در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی، روش های جدید و متنوعی برای ثبت حضور غیاب و کنترل تردد پرسنل معرفی شده اند. با این حال، انتخاب یک روش ایمن که بیشترین سازگاری را با نیازهای سازمان داشته باشد، یکی از دغدغه های اصلی مدیران سازمان به حساب می آید. دستگاه های حضور و غیاب به عنوان رایج ترین دستگاه های کنترل تردد انواع مختلفی دارند که در این گفتار به بررسی معیارهای مهم برای انتخاب بهترین دستگاه حضور و غیاب خواهیم پرداخت. 

معیارهای مهم برای انتخاب بهترین دستگاه حضور و غیاب

برای خرید بهترین دستگاه حضور و غیاب باید در ابتدا شناخت کافی از انواع دستگاه حضور و غیاب و نحوه عملکرد آن ها داشته باشید، همچنین آشنایی با برندهای مختلف تولید کننده این تجهیزات برای انتخاب برند بهترین دستگاه حضور و غیاب از اهمیت زیادی برخوردار است.  و در نهایت برای خرید بهترین گزینه باید با توجه به نیازهای سازمان، میزان بودجه، تعداد و ظرفیت دستگاه های لازم  نسبت به خرید دستگاه حضور و غیاب اقدام کنیم. در اینجا برخی از مهم ترین معیارهای ذکر شده مورد بررسی قرار گرفته اند. 

آشنایی با انواع دستگاه حضور و غیاب

آشنایی با انواع دستگاه حضور و غیاب 

دستگاه های حضور و غیاب انواع مختلفی دارند که در هریک از آن ها برای احراز هویت فرد و ثبت تردد از تکنولوژی خاصی استفاده می شود. رایج ترین انواع دستگاه حضور و غیاب شامل موارد زیر هستند.

دستگاه حضور و غیاب کارتی 

اولین نسل از دستگاه های ساعت زنی، دستگاه های ثبت حضور و غیاب کارتی هستند. برای ثبت حضور و غیاب توسط این دستگاه ها برای هریک ازاعضای پرسنل، کارت تردد مخصوص تعریف می شود. این کارت ها یا به صورت مغناطیسی هستند که در دستگاه کشیده می شوند و یا از نوع کارت های بدون تماس هستند که بدون نیاز به اتصال فیزیکی با دستگاه، حضور و غیاب افراد را ثبت می کنند. 

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره 

این نوع دستگاه یکی از پیشرفته ترین دستگاه های مبتنی بر فناوری بیومتریک است که دقت و سرعت بالایی دارد. احراز هویت افراد به وسیله این دستگاه از طریق حالت چهره بویژه اسکن خطوط و نقاط اطراف چشم و ابرو انجام می شود. 

دستگاه حضور و غیاب تشخیص کف دست

در این دستگاه از شناسایی و اسکن خطوط کف دست برای احراز هویت و ثبت تردد پرسنل استفاده می شود. دستگاه های تشخیص کف دست از جدیدترین مدل های دستگاه حضور و غیاب به حساب می آیند و از دقت بسیار بالایی برخوردارند. 

دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

استفاده از تکنولوژی اثر انگشت در این نوع دستگاه یعنی دستگاه حضور و غیاب اثرانگشتی نسبت به دستگاه کارتخوان برای جلوگیری از تقلب در حضور و غیاب بسیار موثر تر است. اما برای برخی از کارکنان که اثر انگشت آن ها از بین رفته است امکان ثبت تردد با این دستگاه وجود ندارد. 

برند های سازنده دستگاه حضور و غیاب 

یکی از مواردی که هنگام انتخاب دستگاه حضور و غیاب باید به آن توجه شود؛ برند دستگاه حضور و غیاب است. درواقع برای  خرید بهترین دستگاه حضور و غیاب پس از انتخاب نوع دستگاه بر اساس نیازسازمان و تعداد پرسنل باید با مقایسه دستگاه حضور و غیاب برند های مختلف, بهترین گزینه را انتخاب کنید.

شرکت های معتبر زیادی در سراسر جهان در زمینه تولید و عرضه تجهیزات کنترل تردد فعال هستند؛ شرکت های سوپریما  Suprema،  ویردی virdi، برند زد کی zk و... از معروف ترین برندهای عرضه کننده تجهیزات اکسس کنترل و پیشگامان فناوری بیومتریک هستند.

این برندها مدل های بسیار متنوعی از انواع دستگاه های حضور و غیاب را تولید و عرضه می کنند. مدیران سازمان می توانند بر اساس  بودجه مورد نظرشان و میزان حساسیت کنترل تردد در سازمان یکی از انواع دستگاه ها را انتخاب کنند. 

دستگاه حضور و غیاب اثر انگشتی

سایر فاکتورهای تاثیر گذار در انتخاب دستگاه حضور غیاب

فاکتورهایی مانند قیمت، فضای لازم برای نصب دستگاه، گارانتی و خدمات پس از فروش، پشتیبانی و نصب و... نیز باید برای انتخاب بهترین دستگاه حضور و غیاب مورد توجه قرار بگیرند. 

سخن پایانی 

انتخاب بهترین دستگاه حضور و غیاب تشخیص چهره یکی از دغدغه های اصلی مدیران سازمان های پر جمعیت برای بهره برداری حداکثری از سیستم های اکسس کنترل است. در این نوشتار برخی از اصلی ترین معیارها برای انتخاب و خرید بهترین دستگاه حضور و غیاب مورد بررسی قرار گرفتند. 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.