لایه کرومات چگونه مانع شوره ورق گالوانیزه می شود؟

 با این حال، اگر انبار شدن شان در شرایط مناسب نباشد (به ویژه پس از تولید) ورق ها در معرض شوره زدن قرار خواهند گرفت. شوره زدن، پوشش Zn موجود بر سطح پلیت های گالوانیزه را از بین برده و مقاومت شان را در برابر رطوبت و خوردگی کاهش می‌دهد. به منظور جلوگیری از شوره زدن این ورق ها، از روش هایی استفاده می‌شود که یکی از بهترین آن‌ ها، استفاده از لایه کرومات است.

شوره ورق گالوانیزه چیست؟

از جمله مهمترین مشکلاتی که ورق های گالوانیزه با آن رو به رو می‌شوند، شوره زدن به دلایل مختلف از جمله روش‌ های غیر صحیح انبارداری است. شوره گالوانیزه یا زنگ سفید، نوعی رسوب سفید رنگ، حجیم و پودری می‌باشد که در شرایطی خاص، بر سطح پوشش گالوانیزه ایجاد می‌شود. به طور کلی، در محیط‌ های مرطوب که تهویه مناسبی ندارند، فلز روی واکنش شیمیایی از خود نشان داده و به هیدروکسید روی تبدیل می‌شود. این هیدروکسید که سفید رنگ بوده و حالتی پودری دارد، در واقع همان شوره سفید یا White Rust است. بسته به نوع شرایط و مدت ایجاد، ممکن است سه نوع شوره کم، متوسط و زیاد بر روی سطح گالوانیزه تشکیل شود.

علت تشکیل شوره سفید

این نوع شوره هنگام قرار گرفتن ورق گالوانیزه در محیط‌ های مرطوب و بدون گردش هوا ایجاد می‌شود. معمولا میزان اکسیژن و دی اکسید کربن هم در چنین محیط هایی بسیار پایین است. با این حال، برخی عوامل در ایجاد این شوره سفید تاثیر داشته و حتی می‌توانند منجر به افزایش سرعت آن شوند. برخی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر ایجاد شوره ورق های گالوانیزه، به شرح ذیل می‌باشند:

روش نگهداری و محل نگهداری ورق گالوانیزه

از جمله دلایل ایجاد شوره بر سطح پلیت های گالوانیزه، می‌توان به روش ذخیره سازی و نگهداری نادرست این ورق‌ ها اشاره نمود. زنگ سفید یا شوره گالوانیزه اغلب زمانی بر سطح ورق ها ایجاد می‌شود که آن ها را صاف و بدون فاصله بر روی یکدیگر قرار می‌دهند. زیرا عدم فاصله، مانع از گردش هوا از لابه لای ورق ها می شود.

تقریبا بیشترین احتمال شوره زدن محصولات گالوانیزه، مربوط به زمان انبارداری آن ها است. اگر ورق ها به هر شکل در معرض رطوبت قرار گیرد، احتمال شوره زدن آن بالا خواهد رفت. برای مثال، گاهی اوقات ممکن است آن ها را در فضای باز نگهداری کنند و در معرض باران قرار داشته باشند. در برخی موارد هم ممکن است آن ها را در انبارهایی با فضای بسته اما مرطوب نگه دارند. در هر دو مورد، امکان شوره زدن ورق ها وجود دارد. درصد بالای رطوبت محیط، به ویژه زمانی که مقاطع به تازگی روی اندود شده اند و از کارخانه خارج شده اند، عامل اصلی تهدید برای شوره زدن محصولات گالوانیزه است.

ورق گالوانیزه

آب و هوای محیط

در مناطقی که بارندگی زیاد است، محیط به خودی خود مرطوب بوده و احتمال شوره زدن ورق ها افزایش پیدا می‌کند. بنابراین در چنین محیط هایی نیاز به محافظت بیشتر از پلیت‌ ها نیاز بوده و باید آن ها را در انبارهایی با شرایط مناسب نگه داری نمود. اگر ورق گالوانیزه در مناطق با آب و هوای مرطوب در فضای باز هم قرار دارند، باید پوشش مناسب روی آن ها قرار گرفته تا از شوره زدن شان جلوگیری شود.

