسک‌های ارزهای دیجیتال بیشتر بدانند و سپس یک استراتژی را تنظیم کنند.

اقلام کلیدی

  • بیت کوین از نظر ارزش بازار، پایگاه کاربر و محبوبیت، همچنان در صدر گروه ارزهای دیجیتال قرار دارد.

  • سایر ارزهای دیجیتال مانند اتریوم به ایجاد سیستم‌های مالی غیرمتمرکز یا همان دیفای کمک می‌کنند.

  • برخی آلتکوین‌ها دارای ویژگی‌های جدیدتری نسبت به بیت‌کوین هستند، مانند توانایی انجام تراکنش‌های بیشتر در ثانیه یا استفاده از الگوریتم‌های اجماع متفاوت.

۱. ارز دیجیتال چیست؟

قبل از اینکه نگاهی دقیق‌تر به برخی از این جایگزین‌های بیت‌کوین (BTC) بیندازیم، اجازه دهید به عقب برگردیم و به طور خلاصه منظورمان از «ارز رمزنگاری» و «آلت کوین» را بررسی کنیم:

ارز رمزنگاری شده یا دیجیتال به طور کلی، نوعی دارایی مجازی یا دیجیتال است. ارزهای دیجیتالی که پس از بیت کوین آمده‌اند، در مجموع آلتکوین نامیده می‌شوند و گاهی سعی کرده‌اند خود را به عنوان نسخه‌های اصلاح شده یا بهبود یافته بیت کوین معرفی کنند.

ارزهای دیجیتال معمولاً توسط تیم‌هایی توسعه می‌یابند که مکانیسم‌هایی را برای صدور (اغلب، اگرچه نه همیشه، از طریق فرآیندی به نام استخراج) و سایر کنترل‌ها ایجاد می‌کنند. البته در این بین خالق بیت‌کوین ناشناس است.

ارزهای دیجیتال تقریباً همیشه به گونه‌ای طراحی می‌شوند که از دستکاری و کنترل دولت عاری باشند – اگرچه با محبوبیت بیشتر، این جنبه اساسی صنعت مورد انتقاد قرار گرفته است.

۲. چرا ارزهای دیجیتال مهم هستند؟

ارزهای دیجیتال به افراد اجازه می‌دهند در تراکنش‌های مالی همتا به همتا شرکت کنند یا قراردادهایی بدون محدودیت منعقد کنند. در هر دو مورد، نیازی به واسطه شخص ثالث مورد اعتماد مانند بانک، مقام پولی، دادگاه یا قاضی نیست. این، پتانسیل ایجاد اختلال در نظم مالی موجود و دموکراتیک کردن امور مالی را دارد که با نوآوری‌های جدید، دائما و به‌طور تصاعدی در حال رشد و توسعه و در نتیجه مهم‌تر شدن است.

۳. چرا ارزهای دیجیتال زیادی وجود دارد؟

امروزه اکثر ارزهای دیجیتال به شکلی از بیت کوین مشتق می‌شوند که از کد منبع باز و معماری مقاوم در برابر سانسور استفاده می‌کند. این به این معنی است که هر کسی می‌تواند کد را کپی و تغییر دهد و ارز دیجیتال جدید خود را ایجاد کند - کاری که بسیاری از نهادها به دلایل مختلف انجام می‌دهند.

۴. بعد از بیت کوین ارزهای دیجیتال مهم کدام‌اند؟

بسیاری از ارزهای رمزنگاری شده اهمیت پیدا کرده‌اند. از جمله محبوبٰ‌ترین آن‌ها اتریوم، تتر، بایننس‌کوین، کاردانو، ریپل، دوج‌کوین و شیبا اینو است.

برای نمایش لیست کامل ارزها کلیک کنید

۵. چرا بیت کوین همچنان مهم‌ترین ارز دیجیتال است؟

علیرغم هزاران رقیب که به وجود آمده‌اند، بیت کوین - ارز دیجیتال اصلی - از نظر ارزش اقتصادی همچنان بازیکن غالب و برتر است. دلیل آن اولین بودن، زیرساخت امن و تعداد محدود آن است.

۶. کیف پول ارز دیجیتال چیست؟

کیف پول‌ها حساب‌هایی هستند که سرمایه‌گذاران می‌توانند ارزهای دیجیتال خود را در آن ذخیره کنند. انواع مختلفی از کیف پول‌های سخت افزاری و نرم افزاری وجود دارد که تازه کاران و متخصصان ارزهای دیجیتال با توجه به ترجیحات خود آن‌ها را انتخاب می‌کنند.

۷. آیا امکان از بین رفتن ارز دیجیتال وجود دارد؟

بله وجود دارد. بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری در هر کلاس دارایی از جمله ارز دیجیتال تحقیقات خود را تکمیل، خطرات را بررسی و پس از آن اقدام نمایید.

۸.  چگونه می‌توانم خرید ارز دیجیتال انجام بدهم؟

خرید ارز دیجیتال کاری بسیار ساده و سریع است. کافی‌ست در یک صرافی آنلاین ارز دیجیتال معتبر مانند بیتشال ثبت نام نمایید و خرید خود را انجام دهید. پس از آن براحتی می‌توانید ارز دیجیتال خریداری شده را به کیف پول دیجیتال شخصی خود انتقال دهید.

۹. آیا به‌جز من کسی به ارز دیجیتال من دسترسی دارد؟

هنگام ساخت کیف پول، خود کیف پول به شما تعدادی کلمه به‌عنوان کد پشتیبان ارائه می‌دهد که در صورت گم کردن کیف پول دیجیتال بتوانید دارایی خود را در یک کیف پول جدید بازیابی کنید. هر فردی به این کلمات دسترسی داشته باشد به دارایی‌های دیجیتال شما نیز دسترسی دارد. در غیر این صورت هیچ فردی به ارز دیجیتال شما دسترسی نخواهد داشت. بنابراین جواب این سوال در صورت محافظت از کلمات پشتیبان خیر است.

۱۰. آیا ارز دیجیتال را برای هر کسی که بخواهم می‌توانم بفرستم؟

ارزهای دیجیتال جهانی و بدون محدودیت هستند. در هر ساعتی از شبانه روز و به هر میزان، بدون اینکه کسی متوجه شود می‌توانید در چند دقیقه انتقال خود را به هر نقطه‌ای از دنیا انجام دهید.

جمع بندی

سوالات گوناگون و متعددی در دنیای ارزهای دیجیتال وجود دارد که در این نوشته پرتکرارترین آن‌ها پاسخ داده شد. اگر قصد دارید از این فناوری بیشتر بدانید پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ آموزشی خبری بیتشال سری بزنید و اطلاعات خود را تکمیل کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.