آخرین فرصت خرید نهال گردو پیوندی اصلاح شده

سازگاری نهال گردو پیوندی اصلاح شده با آب و هوا و شرایط اقلیمی کشور، طرفداران زیادی را در بین باغداران به دست آورده است و بسیاری را به فکر خرید نهال گردو پیوندی و پرورش آن انداخته است. به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مقاله به معرفی انواع گردوی پیوندی اصلاح شده بپردازیم.

چرا نهال گردو اصلاح شده توصیه می شود؟

بی شک این جمله را شنیدید که هر گردی گردو نیست! نظر شما چیست؟ آیا هر نوع درخت گردو گردوی مناسبی است؟ امروزه با پیشرفت تکنولوژی و دانش در زمینه های مختلف از جمله بخش کشاورزی و مطالعات مرتبط، اصلاح نژاد یکی از رایج ترین زمینه های تحقیقاتی در کشاورزی محسوب می شود.

می‌توان فرض کرد که با پیوند گونه‌ها و ارقام برتر، مقاوم‌تر و پرمحصول‌تر بر اساس پیوند، نهالی مقاوم به بیماری خواهیم داشت که میوه بهتری تولید می‌کنند و از نظر اقتصادی سود بیشتری خواهند داشت.

فلسفه استفاده از پیوند و ایجاد نهال گردو اصلاح شده به همین صورت است تا بتوانیم نهال گردویی داشته باشیم که مقاومت بیشتری در برابر بیماری ها، آفات و همچنین محصول و میوه های باکیفیت بیشتری تولید و در نهایت باردهی بیشتری داشته باشد. تمام این موارد باعث می شود سود و صرفه اقتصادی بیشتری نصیب باغدار گردد.

چگونه اصلاح نهال ایجاد میگردد؟

جهت اصلاح درخت گردو و تولید نهال‌های مقاوم‌تر و عملکرد بهتر و بیشتر، با استفاده از دانش ژنتیک و در آزمایشگاه مربوط به این شاخه از علم ژنتیک، بذرهایی تولید می‌شود که دارای ویژگی‌های برتر بوده و ویژگی ‌هایی نیز به آن‌ها افزوده می‌ گردد تا در نتیجه بذری با تمام ویژگی‌های مدنظر ایجاد و تولید شود.

پس از آن بذرهای اصلاح شده در شرایط مناسب و تحت نظارت دقیق در گلخانه ها یا مزارع خصوصی کشت می شوند و نهال های اصلاح شده برای توزیع و فروش آماده می شوند.

به این زمینه برای خرید و کاشت نهال گردو اصلاح شده با ویژگی های رشد و تولید خوب آماده می شود و کشاورزان و پرورش دهندگان می توانند با سهولت و اطمینان بیشتری نسبت به کاشت نهال گردو پیوندی اصلاح شده اقدام کنند.

خصوصیات نهال گردو پیوندی اصلاح شده:

  • مقاومت در برابر سرما

  • دیرگل بودن

  • مقاومت در برابر آفات

  • باردهی بسیار بیشتر

  • میوه ‌هایی با شکل گرد و درشت‌ تر

  • میوه‌ های مرغوب ‌تر با پوست نازک‌تر

  • مغز چرب‌تر با رنگ روشن‌تر

  • مغز سنگین‌تر و درشت‌تر

  • عملکرد بهتر و شروع باردهی در سال اول

  • تحمل خشکی مناسب

  • افزایش حداکثر عملکرد در هکتار

انواع گردو پیوندی اصلاح شده در کشور:

همان طور که گفتیم نهال‌ گردو اصلاح شده یا پیوندی ، از تلفیق یا ترکیب دو یا چند گونه نهال با ویژگی‌های برتر و قوی‌تر و پربارتر به وجود می‌آیند. این نهال ‌ها باردهی و سود دهی زیادتری نسبت به گونه ‌های دیگر دارند و به همین دلیل نیز خریداران بیشتری دارند.

انواع نهال گردوی اصلاح شده پر فروش

انواع نهال گردوی اصلاح شده پر فروش عبارتند از:

  1. نهال گردو چندلر پیوندی

  2. نهال گردو فرنور پیوندی

  3. نهال گردو ژنوتیپ پیوندی

نهال گردو چندلر پیوندی:

نهال گردو چندلر یکی از بهترین انواع نهال گردو پیوندی موجود در بازار می باشد. با توجه به اصلاح ژنتیکی انجام شده بر روی این نهال، به یکی از بهترین انواع نهال پیوندی تبدیل شده است. این نهال گردو دیرگل با باروری خوب و میوه بزرگ با مغز درشت و پوست نازک است.

