قیمت ورق گالوانیزه چگونه محاسبه می شود!؟

 از این روست که گرایش به استفاده از فلزاتی که از طریق فرآیند گالوانیزاسیون به مقاومت بیشتری دست پیدا می‌ کنند روز به روز بیشتر می شود. ورق های گالوانیزه در انواع و ابعاد مختلف به بازار ارائه می شوند که هر یک کاربردهای خاص خود را دارند و طبیعتا از نظر قیمت نیز با هم تفاوت هایی دارند. در این مطلب قصد داریم بیان نماییم که قیمت ورق گالوانیزه چگونه محاسبه می شود؟!

 امروزه ورق گالوانیزه در انواع مختلفی تولید شده و در صنایع خودروسازی، ساختمان، هواپیما سازی، صنایع غذایی، تولید منابع ذخیره و تجهیزات انتقال آب، و همچنین طیف وسیعی از دیگر صنایع به کار می رود. در فرآیند گالوانیزاسیون یک لایه فلز روی بر روی سطوح ورق فولاد یا آهن قرار داده می ‌شود که موجب می شود وقتی ورق در مجاورت اکسیژن و رطوبت هوا قرار گیرد، دچار زنگ زدگی و خوردگی نشود و در واقع لایه روی خود را قربانی می کند تا فلز پایه یا مادر را را حفظ نماید.

فرمول محاسبه وزن ورق های گالوانیزه

در انجام پروژه های ساختمانی لازم است که به خوبی برآوردهای هزینه ای انجام گیرد و به کلیه موارد از جمله مصالح مورد نیاز کار با دقت فکر شده و هزینه هر یک از پیش تعیین و تامین گردد. همان طور پیش تر که ذکر شد برای محاسبه قیمت ورق گالوانیزه ابتدایی ترین کار محاسبه وزن ورق است که باید به صورت دقیق انجام گیرد.

به طور کلی برای محاسبه وزن انواع ورق فولادی از جمله ورق های گالوانیزه یک فرمول ثابت وجود دارد و و با در اختیار داشتن ابعاد ورق و جایگذاری آن ها در فرمول می ‌توان وزن محصول تولید شده را به دست آورد. فرمول محاسبه وزن ورق های گالوانیزه به ترتیب زیر است:

(طول ورق بر حسب متر * ضخامت ورق بر حسب میلیمتر * عرض ورق بر حسب میلی متر * عدد چگالی فولاد) تقسیم بر ۱۰۰۰

این فرمول به طور معمول در محاسبه وزن ورق گالوانیزه دقت بالایی داشته و نتیجه قابل اعتمادی ارائه می دهد. نکته ‌ای که در این فرمول باید دقت شود این است که چگالی فولاد به طور دقیق ۷.۸۶ می باشد که بهتر است در محاسبه وزن ورق های گالوانیزه ایرانی در داخل فرمول ذکر شده، عدد ۸ به عنوان عدد چگالی یا وزن مخصوص آهن قرار داده شود.

ایران فرمینگ1

استفاده از جدول وزن ورق گالوانیزه

مراجعه به جدول وزن ورق نیز می تواند راه دیگری برای به دست آوردن وزن دقیق محصول باشد که در این روش با در اختیار داشتن ضخامت ورق مورد نظر می توان وزن ورق را با طول و عرض دلخواه تعیین نمود و بر اساس آن آن قیمت ورق نیز تعیین می شود. اما استفاده از جدول وزن ورق گالوانیزه ریزه کاری ها و نکات خاص خود را دارد که به برخی از آنها اشاره می نماییم.

در جدول وزن ورق گالوانیزه پارامتر T اساس دسته بندی ورق ها بوده است و و این پارامتر که در واقع ضخامت ورق ها می باشد نشانه ‌ای از میزان ضخامت فولاد تشکیل ‌دهنده ورق است و بر اساس آن در جدول می توان وزن ورق گالوانیزه را تعیین نمود.

پارامتر w یا عرض ورق بعد کوچکتر ورق است که معمولاً در بازار به میزان ۱.۲۵، ۱.۵ و ۲ متر موجود است.

پارامتر L طول ورق یا بعد بزرگتر ورق است که واحد آن در محاسبات متر می باشد و عمدتاً طول ورق ها در بازار ۶ متر تعیین می شود.

پارامتر دیگر چگالی ورق فلز است که فلز پایه در تولید ورق گالوانیزه فولاد است و جرم مخصوص آن ۷.۸۶ می باشد.

البته برای سهولت کار خریداران روش‌های ساده ‌تری نیز برای محاسبه وزن ورق گالوانیزه وجود دارد که یکی از آنها استفاده از نرم افزار های مهندسی می باشد. نرم افزارهای مهندسی به علت اینکه خطای انسانی نیز در آن ها نقش ندارند می ‌توانند محاسباتی دقیقتر و قابل اعتماد تر را برای مشتریان انجام دهند . در وب سایت ایران فرمینگ برای محاسبه وزن ورق فقط کافیست ابعاد ورق را وارد نموده و در سریعترین زمان ممکن وزن دقیق را دریافت نمود.

ابعاد مرسوم انواع ورق ها

فرمول ذکر شده برای محاسبه وزن انواع ورق گالوانیزه از جمله انواع ورق رنگی، ورق شیروانی و غیره نیز کاربرد دارد. فقط همانطور که ذکر شد، باید ابعاد ورق ها را به طور دقیق به فرمول وارد کرد تا وزن دقیق برای ورق به دست آمده و بر اساس آن بتوان قیمت ورق گالوانیزه را محاسبه نمود.

ورق های طرح سفال به طور معمول ضخامتی بین 0.3 تا 0.7 میلیمتر دارند و عرضی آن ها 100 یا 125 سانتیمتر تعیین می گردد. این ورق ها خود به چند دسته اصلی ورق های طرح سفال پالرمو، طرح سفال جنوا، طرح سفال پرچین و طرح سفال چینی تقسیم بندی می شوند و هر یک کاربردهای خاص خود را دارد. نکته ای که باید مدنظر قرار گیرد این است که ورق های طرح سفال جنوا که یکی از انواع مرغوب ورق های شیروانی طرح سفال به حساب می آیند به طور معمول طولشان مضربی از 25 می باشد.

ورق های شیروانی طرح شادولاین نیز ضخامتی بین 0.3 تا 0.7 میلیمتر دارند و طولشان بسته به خواست مشتری تعیین می گردد و خود به چند دسته ورق های فرم سینوسی یا کرکره ای، فرم ذوزتقه ای، و فرم لمبه یا دامپا تقسیم بندی می شوند که تفاوت این دسته ها بر اساس نوع فرمینگ به کار رفته در تولید ورق است. نکته قابل ذکر در مورد ورق شیروانی طرح ذوزنقه این است که معمولاً در ضخامت ۰.۰۴ تا ۰.۶ میلیمتر تولید شده و به بازار عرضه می‌ گردند. در اکثر کارخانه ها از جمله ایران فرمینگ عرض این ورق ها 100 و 125 سانتیمتر تعیین می شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.