5

سهامداران

از مهم‌ترین سهامداران شرکت فولاد امیرکبیر کاشان می‌توان به شرکت فولادمبارکه اصفهان با مالکیت 52‌درصد و موسسه توانمند‌سازی بازنشستگان نیرو‌های مسلح با مالکیت 13درصدی اشاره کرد.

موضوع فعالیت

«فجر» به‌عنوان اولین تولیدکننده ورق گالوانیزه گرم در ایران با توجه به سابقه چندساله تولید، دارای اطلاعات کافی و دانش فنی در زمینه تولید این نوع ورق‌های فولادی پوشش‌دار است. موضوع فعالیت شرکت، طراحی، ساخت، راه‌اندازی و بهره‌برداری از کارخانه‌های گالوانیزه، قلع‌اندود و نورد ورق‌های فولادی؛ تهیه و تولید انواع فرآورده‌های شیمیایی، معدنی و آلی موردنیاز کارخانه‌های مذکور؛ طراحی، ساخت و تولید انواع مصنوعات فلزی و انجام خدمات فلزی و شکل‌دادن به ورق‌های فولادی و فلزی است.

جایگاه استراتژیک

شرکت فولاد امیرکبیر کاشان که فقط دارای یک‌سایت تولید است، در زمینی به مساحت ۷۲هکتار در ۱۴کیلومتری شرق شهرستان کاشان قرار دارد. خط گالوانیزه این شرکت با ظرفیت اسمی ۱۰۰‌هزار تن در سال برای ضخامت‌هایی در محدوده ۲۵ تا ۱/ ۲۵میلی‌متر و عرض ۶۰۰ تا ۱۲۵۰میلی‌متر طراحی شده است. ظرفیت موجود این خط تولید در حال حاضر بالغ بر ۱۳۰‌هزار تن در سال است کلاف‌های ورودی این خط تولید، ورق‌های فولادی نورد سرد شده با کیفیت فول‌هارد و ورق‌های نورد سرد و آنیل شده است. با توجه به اجرای پروژه‌های طرح و توسعه، خطوط تولید موجود شامل اسیدشویی، نورد سرد رفت و برگشتی، آنیل، گالوانیزه گرم مدوام، برش عرضی و فرم‌دهی ورق است. موقعیت جغرافیایی و لجستیکی شرکت، دسترسی آسان به جاده ریلی و ترانزیتی، فاصله ۶۰۰متری تا ریل راه‌آهن و فاصله ۱۸۰۰متری تا جاده ترانزیت و قرارگرفتن در مرکز ایران از ویژگی‌های بارز شرکت فولاد امیرکبیر کاشان است. ظرفیت اسمی تولید ورق گالوانیزه این شرکت برابر با 150هزار تن است؛ اما در دوسال اخیر توانسته است بیش از ظرفیت اسمی نیز تولید کند.

زنجیره تولید

فرآیند تولید ورق‌‌‌ گالوانیزه معمولا از طریق گالوانیزاسیون به روش غوطه‌‌‌وری گرم انجام می‌شود. ورق گالوانیزه از محصولات فولادی پرکاربرد به شمار می‌‌‌آید که به‌طور گسترده در صنایع و محصولات مختلف، از جمله در تولید لوله فولادی، کابینت آشپزخانه، شیروانی منازل، لوله بخاری و مواردی از این قبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیوه‌های متععدی برای تولید این ورق‌‌‌ها وجود دارد که از بین آنها غوطه‌‌‌وری گرم از متداول‌‌‌ترین و بهترین روش‌های تولید است. در مرحله ابتدایی، ورق‌‌‌ها که به صورت کلاف‌‌‌ هستند به یکدیگر جوش می‌‌‌خورند، سپس به‌منظور رفع آلودگی‌‌‌های موجود در سطح، ورق‌‌‌ها با آب شست‌وشو داده می‌‌‌شوند. در این مرحله ورق‌‌‌ها برای شست‌وشو وارد انبار عمومی می‌‌‌شوند که در آنها غلطک‌‌‌های شوینده تعبیه شده است و بعد از اتمام شست‌وشو آبکشی صورت می‌گیرد. بعد از پاک‌شدن کامل سطح ورق‌‌‌ها، آنها را وارد کوره‌های آنیل می‌کنند. ورق‌‌‌ها در کوره سه‌مرحله پیش‌گرم، گرم‌شدن و همدمایی را پشت سر می‌‌‌گذارند تا عملیات بازپخت (Annealing) به پایان برسد. کوره بعدی که باید ورق‌‌‌ها وارد آن شوند، کوره مذاب روی است. در این کوره روی دوسطح ورق، لایه نازکی از روی کشیده می‌شود. وقتی ورق‌‌‌ها از این کوره‌‌‌ها خارج می‌‌‌شوند، با کمک جت هوا ضخامت روی ورق‌‌‌ها تنظیم خواهد شد. بعد از این مرحله با کمک دمش هوا دمای ورق را کم می‌کنند و بعد از عبور از تانک آب با همان دمش هوا ورق‌‌‌ها را خشک می‌کنند. لازم به توضیح است که در این مراحل ضخامت ورق به صورت پیوسته کنترل می‌شود. همچنین به‌منظور جلوگیری از شوره‌زدن ورق‌‌‌ها روی سطح آنها پوشش کروماته ایجاد می‌کنند.