عدم گردش هوای مناسب

زمانی که شیت های گالوانیزه بدون فاصله بر روی هم قرار بگیرند، جریان هوا در اطراف ورق ها محدود شده و کاهش پیدا می‌کند. این موضوع خود تا حد زیادی موجب فراهم شدن بستر مناسب جهت ایجاد شوره سفید بر سطح ورق ها می‌شود. چرا که شوره گالوانیزه در محیط های مرطوب که گردش هوا هم وجود ندارد، با سرعت بیشتری تشکیل می‌شود.

جلوگیری از شوره ورق گالوانیزه با لایه کرومات

کرومات یک نوع پوشش تبدیلی است که از آن جهت محافظت از فلزهای مختلف در برابر خوردگی استفاده می‌شود. در واقع، این فرایند نوعی واکنش خوردگی کنترل شده است که در نتیجه واکنش اتمی فلزات در محلول های شیمیایی انجام می‌گیرد. کروماته کردن ورق گالوانیزه موجب ایجاد یک لایه پوششی با پیوند بسیار محکم با فلز پایه می‌شود. این عملیات بر روی فلزهای گوناگونی انجام می‌گیرد که از جمله مهمترین آن ها می‌توان به آلومینیوم، روی، نقره و کادمیوم اشاره نمود. با توجه به این که سطح پلیت های گالوانیزه با استفاده از روی پوشش داده شده، این فرایند برای آن ها مناسب است.

نحوه کروماته کردن ورق گالوانیزه

نحوه کروماته کردن ورق گالوانیزه

به منظور ایجاد لایه کرومات بر سطح ورق های گالوانیزه و افزایش مقاومت آن ها در برابر خوردگی، لازم است یک سری مراحل انجام گیرد. این مراحل به صورت زیر است:

  1. پاک سازی صفحات روی اندود شده

  2. ورود صفحات به محلول کرومات

  3. خشک کردن صفحات

هر یک از این مراحل در ادامه توضیح داده شده است.

1.پاک سازی

در اولین گام باید صفحاتِ روی اندود به خوبی پاک سازی گردیده تا امکان ایجاد لایه کرومات به بهترین شکل ممکن بر روی آن فراهم شود. برای انجام این کار معمولا ورق ها را با آب شست و شو می‌دهند. استفاده از روش هایی مانند سند بلاست برای این کار مناسب است. همچنین در صورت نیاز، احتمال استفاده از روش هایی مانند اسید شویی یا استفاده از برس های فلزی برای پاک کردن آلودگی ها وجود دارد.

2.ورود به محلول کروماته

بعد از این که ورق به صورت کامل پاک سازی شده و برای فرایند کروماته آماده گردید، آن را در محلول کرومات وارد می‌کنند. این محلول شامل یکی از موارد اسید کرومیک، کرومات یا دی کرومات می‌باشد. مدت زمان انجام فرایند کروماته کردن ورق گالوانیزه بسیار کوتاه بوده و بسته به نوع گالوانیزه و نتیجه مورد نظر متفاوت است. این زمان معمولا بین ۲۰ تا ۱۲۰ ثانیه در نظر گرفته می‌شود. بهترین دمای ممکن برای کروماته سازی پلیت های گالوانیزه هم بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد می‌باشد.

3.خشک شدن

زمانی که فرایند کروماته کردن ورق گالوانیزه به پایان می‌رسد، یک لایه پوششی به شکل آب دار و ژلاتینی بر سطح آن ها تشکیل می‌شود. این لایه به مرور زمان خشک شده و البته با ترک هایی بر روی سطح ورق همراه خواهد بود که مقاومت لایه کروماته را کاهش می‌دهند.

ورق گالوانیزه را از کجا بخریم؟

با توجه به اینکه هدف اصلی از خرید محصولات روی اندود، اعم از ورق ها و سایر پروفیل ها، مقاومت شان در برابر رطوبت، خوردگی و فساد است، کیفیت فرایند روی اندود کردن مهم است. زیرا در ماندگاری و طول عمر محصول و در نتیجه سازه ای که در آن استفاده خواهد شد، حرف اول را می زند. در کنار کیفیت پوشش Zn، محل نگهداری و روش نگهداری نیز مهم است. شرکت آنلاین سازه از شرکت های فعال در زمینه فروش مقاطع فولادی است. برای خرید بی دغدغه، آسان و با کیفیت و اطلاع از قیمت روز ورق گالوانیزه، با این شرکت ارتباط برقرار کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.