میوه درخت گردو چندلر کیفیت خوب و رنگ روشنی دارد. این گیاه برای کشت در ارتفاعات 700 تا 1500 متری مناسب است و در مناطق گرم و سرد نتایج خوبی دارد. این نهال گردو اصلاح شده زودبازده است و از سال اول کاشت میوه می دهد. حداکثر عملکرد درختان گردو چندلر 7 تن در هکتار است و هر درخت بالغ تا 70 کیلوگرم میوه خشک در سال تولید می کند.

لازم به ذکر است که مراقبت های لازم را باید در نظر داشت که می تواند تاثیر مستقیمی در افزایش بهره وری درختان گردو داشته باشد. مواردی مانند هرس، کود دهی، آبیاری، خاک مناسب، کاشت درخت و ...

گردو چندلر به دلیل گزرومورفی پایین نسبت به کم آبی حساس است و برای کشت در مناطق کم ارتفاع مناسب نیست.در نتیجه برای کشاورزی دیم گزینه مناسبی محسوب نمی شود. مقاومت این گونه در برابر بیماری ها و آفات بالا بوده و از سرعت رشد متوسطی برخوردار است. برای گرده افشانی می توانید از انواع فرانکت برای گردو چندلر استفاده کنید.

نهال گردو فرنور پیوندی:

نهال گردو فرنور منشاء فرانسوی دارد  و ویژگی اصلی آن مقاوم بودن به سرما می باشد که برای کاشت در مناطق سردسیر و مکان های مرتفع مناسب است. باردهی این گردو از سال اول پس از کاشت شروع می شود. مغز این گردو رنگ روشن، درشت و خوش طعم است. پوست نازک و کاغذی گردوی فرنور پیوندی یکی از امتیازات این گردو به حساب می‌آید که خارج شدن میوه را از پوسته چوبی، آسان می‌سازد.

این رقم به عنوان یکی از گونه های اصلاح شده شناخته می شود. به دلیل دیر گل بودن، گردوی فرنور، در انتهای فروردین پس از گذشتن سرمای بهار گل می‌دهد و از سرمازدگی محفوظ می ‌ماند و با رعایت تمامی شرایط مناسب جهت افزایش رشد و باردهی، این گونه به راحتی تا 70 سالگی، عملکرد بالای خود را ادامه خواهد داد.

گردو فرنور پیوندی در برابر آفات نیز مقاوم است، بنابراین در برابر بیماری بلایت که یکی از بیماری های اصلی درختان گردو است، مقاومت بالایی دارد.این گونه ارتفاع چندانی ندارد و معمولاً به هشت متر می رسد. البته باید به آبیاری، هرس، کوددهی، خاک، فاصله کاشت دقت کرد.

نهال گردو ژنوتیپ برتر غرب نهال:

نوع اصلاح شده دیگری از نهال گردو، نهال گردو ژنوتیپ می باشد اصلاح نژاد شده و از جهات خصوصیات آن تقویت گردیده است. این نژاد بومی ایران است و در کشور پرورش داده شده است. لازم است بدانید که این گردوی ایرانی از نظر کیفیت در رتبه اول دنیا قرار دارد. این نوع گردو برای کشت در ارتفاع 800 تا 2500 متری از سطح دریا مناسب است و در مناطق سردسیری با سرمای شدید تحمل بسیار زیادی دارد.

این رقم به دلیل کیفیت بالای محصولات از جایگاه مناسبی از نظر سود و صرفه اقتصادی برخوردار است. از ارقام پربار و پرفروش به حساب می آید و دارای میوه های پُر بدون پوچی می باشد. یکی از ویژگی های مهم این ژنوتیپ، تحمل آن به سرما و گرما می باشد.

خرید نهال از نهالستان غرب نهال

خرید نهال از نهالستان غرب نهال:

نهالستان غرب نهال با داشتن متخصصین در زمینه های مختلف تولید و کشت نهال گردو می تواند راهنمایی های لازم را برای دستیابی به نتایج مطلوب به کشاورزان ارائه دهد. شما میتوانید برای خرید نهال گردو با شماره 09026513209  از طریق تماس تلفنی و واتساپ در ارتباط باشید و جهت مشاهده تمامی ارقام به سایت gharbnahal.ir مراجعه نمایید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.