عملکرد شرکت

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد که درآمد عملیاتی این شرکت در سال گذشته 91درصد افزایش داشته، به طوری که از 2هزار و 700میلیارد تومان به 5هزار و 200میلیارد تومان در سال 1400رسیده است. «فجر» در سال گذشته 820میلیارد تومان سود خالص داشت که نسبت به سال 1399 کاهش 30درصدی را نشان می‌داد. دلیل اصلی کاهش سود شرکت را می‌توان افت حاشیه سود‌ها و افزایش شدید بهای تمام‌شده ارزیابی کرد. این شرکت در سال گذشته 332تومان سود به‌ازای هرسهم خود محقق کرد. این در حالی است پیش‌بینی سود خالص برای سال 1401 در سطح 280 تا 300میلیارد تومان و تحقق حدود 115 تا 120تومان سود به‌ازای هر سهم است. شرکت فولاد امیرکبیر کاشان در 6ماه نخست امسال 2هزار و 300میلیارد تومان درآمد عملیاتی و 110میلیارد تومان سود خالص محقق کرده و به عبارتی حدود 44تومان سود به ازای هر سهم محقق شده است. درآمد عملیاتی شرکت در هفت‌ماه سال 1401 به سطح 2‌هزار و 600میلیارد تومان رسیده است. درآمدهای عملیاتی شرکت در مهرماه 286میلیارد تومان بوده است که نسبت به میانگین فروش ماهانه افت 29درصدی را نشان می‌دهد. همچنین سود خالص 6ماه سال‌جاری افت چشمگیری نسبت به سال گذشته دارد. آمار‌ها نشان می‌دهد که در دوره ذکرشده، سود خالص «فجر» 76‌درصد افت نشان می‌دهد. بنابراین در صورت تداوم روند فعلی سطح درآمدهای شرکت به تفکیک فصل‌های باقی‌مانده برای سه‌ماه سوم 1200میلیارد تومان و برای سه‌ماه چهارم1300میلیارد تومان خواهد بود. بنابراین جمع درآمدهای شرکت با فرض تداوم دلار 27 تا 28هزار تومانی نیما برای سال‌جاری به 4هزار و 800میلیارد تومان خواهد رسید. این شرکت با گزارش عملکرد هفت‌ماهه‌ای که راهی کدال کرده است با مجموع فروش 2600میلیارد تومانی تقریبا 48درصد از پیش‌بینی درآمد تحلیلی سال‌جاری را محقق کرده است.

بازار هدف محصولات

«فجر» محصولات خود را عمدتا در داخل می‌‌‌فروشد، به‌طوری که بیش از 90‌درصد محصول اصلی خود یعنی ورق گالوانیزه را در داخل کشور به فروش می‌‌‌رساند. میزان تولید ورق نورد سرد در فجر در حال افزایش است، بنابراین شرکت فروش محصول سرد را نیز در دستور کار قرار داده، به‌طوری که در سال بیش از ۲۰‌درصد درآمد شرکت از طریق فروش این محصول حاصل شده است. ترکیب فروش سال‌جاری نیز نشان می‌دهد که  از فروش 2600میلیارد تومانی شرکت تا پایان خردادماه تنها 270میلیارد تومان آن مربوط به بازار صادراتی است. این موضوع نشان می‌دهد که اکثر فروش شرکت داخلی است و محصولات گالوانیزه با سهم 85درصدی بیشترین تاثیر را در درآمد شرکت در بازار داخل داشته‌‌‌‌اند. این در حالی است که در سال مالی 1399 سهم 93درصدی از میزان فروش شرکت داشتند که کاهش این میزان به خاطر افزایش درآمد شرکت در فروش محصول نورد سرد است. فروش شرکت نسبت به سال99 افزایش ۹۰درصدی داشته؛ اما به دلیل افت حاشیه سود، شرکت سود کمتری نسبت به سال گذشته شناسایی کرده است.

روند حاشیه سود شرکت

طبق آخرین گزارش منتشرشده، روند حاشیه سودهای شرکت به تبع افزایش بهای تمام‌شده با تعدیل بالایی همراه شده، به طوری که حاشیه سود ناخالص به 4درصد، حاشیه سود عملیاتی به 7درصد و حاشیه سود خالص به 5درصد رسیده است. بررسی روند حاشیه سودهای شرکت نشان می‌دهد که در دوسال اخیر با توجه به اینکه هزینه‌ها نسبت به درآمد افزایش بالاتری را ثبت کرده‌اند در سال‌جاری هم انتظار می‌رود حاشیه سودهای شرکت کاهشی باشند؛ در نتیجه افت حاشیه سود‌ها موجب کاهش سود خواهد شد.

نرخ فروش

نرخ‌های فروش ورق گالوانیزه همواره همبستگی خود را با نرخ ورق گرم حفظ کرده است. بنابر اطلاعات آمار معاملات فیزیکی بورس‌کالا اختلاف نرخ ورق گالوانیزه با ورق گرم به‌طور متوسط در پنج‌سال گذشته معادل 51/ 1درصد بوده؛ اما نرخ‌های خرید فولاد امیرکبیر کاشان اندکی بالاتر بوده که احتمالا به دلیل هزینه حمل است. نرخ گالوانیز صادراتی شرکت از 25میلیون تومان به‌ازای هر تن از ابتدای سال مالی در حال حاضر به 21میلیون تومان رسیده است که مهم‌ترین دلیل این کاهش را می‌توان افت قیمت جهانی فولاد با توجه به سیاست انقباضی فدرال‌رزرو و شرایط رکودی اقتصاد چین ارزیابی کرد. این در حالی است که نرخ داخلی محصول از ابتدای سال مالی به‌طور میانگین در قیمت‌های 25 تا 26میلیون تومان در نوسان بوده و افتی را تجربه نکرده است. بر این اساس انتظار می‌رود با توجه به بهبود نسبی شرایط فولاد جهانی نرخ‌های فروش شرکت نیز تا حدودی وضعیت مطلوبی را تجربه کند.

بهای تمام‌شده

طی سنوات گذشته سهم مواد مستقیم مصرفی بین 90 تا 95درصد بوده است که انتظار می‌رود تا پایان سال‌جاری 4هزار و 600میلیارد تومان برسد. در سال گذشته بهای تمام‌شده شرکت 5هزار و 300میلیارد تومان بوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بهای تمام‌شده «فجر» در گزارش 6ماه سال‌جاری در کوارتر بهار 1400میلیارد تومان و در کوارتر تابستان 900میلیارد تومان بوده و در نهایت انتظار می‌رود تا پایان سال بهای تمام‌شده شرکت به 4‌هزار و 500میلیارد تومان برسد. همان‌طور که اشاره شد، بخش عمده بهای تمام‌شده شرکت مربوط به مواد مستقیم است. «فجر» از فولاد مبارکه ورق گرم خریداری می‌کند و بیشترین هزینه در بهای تمام‌شده مربوط به خرید ورق از فولادمبارکه است. هزینه سربار در سال‌های گذشته حدود ۶‌درصد از بهای تمام‌شده را شامل شده است. در «فجر» هزینه حقوق و دستمزد کمتر از یک‌درصد است. در سال مالی 1399 افزایش نرخ ورق گالوانیزه نسبت به افزایش نرخ ورق گرم فولاد به مراتب بیشتر بوده؛ اما درسال گذشته هزینه مواد مستقیم با رشد چشمگیری همراه بوده و باعث کاهش سود در این شرکت شده است. نکته مهم اینکه دو فاکتور قیمت فولاد و نرخ دلار به‌عنوان عوامل موثر بر قیمت ورق گرم که ماده اولیه اصلی شرکت فولاد امیرکبیر کاشان است، نقش تعیین‌کننده‌ای دارند.

سود‌سازی

بررسی‌های تحلیلی و آماری نشان می‌دهد که سود شرکت در سال‌جاری می‌تواند به 115 تا 120تومان به ازای هرسهم برسد. بنابراین انتظار می‌رود شرکت در 6ماه آینده با فروش حداقل 2هزار و 500میلیارد تومانی به سود خالص حدود 65 تا 70تومانی دست یابد. در نهایت درآمدهای شرکت تا انتهای سال مالی به 4هزار و 800میلیارد تومان خواهد رسید و سود خالص شرکت در سطح 280میلیارد تومان قرار خواهد گرفت یا به عبارت دیگر 115تومان به‌ازای هرسهم پیش‌بینی می‌شود که نسبت (P/ E (forward یا همان نسبت قیمت به سود تحلیلی شرکت معادل 37/ 11واحد قرار می‌گیرد و P/ E فعلی شرکت در سطح 98/ 4 است که انتظار می‌رود با تداوم شرایط فعلی برای سال‌جاری نسبت قیمت به سود شرکت افزایشی باشد و شرکت عملکرد ضعیف‌تری نسبت به سال مالی 1400 داشته باشد. از این رو برای پیش‌بینی سود سال‌جاری مفروضات و عوامل تاثیر‌گذار محتاطانه در نظر گرفته شده است.